Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Agregaty Kirsch – nowa oferta firmy Tezana

infobus
02.01.2007 14:01
Tezana –ważny dostawca silników
Warszawska firma Tezana (Technika Zastosowań Napędów) jest od kilku lat znana jako przedstawiciel IVECO Motors w Polsce. Istniejąca od 10 lat spółka, zdobyła w tym czasie sporą grupę klientów: oferowane przez nią jednostki IVECO znalazły zastosowanie głównie w autobusach i ciężarówkach, ale także w maszynach budowlanych i roboczych, jak również w telekomunikacji, straży pożarnej i polskiej armii oraz innych działach gospodarki. Oprócz sprzedaży samych silników, firma uczestniczy także w projektach konstrukcji i modernizacji pojazdów, w których są one stosowane, jak też zapewnia ich obsługę w sieci autoryzowanych serwisów w całym kraju. Tezana prowadzi również własny skład części zamiennych i obsługowych. Do głównych klientów firmy należą producenci autobusów –przede wszystkim Fabryka Autobusów Solbus i Jelcz S.A., ale także np. Wojskowe Zakłady Mechaniczne Siemianowice, „PZL –Mielec”Sp. z o.o., INTRALL Polska Sp. z o.o. i inni.
Wzrost zainteresowania silnikami włoskiego producenta w ostatnich latach spowodował, iż rozwój firmy zyskał ostatnio na dynamice, czego świadectwem jest jej regularna obecność na targach Transexpo w Kielcach, gdzie w 2006 r. już po raz drugi z rzędu prezentowała się na sporym, przyciągającym oko stoisku. Fakt, iż transport publiczny należy do najszybciej rosnącego grona klientów firmy spowodował, iż właśnie w tym kierunku postanowiono rozwijać ofertę. Dlatego, od 2005 r. Tezana jest także przedstawicielem firmy Kirsch, producenta agregatów prądotwórczych, głównie do zastosowań trakcyjnych.
k1_760
APU –Pomocnicze Źródła Zasilania
Firma Kirsch Energie GmbH ma swoją siedzibę w Trier w Niemczech. Została założona w 1945 r. przez Bernharda Kirscha, jako niewielkie zakłady remontowe. W 1959 r. firma rozpoczęła produkcję transformatorów spawalniczych, a w 1965 r. –przenośnych agregatów prądotwórczych. W 1975 r. pojawiły się pierwsze asynchroniczne generatory APU. W 1999 r. opracowano pierwsze generatory PME, które w 2001 r. trafiły one do zespołów APU. W 2003 r. firma wprowadziła na rynek pierwsze jednostki MPU z silnikami Euro 3 dla autobusów hybrydowych. Dziś, firma Kirsch jest jednym z ważniejszych producentów generatorów i agregatów prądotwórczych w Europie. Z punktu widzenia komunikacji publicznej, szczególnie interesujące wydają się agregaty pomocnicze APU (Auxiliary Power Unit –Pomocnicze Źródła Zasilania), opracowane z myślą o trolejbusach, gdzie mogą być wykorzystywane w awaryjnych sytuacjach. Dotyczy to np. braku napięcia w sieci trakcyjnej, spowodowanego awarią, objazdów wynikających z przebudowy odcinków tras, prac konserwacyjnych czy np. wykonywania manewrów na zajezdni. Z informacji firmy Tezana wynika, że zainteresowanie zespołami APU wyraża MPK Lublin.
k2_760k3_760
Agregaty APU firmy Kirsch
Agregaty pomocnicze APU firmy Kirsch napędzane są silnikami wysokoprężnymi IVECO, które zasilają specjalne, zmiennoobrotowe prądnice typu PME (Permanent Magnet Erregung), stanowiące rozwiązanie autorskie firmy Kirsch. Wytworzony w ten sposób prąd napędza bezpośrednio trolejbus, umożliwiając pokonywanie krótkich odcinków nie posiadających trakcji. PME jest wielobiegunową prądnicą synchroniczną, chłodzoną cieczą. Do jej zalet należy zaliczyć wysoką sprawność oraz ograniczoną liczbę czynności obsługowych. W połączeniu z zaawansowanym technologicznie, elektronicznym systemem sterowania silnikiem, prędkość obrotowa zespołu zależna jest od aktualnego zapotrzebowania mocy. Pozwala to na bardzo ekonomiczną eksploatację pojazdu. Trolejbusy, wyposażone w agregaty pomocnicze Kirsch są używane w wielu krajach, m.in. w Niemczech (Solingen), Szwajcarii (Berno, Zurych, Lucerna, Biel, Lousanne), USA (San Francisco), Włoszech (Mailand, Modena), Holandii (Arnhem, Eindhoven) i Norwegii (Bergen).
 
