A1: W marcu otwarcie węzła „Turzno”
Węzeł 'Turzno’, łączący autostradę A1 z północną częścią Torunia, zostanie otwarty dla ruchu pod koniec marca – poinformowała GDDKiA. Węzeł powstał razem z odcinkiem autostrady w 2011 roku, ale był zamknięty z powodu braku drogi dojazdowej. Jak poinformował PAP rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy Tomasz Okoński, prace budowlane i wykończeniowe przy drodze dojazdowej do węzła 'Turzno’ już są zakończone. –„Trwa już tylko dopełnianie ostatnich formalności: odbiorów technicznych i pozwoleń. Z pewnością kierowcy będą mogli korzystać z węzła już pod koniec marca’ – zaznaczył Okoński. Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice oddano do użytku jesienią 2011 roku, ale dwa spośród czterech zaprojektowanych tu węzłów autostradowych były nieczynne z powodu braku lokalnych dróg dojazdowych. Dopiero pod koniec grudnia ub. roku oddano do użytku niespełna trzykilometrową drogę, która kosztem 57 mln zł połączyła Grudziądz (woj. kujawsko-pomorskie) z węzłem o tej samej nazwie. Uruchomienie położonego na północ od Torunia węzła 'Turzno’ wymagało wybudowania dwukilometrowego połączenia z drogą krajową nr 15 (woj. kujawsko-pomorskie), co kosztowało niespełna 19 mln zł. W ramach inwestycji zbudowano także ponad 3 km dróg serwisowych, rondo w okolicy wsi Gronowo i wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej oraz przepusty drogowe, przejścia dla płazów i małych ssaków. Otwarcie węzła 'Turzno’ pozwoli kierowcom z Torunia i okolic znacznie skrócić drogę w kierunku Trójmiasta. Dotychczas, aby dojechać autostradą na północ, musieli oni kierować się na południowy wschód, do węzła w Lubiczu i w związku z tym znacznie nadkładać drogi.
Węzeł 'Turzno’ będzie jedenastym tego typu obiektem na 152-kilometrowym odcinku autostrady A1 między Rusocinem koło Gdańska (połączenie z obwodnicą Trójmiasta) a Toruniem. Koncesję na budowę tego odcinka autostrady A1 i jego eksploatację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają odpowiednio: Skanska Infrastructure Development – 30 proc., John Laing Infrastructure Ltd. – 29,69 proc., NDI Autostrada Sp. z o.o. – 25,31 proc. oraz Intertoll Infrastructure Developments BV – 15 proc.