Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

74. Solarisy dla Warszawy

infobus
01.09.2009 22:52
Pod koniec sierpnia, w fabryce Solarisa gościli przedstawiciele ZTM Warszawa, którzy mogli zobaczyć jak powstają kolejne autobusy dla stolicy, w tym 20 autobusów przegubowych Urbino 18 dla MZA Warszawa oraz 54 Urbino 12/Alpino 8,6 dla firmy Mobilis. Pierwsze 20 nowych pojazdów to efekt powiększenia zamówienia złożonego przez Miejskie Zakłady Autobusowe w 2008 roku w fabryce Solarisa. Kontrakt obejmował 150 autobusów: 70 szt. 12-metrowych i 80 szt. 18-metrowych przegubowców. Zwiększenie zamówienia dotyczy najbardziej oczekiwanego przez pasażerów taboru wielkopojemnego –czyli Urbino 18. Pojazdy będą niemal identyczne jak ubiegłoroczne. Również będą wyposażone w klimatyzację oraz monitoring przestrzeni pasażerskiej. Więcej nowinek znajdziemy „pod maską”. Najważniejszą jest system monitorowania komory silnika zapobiegający ewentualnym pożarom.
Tak powstają kolejne Solarisy dla Warszawy, fot. ZTM WarszawaTak powstają kolejne Solarisy dla Warszawy, fot. ZTM WarszawaTak powstają kolejne Solarisy dla Warszawy, fot. ZTM Warszawa
Wizyta przedstawicieli ZTM-u w fabryce Solarisa była przede wszystkim jednak okazją do omówienia szczegółów dotyczących wyposażenia 50 autobusów dla firmy Mobilis, które już niedługo pojawią się na stołecznych ulicach. Zamówienie obejmuje 31 Solarisów Urbino 12 oraz 23 Solarisy Alpino. Warto dodać, że w taborze tego prywatnego przewoźnika jeżdżą aktualnie 143 Solarisy Urbino, czyli w tym roku ich liczba dojdzie do poziomu 197 szt. Przynajmniej.
Tak powstają kolejne Solarisy dla Warszawy, fot. ZTM WarszawaTak powstają kolejne Solarisy dla Warszawy, fot. ZTM WarszawaTak powstają kolejne Solarisy dla Warszawy, fot. ZTM WarszawaTak powstają kolejne Solarisy dla Warszawy, fot. ZTM Warszawa
Pierwsze siedem 12-metrowych Urbino 12 trafi do Warszawy pod koniec września, czasu na uzgodnienia jest więc bardzo mało. Z autobusów znikną przestarzałe już tablice z tzw. koralikami obrazującymi trasę. Nie oznacza to, że pasażerowie stracą dostęp do informacji. Zostanie ona zdynamizowana i zaprezentowana na dużych ekranach LCD, dzięki którym nie trzeba będzie się zastanawiać czy trasę linii czytać w prawo czy w lewo (w zależności w którym kierunku autobus jedzie). Większe wyświetlacze znajdą się również na zewnątrz pojazdu. Poprawa informacji w pojazdach to jeden z głównych elementów, na które ZTM kładzie nacisk.
Natomiast w grudniu br. zadebiutują w Warszawie najmniejsze autobusy, jakie produkuje Solaris. Model Alpino 8,6 powstał, jak nazwa sugeruje, głównie z myślą o wąskich i krętych górskich trasach. W Warszawie górskich warunków raczej nie znajdziemy, ale wąskie ulice osiedlowe jak najbardziej. Tam właśnie takie małe autobusy umożliwią mieszkańcom łatwiejszy dostęp do transportu publicznego. 8- i 9-metrowe autobusy kursują po ulicach Warszawy od wiosny 2008 r. Pokryły wiele „białych plam”na mapie miasta, dotąd nie obsługiwanych przez komunikację miejską, ale oczywiście nie wszystkie. Poza tym, że krótkie pojazdy będą miały 8,6-metra, nie będą odbiegały w standardzie wyposażenia od większych 12-metrowych autobusów z tego zamówienia. Czyli wszystkie pojazdy będą w pełni klimatyzowane oraz wyposażone w system monitoringu. Całość kontraktu zostanie zrealizowana do końca roku.