Tabela 1: Dane techniczne agregatów pomocniczych Kirsch APU
Agregat –typ
APU 80 IPME
APU 100 IPME
Moc
80 kW
100 kW
Obroty
1300 –2650 obr/min
1300 –2650 obr/min
Silnik
IVECO Motors
IVECO Motors
Liczba cylindrów
4-cylindrowy, rzędowy
4-cylindrowy, rzędowy
Chłodzenie
Cieczą
Cieczą
Generator
PME 250/3
PME 250/4
Napięcie
400 –800 V DC
400 –800 V DC
Sprawność
Ok. 95%
Ok. 95%
Klasa ochrony
IP 55
IP 55
k4_760k5_760k6_760
Agregat Kirsch APU 100 DIPME
Przykładem agregatu pomocniczego Kirsch do trolejbusów jest model APU 100 DIPME o mocy 100 kW. Jest to kompaktowy agregat prądotwórczy do tylnej zabudowy, napędzany chłodzonym cieczą silnikiem Diesla IVECO N40 ENT.C. Ta 4-cylindrowa jednostka, wyposażona w układ wtryskowy typu common-rail, turbodoładowanie oraz intercooler, ma 3,9 litra pojemności i rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 2700 obr/min (w/g normy ISO 1585). Silnik wysokoprężny współpracuje z chłodzoną cieczą, synchroniczną prądnicą wielobiegunową PME o zmiennej regulacji obrotów. Agregat wraz ze wszystkimi podzespołami oraz szafą sterującą, zabudowany jest na specjalnej, usztywnionej ramie, wykonanej ze stali nierdzewnej.
k7_760
Tabela 2: Szczegółowe dane techniczne agregatu pomocniczego Kirsch APU 100 (w/g DIN 6280)
Producent
KIRSCH GmbH
Typ
APU 100 DIPME
Moc znamionowa
100 kW
Napięcie znamionowe
700 V DC
Obroty znamionowe
2700 obr/min
Zakres obrotów
1500 –2700 obr/min
Temperatura pracy
Od -20ºC do +40 ºC
Wilgotność powietrza
Od 0 do 99%
Ciężar
Ok. 905 kg
Przechył maksymalny
20º
Silnik napędzający (ISO 1585, DIN ISO 3046-1)
 
Producent
IVECO Motors
Typ
N40ENT*
Rodzaj
4-cylindrowy, rzędowy
Chłodzenie
Cieczą
Moc wg. ISO 1585
110 kW (150 KM)
Znamionowa prędkość obrotowa
2700 obr/min
Zakres pracy
1300 –2700 obr/min
Cykl pracy
4-suwowy, Diesel, układ wtrysku Common Rail
Średnica cylindra / skok tłoka
102 mm / 120 mm
Pojemność skokowa
3 920 cm3
Stopień sprężania
17 : 1
Rozrusznik
24 V
Moc rozrusznika
4 kW
Zużycie paliwa
Ok. 215 g/kWh
Ilość oleju
Ok. 8,3 l
Generator w/g EN 60034-22
 
Producent
KIRSCH GmbH
Typ
PME 250/4
Prądnica
Synchroniczna
Wykonanie
12-pozycyjne, nieregulowane
Chłodzenie
Cieczą
Moc znamionowa
100 kVA
Napięcie znamionowe przy n = 2700 obr/min
574 V AC
Prąd znamionowy przy n = 2700 obr/min
101 A AC
Klasa izolacji
F
Ochrona
IP 54
Sterowanie
Poprzez elektroniczny sterownik silnika
 k8_760k9_760k10_760
Agregaty Kirsch do pojazdów hybrydowych
Oprócz agregatów pomocniczych, w ofercie firmy Kirsch znajdują się także agregaty przeznaczone do stosowania w pojazdach z napędem hybrydowym, gdzie stanowią główne źródło napędu (MPU, Main Power Unit). Są to nieco większe jednostki, rozwijające moc od 100 kW (136 KM) do 175 kW (238 KM). Dzięki zwartej budowie i małym ciężarze oraz wysokiej sprawności, znakomicie nadają się do tego typu zastosowania. Agregaty tego typu zostały zastosowane w autobusach hybrydowych APTS Phileas, zakupionych przez przedsiębiorstwo komunikacyjne w Eindhoven w Holandii. Zostały one wyposażone w agregaty Kirsch o mocy 120 kW (163 KM) i 150 kW (204 KM). W opcji, możliwe jest zastosowanie agregatów zasilanych silnikami gazowymi w miejsce tradycyjnych jednostek typu Diesel.
Tabela 1: Dane techniczne agregatów Kirsch MPU do autobusów hybrydowych
Agregat –typ
G 120 PME
G 150 PME
G 175 DMPME
Moc
100 kW
120 kW
175 kW
Obroty
1500 –3600 obr/min
500 –3600 obr/min
1200 –2400 obr/min
Silnik
MAN
MAN
MAN
Liczba cylindrów
6-cylindrowy, rzędowy
6-cylindrowy, rzędowy
6-cylindrowy, rzędowy
Chłodzenie
Cieczą
Cieczą
Cieczą
Generator
PME 250/5
PME 250/6
PME 315/2
Napięcie
400 –800 V DC
400 –800 V DC
450 –850 V DC
Sprawność
Ok. 95%
Ok. 95%
Ok. 95%
Klasa ochrony
IP 55
IP 55
IP 55
k11_760k12_760
Pozostałe produkty firmy Kirsch
Oferta firmy Kirsch obejmuje ponadto wysoce specjalizowane układy zasilania w energię elektryczną, z których należy wymienić szczególnie:
Systemy zasilania awaryjnego, w tym:
– systemy kogeneracyjne
– zespoły prądotwórcze w różnych wersjach i wykonaniach
Zespoły prądotwórcze w wykonaniach specjalnych:
– dostosowane do indywidualnych wymagań klienta
– do zastosowań wojskowych i cywilnych
– przenośne zespoły prądotwórcze AC i DC
– przenośne zespoły prądotwórcze od 5 do 40 kVA
– przenośne, w obudowach wyciszających, z masztami oświetleniowymi
– zespoły prądotwórcze w kontenerach
Więcej informacji o agregatach firmy Kirsch można znaleźć na stronie firmy Tezana (www.tezana.pl) oraz na stronie producenta (www.kirsch-energie.de)