Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ACTUATE – czyli eco-jazda elektrobusem

infobus
27.11.2013 08:48
Współfinansowany ze środków unijnych projekt ACTUATE (Advanced Training and Education for Safe Eco-driving of Clean Vehicles) jest poświęcony optymalizacji wydajności prowadzenia elektrycznych środków transportu publicznego. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych koncepcji szkoleniowych umożliwia zmniejszenie zużycia energii, a w rezultacie ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu, pomniejszenie kosztów eksploatacji i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Wstępne wyniki projektu potwierdzają zaoszczędzenie nawet do 20% energii wykorzystywanej do napędzania pojazdów. ACTUATE oferuje zainteresowanym przewoźnikom materiały szkoleniowe i kampanie promocyjne dotyczące ekologicznej jazdy, uwzględniające w szczególności wymagania flot ekologicznych pojazdów. Wszystkie produkty i wyniki projektu umożliwiają innym przedsiębiorcom transportowym wyszkolenie własnych kierowców w sprawdzony sposób. Konsorcjum projektu ACTUATE składa się z pięciu doświadczonych europejskich operatorów transportu publicznego z Salzburga (Salzburg AG, Austria), Brna (DPMB, Czechy), Parmy (TEP S.p.A, Włochy), Lipska (LVB, Niemcy) i Eberswalde (BBG, Niemcy), którzy wykorzystują już pojazdy elektryczne, jak również szkoły jazdy LAB w Lipsku, belgijskiego producenta autobusów Van Hool i trolley:motion, międzynarodowej grupy działań na rzecz promowania systemόw trolejbusowych (Austria). Projekt jest koordynowany przez Rupprecht Consult GmbH (Niemcy).
Zaobserwowanie i ograniczenie u kierujących pojazdami elektrycznymi nieefektywnych nawyków i energochłonnych manewrów, takich jak ostre hamowanie czy zbyt pochopne przyspieszanie, oferuje możliwość zredukowania kosztów ekonomicznych i emisyjnych oraz poprawienie bezpieczeństwa pasażerów. Podczas gdy potencjał eco-drivingu w pojazdach prywatnych i autobusach napędzanych silnikami spalinowymi zyskał już powszechne uznanie i ugruntował się w praktycznych działaniach zarządzających flotą, wciąż pozostaje niewykorzystany w sektorze pojazdów elektrycznych. W celu zdobycia nowej wiedzy i rozwinięcia sprawdzonych metod praktycznych, uruchomiono w maju 2012 program ACTUATE (Advanced Training and Education for Safe Eco-driving of Clean Vehicles, zaawansowany trening i szkolenia w zakresie eco-drivingu ekologicznych pojazdów). Inicjatywa jest współfinansowana przez program Inteligentna Energia w Europie (IEE) i będzie trwała do października 2014. Poprzez wsparcie szkoleniami w zakresie eco-drivingu, ACTUATE umożliwia zwiększenie wykorzystania potencjału ekologicznego i upowszechnienie takich pojazdów, jak tramwaje, trolejbusy, autobusy hybrydowe, autobusy elektryczne wyposażone w superkondensatory. Szkolenia pod patronatem ACTUATE uzupełniają dobrze utrwalone praktyki eco-drivingu nakierowane dotychczas na pojazdy spalinowe.
Wyniki badań i wstępne analizy pokazują, że skuteczne przeszkolenie kierowców i motorniczych umożliwia zaoszczędzenie tysięcy Euro i znaczących ilości energii przypadających na każdy pojazd w roku, co przekłada się na obniżenie zanieczyszczenia powietrza i redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. Projekt szczególną uwagę poświęca kierowcom jako kluczowej grupie odpowiadającej za efektywność pojazdów. Poza skutecznym przekazaniem wiedzy dużo uwagi poświęcono także na zapewnienie trwałości efektu wykorzystania technik uzyskanych w procesie edukacji i treningu. Szczegółowe cele programu ACTUATE, poza promowaniem eco-drivingu i wdrażaniem gotowych metod szkoleniowych, obejmują zdefiniowanie minimalnych kryteriów i standardów w zakresie powszechnie stosowanego eco-drivingu, włączenie ich w proces podstawowych i uzupełniających szkoleń kierowców i motorniczych przeprowadzanych przez operatorów, zmotywowanie kierujących do rozwijania techniki prowadzenia w sposób proekologiczny, zebranie zintegrowanej bazy wiedzy o eco-drivingu poszczególnych rodzajów pojazdów elektrycznych. Poniżej wyniki projektu u poszczególnych partnerów. Pierwsze długotrwałe rezultaty od wszystkich partnerów projektu ACTUATE zostaną zebrane w połowie 2014 roku.
Od lutego 2013 zaawansowane szkolenia w zakresie eco-drivingu weszły w zakres standardowych szkoleń kierowców trolejbusów w Salzburgu w nawiązaniu do dyrektywy 2003/59/EC
Salzburg: 273 kierowców trolejbusów
Salzburg AG (SAG) jako pierwszy uczestnik projektu ACTUATE skutecznie przeszkoliło wszystkich 273 kierowców trolejbusów w zakresie eco-drivingu. Wszyscy z nich uczestniczyli w trwającej 3,5 godziny części teoretycznej oraz również 3,5-godzinnej sesji praktycznej na ulicach Salzburga (bez pasażerów). Natychmiastowe porównanie danych uzyskanych przed i po szkoleniu wykazało, że więcej niż 90% kierowców obniżyło zużycie energii prowadzonych przez siebie trolejbusów o średnio 20%, wykorzystując w praktyce jedynie poznane na szkoleniu techniki. Zebranie danych umożliwiło specjalne oprogramowanie opracowane wspólnie przez SAG i Cegelec (dostawcę osprzętu elektrycznego do trolejbusów), zbierające kompleksowe dane o zużyciu energii przez każdego kierowcę uczestniczącego w szkoleniu. W codziennej eksploatacji z pasażerami, SAG spodziewa się trwale obniżyć zużycie energii o około 5%.
