780 autobusów elektrycznych do 2020 r. E-Bus!
20 lutego 41 miast i gmin podpisało list intencyjny ws. rozwoju elektromobilności, deklarując w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku – poinformował w komunikacie Polski Fundusz Rozwoju.
-„Sygnatariusze porozumienia już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce (ok. 11,5 tys. sztuk)” – napisano w komunikacie.
Samorządy, które zawarły porozumienie, reprezentują niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce.Obecnie w polskich miastach jeździe 31 autobusów elektrycznych.
W ramach Programu E-bus, przy współpracy z ministerstwami oraz agencjami rządowymi powstaje system, który przyczyni się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.
W komunikacie napisano, że celem programu jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji. Aspiracją programu jest sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku. Program zakłada ponadto wprowadzanie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych do 2021 r
Elektromobilny kręgosłup
Wiceminister energii Michał Kurtyka zapowiedział, że w najbliższych dniach Rada Ministrów przyjmie program rozwoju elektromobilności, zaś „niedługo” do konsultacji społecznych trafi ustawa o elektromobilności. Jak podkreślił, ma ona stworzyć „konstytucję dla elektromobilności”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak mówił Kurtyka, patronem programu elektromobilności jest szef resortu energii Krzysztof Tchórzewski, zaś w Komitecie Sterującym są wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz jako wiceprzewodnicząca i on sam jako przewodniczący. Jak wyjaśnił, pod „parasolem komitetu” działają resorty rozwoju, finansów, nauki, infrastruktury, MON, energii i rozwoju; towarzyszą im instytucje finansujące i wdrażające – m.in. NCBiR, NFOŚiGW oraz PFR.
Wiceminister Emilewicz powiedziała PAP, że do 2020 r. na rozwój programu elektromobilności planowane jest 19 mld zł. Rząd chce, aby udział floty autobusów miejskich w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców wzrósł do 10 proc., co dałoby ok. 1000 autobusów elektrycznych jeżdżących po Polsce. zakłada też wzrost udziału polskich firm w krajowej produkcji części w tym segmencie transportu z obecnych 30 proc. do 70 proc.
Z kolei Kurtyka podkreśli, że spółki energetyczne do 2020 r. planują wydać 40 mld zł na modernizacje sieci elektroenergetycznych, a bez owej modernizacji nie może być mowy o rozwoju pojazdów elektrycznych. (PAP)
„