A4: Przygotowania do połączenia z DK94
Do 2017 r. małopolskie samorządy wspólnie przygotujądokumentację dla nowego połączenia drogi krajowej 94 z autostradą A4. Jakpowiedział w poniedziałek marszałek województwa Jacek Krupa, to ważnainwestycja i dla przedsiębiorców, i mieszkańców zachodniej części regionu.
Porozumienia w tej sprawie podpisali w poniedziałek wOlkuszu marszałek Małopolski Jacek Krupa i wicemarszałek Wojciech Kozak orazprzedstawiciele powiatów: chrzanowskiego, krakowskiego i olkuskiego oraz gmin:Bolesław, Bukowno, Krzeszowice, Olkusz i Trzebinia.
„Te porozumienia powinny zadecydować o tym, czyzachodnia Małopolska otrzyma dobry dostęp do autostrady A4, co warunkuje rozwójspołeczno-gospodarczy tego terenu, jest to ważne nie tylko z punktu widzeniabiznesu, ale dostępu do autostrady zwykłych mieszkańców” – mówił marszałekKrupa.
Dodał, że wybór ostatecznego wariantu przebiegu drogi niebędzie łatwy i zapewne wywoła dyskusje, ale ma nadzieję, że samorządom uda sięporozumieć w tej kwestii i wybrać najlepsze rozwiązanie. Krupa przypomniał, żesamorząd województwa planuje do 2020 r. wydać na budowę dróg 2,5 mld zł.
Samorządy zobowiązały się do opracowania studiumtechniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla połączenia autostrady A4 z DK94. Wdokumencie zostaną określone warianty przebiegu nowej drogi wraz ze wstępnymikosztami, a to ma ułatwić decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania. Wcześniejrozważano połączenie z A4 przez węzły Jeleń lub Byczyna lub Balin ? ale żadennie został ostatecznie wybrany.
Przygotowanie dokumentacji do tego zadania ma kosztować 350tys. zł. Połowa zostanie sfinansowana z budżetu województwa, a pozostałą kwotąpodzielą się po równo samorządy (po 25 tys. zł każdy), z wyjątkiem pow.olkuskiego.
„Marzenia zaczynają się materializować. Wszyscy mamydeterminację, aby ta droga powstała, bowiem rzeczywiście (jako) powiat olkuskii część powiatu chrzanowskiego czujemy się wyalienowani z rozwiązańinfrastrukturalnych łączących nas ze stolicą regionu. Tymczasem migracja iprzepływ mieszkańców i pracowników jest ogromna, co pokazały ostatnie badania,na poziomie 25 tys. samochodów na drodze nr 94” – mówił starosta olkuskiPaweł Piasny. Dodał, że zdaje sobie sprawę, że chodzi o wieloletnią inwestycję.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Starosta chrzanowski Janusz Szczęśniak dodał, że pozrealizowaniu inwestycji ulegnie poprawie nie tylko sytuacja przedsiębiorców,ale też jakość życia mieszkańców, a podpisanie porozumienia dowodzi, żemałopolscy samorządowcy potrafią mówić jednym głosem.
W Olkuszu podpisano w poniedziałek także drugą umowę -między władzami województwa, powiatami: chrzanowskim i krakowskim oraz gminąKrzeszowice, dotyczącą aktualizacji koncepcji budowy połączenia autostrady A4(przy węźle Rudno) z drogą krajową 79 w Krzeszowicach oraz uzyskanie decyzjiśrodowiskowej dla tej inwestycji. Aktualizacja koncepcji ma uwzględniaćplanowane w tej części Małopolski inwestycje drogowe i kolejowe, np.modernizację linii E30, budowę obwodnicy Trzebini czy oczekiwane przezsamorządy przedłużenie drogi do DK94 w rejonie Olkusza. Umowa dotyczącądokumentacji opiewa na 200 tys. zł, połowę tej kwoty zapewni województwo, aresztę sfinansują wspólnie powiaty i gm. Krzeszowice.
Jak mówił dziennikarzom marszałek Krupa, jest szansa nasfinansowanie połączenia drogi krajowej nr 79 z autostradą A4 przy węźle wRudnie ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego do roku2020. ?Dużo większą inwestycją jest połączenie drogi krajowej nr 94 z autostradą.Wymaga to wielokrotnie większych środków. Będziemy czynić starania, ażebywpisać tę inwestycję w kontrakt terytorialny zawierany między Małopolską arządem na lata 2020-27, nie wykluczając, że w regionalnym programie operacyjnymna następną siedmiolatkę 2020-27 ta droga może się znaleźć? ? powiedziałKrupa.(PAP)
„