Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

75 lat Neoplana

infobus
24.03.2010 22:23
W dniach 18-20 marca w Monachium odbyły się MAN BusDays, które stanowiły prolog do rozpoczęcia obchodów 75-lecia Neoplana. Rocznica ta będzie obchodzona pod hasłem „Neoplan –75 lat poruszających idei”. MAN BusDays zostały połączone z otwarciem nowego Bus Forum, jak również prezentacją hybrydowego autobusu miejskiego oraz wyprodukowanego specjalnie z okazji 75-lecia Neoplana Citylinera 'Spirit75 Edition”. Punktem kulminacyjnym MAN BusDays było otwarcie nowego forum biznesowego, w którym klienci będą odbierać swoje autobusy. Miejsce to ekskluzywne i mające wymarzoną atmosferę do robienia zakupów, oczywiście tych autobusowych, łączące elementy historii, techniki i współczesności obu marek –MAN-a i Neoplana. 75-lecie Neoplana było zatem dobrą okazją nie tylko do powrotu do historii, choć takich akcentów również podczas BusDays nie zabrakło, ale przede wszystkim do zaprezentowania aktualnej oferty autobusów MAN i Neoplan. I to zaprezentowania zarówno biernego –właśnie w BusForum, jak i czynnego –na torze testowym. Dziennikarze i eksperci mogli zatem samodzielnie przetestować miejskie, regionalne i turystyczne pojazdy oferowane przez niemieckiego producenta.
Bus ForumNeoplan 'Spirit75 Edition”
Neoplan –od 1935 roku
Zanim jednak o współczesności wróćmy jednak na chwilę do historii. Neoplan –marka znana dziś chyba na całym świecie- zaczął swoją działalność w roku 1935. Wówczas to Gottlob Auwärter jr. założył, w miejscowości  Möhringen koło Stuttgartu warsztaty “Gottlob Auwärter GmbH &Co. KG”, w których początkowo powstawały nadwozia do ciężarówek i omnibusów, a później także do autobusów. W pierwszej fazie działalności firma korzystała z podwozi innych producentów , takich jak Opel czy Mercedes-Benz. Dopiero jednak od roku 1953 Gottlob Auwärter GmbH &Co. KG rozpoczął produkcję nadwozi pod marką Neoplan. Już 4 lata później, na wystawie IAA zostało zaprezentowane, w modelu Neoplan NH9/10 zawieszenie pneumatyczne. Kilkadziesiąt lat później –w 2010 roku Neoplan, od 9 lat pozostający częścią grupy NEOMAN, szykuje się do pokazania, na tej samej wystawie IAA, kolejnej odsłony Skylinera.
Neoplan historia ...... i nowoczesnośćNeoplan - tradycja i nowoczesność
Komfort i bezpieczeństwo
Dziś Neoplan kojarzy się z ekskluzywnymi autokarami z najwyższej półki. Lata doświadczeń pozwoliły na opracowanie pojazdów charakterystycznych, których design kojarzy się tylko z jedną marką. Są po prostu niepowtarzalne. Ale współczesny świat chce czegoś więcej niż tylko ładnie wyglądającego autobusu z wygodnymi siedzenia. Chce pojazdu bezpiecznego i zaawansowanego technologicznie. Takie właśnie są dzisiejsze Neoplany. Szczególnie szefowie koncernu podkreślają kwestie bezpieczeństwa. Na każdym niemal etapie czy to procesu konstrukcyjnego, czy też produkcyjnego to właśnie bezpieczeństwo jest najważniejsze. Elektroniczny układ hamulcowy z ABS, ASR, ESP, asystent hamowania –w Neoplanach to standard. A warto też wspomnieć o innych elementach, takich jak innowacyjne reflektory NEOPLAN, które wprowadzono już w 2005 r., asystencie systemów –  system osłony pasa ruchu (LGS) lub adaptacyjny tempomat (ACC), czy wreszcie o regulacji prędkości maksymalnej (MSC).
Autokary Neoplan –Cityliner, Skyliner czy Starliner to pojazdy komfortowe. Dla VIP-ów. Przeznaczone są dla klientów, którzy swoim pasażerom chcą zapewnić maksimum wygód i komfortu. Najlepszym z najlepszych jest tutaj rzecz jasna jest ten ostatni. Szefowie koncernu mówią o nim, że jest to autobus z wyjątkowo fascynującą stylistyką i pionierskimi technologiami. Neoplany to autobusy ekologiczne. Już dziś powadzone są prace nad wprowadzaniem normy Euro VI, która sprawia, iż środowisko zanieczyszczane jest w stopniu naprawdę minimalnym. Neoplany napędzane są bardzo wydajnymi silnikami w technologii common-rail. Warto wspomnieć o ich zgodności z normą emisji EEV. To wszystko dzięki technologii MAN PURE DIESEL.
Niestety. Dla polskiego pasażera taki Neoplan to tylko marzenie. Autobusy te sprzedają się w naszym kraju w ilościach śladowych.
Tor testowy MANa
Do rodziny autobusów koncernu NEOMAN dodać trzeba, oprócz komfortowych autobusów turystycznych Neoplan, całą gamę lwów miejskich i regionalnych, napędzanych paliwami tradycyjnymi, jak i gazem oraz hybrydę. Ten ostatni pojazd to nowość w ofercie MAN-a. Dziś nie wiemy jeszcze o nim zbyt wiele, niebawem jednak zapewne poznamy więcej szczegółów.