Agregaty Kirsch – nowa oferta firmy Tezana
Tezana –ważny dostawca silników
Warszawska firma Tezana (Technika Zastosowań Napędów) jest od kilku lat znana jako przedstawiciel IVECO Motors w Polsce. Istniejąca od 10 lat spółka, zdobyła w tym czasie sporą grupę klientów: oferowane przez nią jednostki IVECO znalazły zastosowanie głównie w autobusach i ciężarówkach, ale także w maszynach budowlanych i roboczych, jak również w telekomunikacji, straży pożarnej i polskiej armii oraz innych działach gospodarki. Oprócz sprzedaży samych silników, firma uczestniczy także w projektach konstrukcji i modernizacji pojazdów, w których są one stosowane, jak też zapewnia ich obsługę w sieci autoryzowanych serwisów w całym kraju. Tezana prowadzi również własny skład części zamiennych i obsługowych. Do głównych klientów firmy należą producenci autobusów –przede wszystkim Fabryka Autobusów Solbus i Jelcz S.A., ale także np. Wojskowe Zakłady Mechaniczne Siemianowice, „PZL –Mielec”Sp. z o.o., INTRALL Polska Sp. z o.o. i inni.
Wzrost zainteresowania silnikami włoskiego producenta w ostatnich latach spowodował, iż rozwój firmy zyskał ostatnio na dynamice, czego świadectwem jest jej regularna obecność na targach Transexpo w Kielcach, gdzie w 2006 r. już po raz drugi z rzędu prezentowała się na sporym, przyciągającym oko stoisku. Fakt, iż transport publiczny należy do najszybciej rosnącego grona klientów firmy spowodował, iż właśnie w tym kierunku postanowiono rozwijać ofertę. Dlatego, od 2005 r. Tezana jest także przedstawicielem firmy Kirsch, producenta agregatów prądotwórczych, głównie do zastosowań trakcyjnych.
APU –Pomocnicze Źródła Zasilania
Firma Kirsch Energie GmbH ma swoją siedzibę w Trier w Niemczech. Została założona w 1945 r. przez Bernharda Kirscha, jako niewielkie zakłady remontowe. W 1959 r. firma rozpoczęła produkcję transformatorów spawalniczych, a w 1965 r. –przenośnych agregatów prądotwórczych. W 1975 r. pojawiły się pierwsze asynchroniczne generatory APU. W 1999 r. opracowano pierwsze generatory PME, które w 2001 r. trafiły one do zespołów APU. W 2003 r. firma wprowadziła na rynek pierwsze jednostki MPU z silnikami Euro 3 dla autobusów hybrydowych. Dziś, firma Kirsch jest jednym z ważniejszych producentów generatorów i agregatów prądotwórczych w Europie. Z punktu widzenia komunikacji publicznej, szczególnie interesujące wydają się agregaty pomocnicze APU (Auxiliary Power Unit –Pomocnicze Źródła Zasilania), opracowane z myślą o trolejbusach, gdzie mogą być wykorzystywane w awaryjnych sytuacjach. Dotyczy to np. braku napięcia w sieci trakcyjnej, spowodowanego awarią, objazdów wynikających z przebudowy odcinków tras, prac konserwacyjnych czy np. wykonywania manewrów na zajezdni. Z informacji firmy Tezana wynika, że zainteresowanie zespołami APU wyraża MPK Lublin.
