Akcja akceptacja w Lęborku. Pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa
10 stycznia Gmina Miasto Lębork dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Miasto Lębork otrzymało na ten cel wsparcie z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Zgodnie zapisami projektu miasto do końca marca 2024 r. zakupi cztery owe autobusy miejskie niskopodłogowe o napędzie elektrycznym kategorii MAXI. W celu ładowania zakupionych pojazdów, inwestycja przewiduje również zakup i montaż na terenie gminnym 4 punktów ładowania - tj. 2 ładowarek dwustanowiskowych o mocy 120 kW każda. Ponadto, w ramach tego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 2 pracowników obsługi technicznej oraz 6 kierowców w zakresie eksploatacji pojazdów. Dotacja z NFOŚiGW to 8,3 mln zł, a pożyczka ponad 2,3 mln zł.
CO CHCIAŁ LĘBORK?
Zanim przejdziemy do wybranej oferty, „rzut oka” na warunki techniczno-eksploatacyjne, za które zamawiający przyzna najwięcej punktów przedstawiają się następująco:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PNEN 10088 lub normą równoważną) – 5 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz, charakteryzujące się bardzo wysoką odpornością na uderzenia, zarysowania i nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
- wysokość od podłoża wszystkich wejść pasażerskich autobusu, zawierająca się w zakresie od 300 do 320 mm (włącznie) – 3 pkt,
- zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 10 pkt, najniższe zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km – 7 pkt,
- zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego oferta otrzyma – 5 pkt.
Preferencje Lęborka widać po analizie kryteriów technicznych. Dają one sporą przewagę w punktacji rozwiązaniom stosowanym przez Solarisa. Jeśli przyjrzymy się zapisom specyfikacji technicznej, to mamy potwierdzenie, że ten przetarg na pewno nie jest dla MAN-a czy Mercedesa. Te firmy wyklucza zapis o maksymalnej wysokości autobusów do 3,3 m.
O szczegółów zawartych w SWZ tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Jedna oferta
Naszą analizę SWZ potwierdziło otwarcie ofert z 18 grudnia, gdzie swoją ofertę zgłosiła tylko firma Bus & Coach na sumę 11.475.900,00 PLN brutto / 9.330.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.332.5000 PLN netto (w tym infrastruktura ładowania)
Z kolei kwota przeznaczona na tę inwestycję wyniosła 10.701.000,00 PLN brutto, co oznacza, że propozycja producenta z Bolechowa przekroczyła budżet o prawie 775 tys. PLN brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lębork dołożył brakująca sumę i przyjął propozycję Solarisa. Czekamy na umowę i przyjazd pierwszych elektrobusów do floty ZKM Lębork.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA - ZEWNĄTRZ
Pierwsze autobusy elektryczne dla Lęborka mają mieć długość od 11,9 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może być większa niż 3,3 m. Pasażerowie wejdą do środka autobusów poprzez dwoje drzwi w układzie 2-2-0. Będą to pojazdy całkowicie niskopodłogowe bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, o wysokości wejścia od powierzchni jezdni - 320-340 mm. Jednostki mają być napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych asynchronicznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silników ma być nie mniejsza niż 160 kW.
Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry oraz wykorzystywania jej do doładowania akumulatorów lub kondensatorów. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane poprzez złącze typu „plug in” z ładowarek o mocy maksymalnej 120 kW. Akumulatory muszą być też dostosowane do ładowania pantografowego (odwrócony pantograf) mocą do 200 kW, ze względu na planowane uruchomienie w przyszłości takiego ładowania w Lęborskim Węźle Przesiadkowym. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna pozwolić na przejechanie minimum 200 kilometrów na jednym naładowaniu wg testu e-SORT-2. Zamawiający wymaga, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 275 kWh.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA – WEWNĄTRZ
Pasażerowie będą podróżować na siedzeniach wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, aby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność. Z kolei stanowisko pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet.
System informacji wizualnej stanowić będą tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego, w kolorze diod białym oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD. Wykonawca obowiązany będzie do wyposażenia pojazdu w instalację teletechniczną oraz urządzenia systemu PZUM – InnoBaltica (system Fala). Przetarg dostępny jest na https://platformazakupowa.pl/transakcja/839832