Akcja-akceptacja w Zakopanem. Solaris i pierwsze elektrobusy dla stolicy Tatr
Tylko Solaris chciał dostarczyć elektryki do Zakopanego, a miasto zgodziło się na ofertę producenta z Bolechowa.
4 marca stolica Tatr podjęło decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 3 szt. autobusów elektrycznych wraz z rozbudowaną infrastrukturą do ich ładowania.
Jedna oferta
Zamawiający przygotował następujący zestaw kryteriów wybory najkorzystniejszej oferty: cena– 60 pkt, gwarancja całopojazdową bez limitu kilometrów – 108 miesięcy – 8 pkt, gwarancja na ładowarki – 108 miesięcy – 8 pkt, gwarancja na baterie trakcyjne – 120 miesięcy – 8 pkt, pojemność nominalnej akumulatorów trakcyjnych ponad 400 kWh – 16 pkt.
Nie do końca się to przydało, bo miasto otrzymało tylko jedną ofertę. Złożył ją Solaris Bus & Coach z ceną 11.066.310,00 PLN brutto. Na zakup trzech elektryków klasy MAXI, Zakopane miał przygotowaną na ten cel kwotę 11.000.000 PLN brutto.
Tym samym oferta Solarisa tylko kosmetycznie przekroczyła budżet miasta i dlatego bez większych problemów została zaakceptowana. Teraz czekamy na umowę i dostawy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakopiańskie elektrobusy
Trzy autobusy solowe mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Silnik lub silniki mają być elektryczną jednostką napędową o mocy odpowiadającej potrzebom napędu autobusu elektrycznego, wynikającej z przewidywanej dynamiki jazdy i dostosowanej do górskiej topografii. Jeden silnik centralny powinien mieć moc nie mniejszą niż 160 kW, a w przypadku dwóch silników przy piastach kół – moc ma być nie mniejsza niż 110 kW każdy. Energia elektryczna ma być gromadzona w bateriach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Wymagana pojemność użyteczna magazynów energii elektrycznej to minimum 230 kWh, pozwalająca na przejechanie minimum 230 km na pełnym naładowaniu, niezależnie od warunków atmosferycznych. Ładowanie akumulatorów magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo, zewnętrzną ładowarką typu „plug-in” oraz systemem pantografowym, gdzie ładowanie może odbywać się wyłącznie po zatrzymaniu autobusu.
Kabina kierowcy będzie wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w półkę lub stolik do przyjmowania monet. Istotnym wymogiem zamawiającego jest szyba przednia dzielona w układzie pionowym wzdłuż osi autobusu. Wewnątrz elektryków znajdą się tablice wyświetlające numer linii, kierunek jazdy oraz przystanki na trasie przejazdu (dwurzędowa). Ponadto, informacja pasażerska znajdzie się na wyświetlaczach LCD o przekątnej ekranu minimum 23 cali- dająca możliwość wyświetlania danych o trasie.