Agregaty APU firmy Kirsch
Agregaty pomocnicze APU firmy Kirsch napędzane są silnikami wysokoprężnymi IVECO, które zasilają specjalne, zmiennoobrotowe prądnice typu PME (Permanent Magnet Erregung), stanowiące rozwiązanie autorskie firmy Kirsch. Wytworzony w ten sposób prąd napędza bezpośrednio trolejbus, umożliwiając pokonywanie krótkich odcinków nie posiadających trakcji. PME jest wielobiegunową prądnicą synchroniczną, chłodzoną cieczą. Do jej zalet należy zaliczyć wysoką sprawność oraz ograniczoną liczbę czynności obsługowych. W połączeniu z zaawansowanym technologicznie, elektronicznym systemem sterowania silnikiem, prędkość obrotowa zespołu zależna jest od aktualnego zapotrzebowania mocy. Pozwala to na bardzo ekonomiczną eksploatację pojazdu. Trolejbusy, wyposażone w agregaty pomocnicze Kirsch są używane w wielu krajach, m.in. w Niemczech (Solingen), Szwajcarii (Berno, Zurych, Lucerna, Biel, Lousanne), USA (San Francisco), Włoszech (Mailand, Modena), Holandii (Arnhem, Eindhoven) i Norwegii (Bergen).
Tabela 1: Dane techniczne agregatów pomocniczych Kirsch APU
Agregat –typ
|
APU 80 IPME
|
APU 100 IPME
|
Moc
|
80 kW
|
100 kW
|
Obroty
|
1300 –2650 obr/min
|
1300 –2650 obr/min
|
Silnik
|
IVECO Motors
|
IVECO Motors
|
Liczba cylindrów
|
4-cylindrowy, rzędowy
|
4-cylindrowy, rzędowy
|
Chłodzenie
|
Cieczą
|
Cieczą
|
Generator
|
PME 250/3
|
PME 250/4
|
Napięcie
|
400 –800 V DC
|
400 –800 V DC
|
Sprawność
|
Ok. 95%
|
Ok. 95%
|
Klasa ochrony
|
IP 55
|
IP 55
|
Agregat Kirsch APU 100 DIPME
Przykładem agregatu pomocniczego Kirsch do trolejbusów jest model APU 100 DIPME o mocy 100 kW. Jest to kompaktowy agregat prądotwórczy do tylnej zabudowy, napędzany chłodzonym cieczą silnikiem Diesla IVECO N40 ENT.C. Ta 4-cylindrowa jednostka, wyposażona w układ wtryskowy typu common-rail, turbodoładowanie oraz intercooler, ma 3,9 litra pojemności i rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 2700 obr/min (w/g normy ISO 1585). Silnik wysokoprężny współpracuje z chłodzoną cieczą, synchroniczną prądnicą wielobiegunową PME o zmiennej regulacji obrotów. Agregat wraz ze wszystkimi podzespołami oraz szafą sterującą, zabudowany jest na specjalnej, usztywnionej ramie, wykonanej ze stali nierdzewnej.
Tabela 2: Szczegółowe dane techniczne agregatu pomocniczego Kirsch APU 100 (w/g DIN 6280)
Producent
|
KIRSCH GmbH
|
Typ
|
APU 100 DIPME
|
Moc znamionowa
|
100 kW
|
Napięcie znamionowe
|
700 V DC
|
Obroty znamionowe
|
2700 obr/min
|
Zakres obrotów
|
1500 –2700 obr/min
|
Temperatura pracy
|
Od -20ºC do +40 ºC
|
Wilgotność powietrza
|
Od 0 do 99%
|
Ciężar
|
Ok. 905 kg
|
Przechył maksymalny
|
20º
|
Silnik napędzający (ISO 1585, DIN ISO 3046-1)
|
|
Producent
|
IVECO Motors
|
Typ
|
N40ENT*
|
Rodzaj
|
4-cylindrowy, rzędowy
|
Chłodzenie
|
Cieczą
|
Moc wg. ISO 1585
|
110 kW (150 KM)
|
Znamionowa prędkość obrotowa
|
2700 obr/min