Oprócz kierowców trolejbusów, w szkoleniach uczestniczyło także 39 pracowników warsztatowych i biurowych posiadających prawo jazdy. Z tak szerokim podejściem i zaangażowaniem, cele projektu ACTUATE zyskały bardzo silne wsparcie w strukturach SAG. Po udanej fazie pilotażowej, szkolenia w zakresie eco-drivingu weszły w zakres standardowych szkoleń kierowców trolejbusów SAG w lutym 2013 w nawiązaniu do dyrektywy 2003/59/EC. Przedtem wszystkie materiały treningowe zostały dokładnie przeanalizowane przez partnerów programu ACTUATE z Eberswalde (BBG), Brna (DPMB) i Parmy (TEP). Również sami kierowcy ocenili projekt w specjalnych ankietach, z których wynika, że ponad 90% z nich oceniło szkolenie jako „bardzo dobre”lub „doskonałe”, a 89% z nich oceniło zagadnienie bezpiecznego eco-drivingu jako „bardzo ważne”lub „ważne”w ich codziennej pracy. Szczególnie zajęcia praktyczne zebrały wśród kierowców pozytywne opinie i zostały ocenione jako wyjątkowo efektywne.
Salzburg AG (SAG) jako pierwszy uczestnik projektu ACTUATE skutecznie przeszkoliło wszystkich 273 kierowców trolejbusów w zakresie eco-drivingu
Lipsk: 400 kierowców
W Lipsku (LVB) przeszkolono około 400 kierowców autobusów hybrydowych. Zaobserwowano średnie obniżenie zużycia paliwa o 5%, zgodne z zakładanymi przewidywaniami. Szkolenia przeprowadzono we współpracy z ośrodkiem szkoleniowym LAB (Leipziger Aus- und Weiterbildungsbetriebe). Wśród prowadzących tramwaje przeszkolono 20 motorniczych do roli edukatorów rozpowszechniających wiedzę o eco-drivingu wśród innych pracowników. Wszystkie treningi zebrały bardzo pozytywne opinie od uczestników.
Spotkanie uczestników projektu ACTUATE w Parmie. Od lewej: Roman Hapal (DPMB), Jakub Veverka (DPMB), Davide Mezzadri (TEP), Volkmar Pilz (BBG), Wolfgang Backhaus (RC), Renate Backmann (LAB), Marc Backhaus (LVB), Siegbert Müller (BBG), Eberhard Nickel (LVB), Flip Bamelis (Van Hool);na górze: Dennis Priester (RC), Frank Hausmann (LAB)
Inicjatywy pozaeuropejskie
Eco-driving jako istotne narzędzie obniżenia obciążenia środowiska naturalnego oraz zwiększenia wydajności wykorzystywanej energii jest istotny nie tylko w Unii Europejskiej, ale także w Azji. Podczas Tygodnia Oszczędzania Energii w Chinach, niemieckie towarzystwo współpracy międzynarodowej (Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit, GIZ) wspólnie z Biutem Zarządu Transportu Jiangsu w prowincji Wuxi Jiangsu przeprowadziło szkolenia eco-drivingowe dla kierowców ciężarówek. Podobnie jak treningi w ramach projektu ACTUATE, szkolenia w Chinach składały się z części teoretycznej i praktycznej, a wybranych kierowców szkolono także do roli trenera-edukatora, maksymalizując w ten sposób proces upowszechniania wiedzy o ekologicznym prowadzeniu pojazdów. GIZ zakłada obniżenie zużycia oleju napędowego i emisji CO2 dzięki wyszkoleniu kierowców o ok. 5-10%. Warto zwrócić uwagę na dynamicznie rozwijający się rynek autobusów elektrycznych w Azji, zwiększający potencjał szkoleń eco-drivingowych sugerowanych przez inicjatywę ACTUATE. W Nowej Zelandii wdrożono specjalny system monitorujący styl jazdy kierowców autobusów w Wellington, mający na celu poprawienie umiejętności eco-drivingu. Podstawowym celem jest obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych gazów, zapewnienie pasażerom bardziej komfortowych warunków podróży oraz zmniejszenie fizycznego zużycia pojazdów. Zastosowana technologia telematyczna bada i monitoruje jakość prowadzenia autobusów przez wszystkich kierowców, skupiając się szczególnie na takich zachowaniach, jak gwałtowne przyspieszanie, raptowne hamowanie i ostre pokonywanie zakrętów. System wykorzystuje dane w czasie realnym prezentując kierowcom natychmiast prostą wizualną informację o jakości prowadzenia pojazdu w trzech kolorach –czerwony, żółty, zielony. Wellington poza autobusami eksploatuje również trolejbusy. W 2009 roku wprowadzono do eksploatacji 60 nowych niskopodłogowych pojazdów. Póki co jednak techniki eco-drivingu są stosowane jedynie w miejscowych klasycznych autobusach.