Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

800 hybrydowych autobusów MAN: Jedziemy dalej

infobus
27.06.2019 12:45

Osiem lat tra już przygoda MAN-a z produkcją autobusów hybrydowych. Z pewnością producent nie powiedział ostatniego słowa w kwestii tych napędów. Nowa generacja autobusów miejskich z systemem MAN EfficientHybrid to dobra kontynuacja dotychczasowych doświadczeń.

25 maja 2010 r. zakłady Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) w Monachum odebrały jako pierwszy klient hybrydowe autobusy marki MAN. Dziewięć lat później te ekologiczne i wydajne autobusy można zobaczyć w całej Europie. Hybrydowe „lwy” można zobaczyć m.in. na liniach w Madrycie, Barcelonie, Wiedniu, Warszawie, Dreźnie, Norymberdze, Paryżu, Mediolanie, Wolfsburgu i Lubece.

Łącznie od 2010 roku MAN sprzedał 800 autobusów spalinowo-elektrycznych Lion'sów City Hybrid w dziesięciu różnych krajach. Dzięki temu producent był w stanie zgromadzić ogromną wiedzę i kompleksowe wsparcie dla przewoźników eksploatujących hybrydowe MAN-y. Francja, Hiszpania, Polska, Niemcy i Szwecja to kraje, w których autobusy te cieszą się największą popularnością. Tylko do tych państw MAN sprzedał ponad 95% swoich hybryd.

„Autobus hybrydowy ma przed sobą przyszłość. To pierwszy krok w kierunku bezemisyjnego transportu” – powiedział Rudi Kuchta, szef sprzedaży w Bus Truck w MAN Truck & Bus. – „Coraz więcej miast reaguje na obecne trendy związane z mobilnością i zmienia swoje systemy transportu publicznego. Mając to na uwadze, operatorzy chcą obniżyć emisje spalin i zużycie paliwa. Po udanym modelu Lion's City Hybrid nowa generacja autobusów miejskich MAN z najnowocześniejszymi silnikami wysokoprężnymi i gazowymi oraz MAN EfficientHybrid stanowią idealną odpowiedź na tak określone potrzeby.”

Nowy Lion's City z MAN EfficientHybrid
W zmodernizowanej rodzinie autobusów Lion's City są montowane zupełnie nowe silniki. Nowa, lżejsza stojąca jednostka dieslowska MAN D15 lub gazowa E18 o pojemności 9 l spełnia normę emisji spalin Euro 6d, które zacznie obowiązywać dopiero za kilka miesięcy. Autobus może zostać opcjonalnie wyposażony w moduł MAN EfficientHybrid. To system przyczyniający się w znacznym stopniu do redukcji zużycia paliwa i emisji. Możemy go oczywiście spotkać w debiutującym w Polsce egzemplarzu Lion'sa City 12.

Funkcja stop-start, stosowana seryjnie w MAN EfficientHybrid, zapewnia niezwykle ciche fazy zatrzymywania się na przystankach i światłach. Centralny element systemu stanowi alternator rozrusznika wału korbowego – urządzenie elektryczne, które podczas hamowania przekształca energię kinetyczną w elektryczną. Rekuperowana energia jest następnie gromadzona w module UltraCap na dachu pojazdu, który w porównaniu z akumulatorem o podobnej pojemności jest znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy.

Zgromadzona w module UltraCap energia zapewnia zasilanie instalacji elektrycznej pojazdu niezależnie od napędu, co powoduje nie tylko odciążenie silnika wysokoprężnego, lecz także umożliwia wyłączanie silnika podczas postoju pojazdu. Poprzez odwrócenie sposobu działania alternatora rozrusznika wału korbowego, silnik MAN D15 może zostać ponownie uruchomiony w kilka chwil, a podczas przyspieszania jest wspomagany przez funkcję boost.