|
Zakres pracy
|
1300 –2700 obr/min
|
Cykl pracy
|
4-suwowy, Diesel, układ wtrysku Common Rail
|
Średnica cylindra / skok tłoka
|
102 mm / 120 mm
|
Pojemność skokowa
|
3 920 cm3
|
Stopień sprężania
|
17 : 1
|
Rozrusznik
|
24 V
|
Moc rozrusznika
|
4 kW
|
Zużycie paliwa
|
Ok. 215 g/kWh
|
Ilość oleju
|
Ok. 8,3 l
|
Generator w/g EN 60034-22
|
|
Producent
|
KIRSCH GmbH
|
Typ
|
PME 250/4
|
Prądnica
|
Synchroniczna
|
Wykonanie
|
12-pozycyjne, nieregulowane
|
Chłodzenie
|
Cieczą
|
Moc znamionowa
|
100 kVA
|
Napięcie znamionowe przy n = 2700 obr/min
|
574 V AC
|
Prąd znamionowy przy n = 2700 obr/min
|
101 A AC
|
Klasa izolacji
|
F
|
Ochrona
|
IP 54
|
Sterowanie
|
Poprzez elektroniczny sterownik silnika
|
Agregaty Kirsch do pojazdów hybrydowych
Oprócz agregatów pomocniczych, w ofercie firmy Kirsch znajdują się także agregaty przeznaczone do stosowania w pojazdach z napędem hybrydowym, gdzie stanowią główne źródło napędu (MPU, Main Power Unit). Są to nieco większe jednostki, rozwijające moc od 100 kW (136 KM) do 175 kW (238 KM). Dzięki zwartej budowie i małym ciężarze oraz wysokiej sprawności, znakomicie nadają się do tego typu zastosowania. Agregaty tego typu zostały zastosowane w autobusach hybrydowych APTS Phileas, zakupionych przez przedsiębiorstwo komunikacyjne w Eindhoven w Holandii. Zostały one wyposażone w agregaty Kirsch o mocy 120 kW (163 KM) i 150 kW (204 KM). W opcji, możliwe jest zastosowanie agregatów zasilanych silnikami gazowymi w miejsce tradycyjnych jednostek typu Diesel.
Tabela 1: Dane techniczne agregatów Kirsch MPU do autobusów hybrydowych
Agregat –typ
|
G 120 PME
|
G 150 PME
|
G 175 DMPME
|
Moc
|
100 kW
|
120 kW
|
175 kW
|
Obroty
|
1500 –3600 obr/min
|
500 –3600 obr/min
|
1200 –2400 obr/min
|
Silnik
|
MAN
|
MAN
|
MAN
|
Liczba cylindrów
|
6-cylindrowy, rzędowy
|
6-cylindrowy, rzędowy
|
6-cylindrowy, rzędowy
|
Chłodzenie
|
Cieczą
|
Cieczą
|
Cieczą
|
Generator
|
PME 250/5
|
PME 250/6
|
PME 315/2
|
Napięcie
|
400 –800 V DC
|
400 –800 V DC
|
450 –850 V DC
|
Sprawność
|
Ok. 95%
|
Ok. 95%
|
Ok. 95%
|
Klasa ochrony
|
IP 55
|
IP 55
|
IP 55
|
Pozostałe produkty firmy Kirsch
Oferta firmy Kirsch obejmuje ponadto wysoce specjalizowane układy zasilania w energię elektryczną, z których należy wymienić szczególnie:
Systemy zasilania awaryjnego, w tym:
– systemy kogeneracyjne
– zespoły prądotwórcze w różnych wersjach i wykonaniach
Zespoły prądotwórcze w wykonaniach specjalnych:
– dostosowane do indywidualnych wymagań klienta
– do zastosowań wojskowych i cywilnych
– przenośne zespoły prądotwórcze AC i DC
– przenośne zespoły prądotwórcze od 5 do 40 kVA
– przenośne, w obudowach wyciszających, z masztami oświetleniowymi
– zespoły prądotwórcze w kontenerach
Więcej informacji o agregatach firmy Kirsch można znaleźć na stronie firmy Tezana (www.tezana.pl) oraz na stronie producenta (www.kirsch-energie.de)