7 kroków, aby zdobyć środki z Funduszu Autobusowego
18 lipca w życie weszła Ustawa o autobusowym Funduszu. Z tejokazji Ministerstwo Infrastruktury przygotowało prezentację, jak w siedmiukrokach zdobyć środki na reaktywację linii.
Na początku warto sobie zadać pytanie – kto jest organizatorem PTZ?
Ministerstwo – zgodnie z art.7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r.o publicznym transporcie zbiorowym – uważa, że organizatorami publicznego transportu zbiorowegow przewozach autobusowych są:
-
gmina,
-
związek międzygminny,
-
powiat,
-
związek powiatów,
-
związek powiatowo-gminny,
-
związek metropolitalny,
-
województwo.
Z kolei zadania organizatorów publicznego transportuzbiorowego są następujące:
-
planowanie rozwoju transportu,
-
organizowanie publicznego transportu zbiorowego,
-
zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.
Krok I Organizatora PTZ: Planowanie Linii
Organizator planuje linie komunikacyjne, na których będą wykonywaneprzewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej z wykorzystaniem środkówFunduszu. Uwaga! Organizator planuje wyłącznie linie komunikacyjne, które nie funkcjonowałyco najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy tj. 18 lipca 2019 r. iumowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na tych liniachzostała zawarta po wejściu w życie ustawy tj. po 18 lipca 2019r.
Organizatorzy zbierają dane niezbędne do złożenia „wniosku oobjęcie w danym roku budżetowym dopłatą” tj.
-
planowaną wielkość pracy eksploatacyjnejna linii komunikacyjnej,
-
przewidywaną kwotę deficytu linii komunikacyjnej,
-
planowaną łączną kwotę dopłaty w danym roku budżetowym wynikającąz wielkości pracy eksploatacyjnej na liniach, których dotyczy wniosek.
Organizator dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające danei informacje w nim zawarte. Wojewoda powinien mieć możliwość weryfikacji powyższychdanych w oparciu o przedłożone przez organizatora dokumenty. Dokumenty powinny zawieraćdane i informacje takie jak:
-
wielkość pracy eksploatacyjnej,
-
koszty i przychody z działalności przewozowej na podstawie, którychobliczono planowaną kwotę deficytu linii komunikacyjnej,
-
planowaną łączną kwotę dopłaty w danym roku budżetowym, a takżeplanowany udział własny organizatora w wysokości nie mniejszej niż 10% kwoty deficytulinii komunikacyjnej.
Zadania wojewody
Wojewoda w tym kroku:
-
zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu wojewódzkiegoinformacje o kwocie środków Funduszu przyznanych dla województwa,
-
wskazuje termin (zgodnie z przyjętym harmonogramem od 1 sierpniado 12 sierpnia 2019r.) na złożenie przez organizatorów „wniosków o objęcie w danymroku budżetowym dopłatą”
Krok II Organizatora PTZ: Składanie Wniosków
Od 1 sierpnia do 12 sierpnia 2019 r. organizatorzy składajądo wojewody „wnioski o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą Wniosek powinienzawierać:
1) nazwę organizatora i numer identyfikacji podatkowej (NIP)
2) linie komunikacyjne, na których będą wykonywane przewozy autobusoweo charakterze użyteczności publicznej;
3) planowaną wielkośćpracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrach wykonywaną na każdej linii, októrej mowa w pkt 2, w danym roku budżetowym;
4) planowaną kwotę deficytu każdej linii, o której mowa w pkt2,w danym roku budżetowym;
5) planowaną łączną kwotę dopłaty w danym roku budżetowym.
Organizator dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające danei informacje w nim zawarte.
Krok III Organizatora PTZ: Zawarcie Umowy o dopłatę zwojewodą
Wojewoda zawiera umowę o dopłatę z organizatorem, na kwotę nieprzekraczającąkwoty zawartej we wniosku o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą – od 23 sierpnia2019r. – po uzyskaniu informacji o objęciu wniosku dopłatą organizator występujedo wojewody o zawarcie umowy o dopłatę.
Umowa o dopłatę obejmuje w szczególności:
1) linie komunikacyjne, na których będą wykonywane przewozy autobusoweo charakterze użyteczności publicznej;
2) długość linii komunikacyjnych, na których będą wykonywaneprzewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej;
3) częstotliwość połączeń na liniach komunikacyjnych, na którychbędą wykonywane przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej;
4) wielkość pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrachwykonywaną na liniach komunikacyjnych, na których będą wykonywane przewozy autobusoweo charakterze użyteczności publicznej
5) maksymalną kwotę dopłaty;
6) termin i sposób przekazywania dopłaty;
7) termin i sposób rozliczenia dopłaty;
8) termin i zasady zwrotu dopłaty;
9) zasady i terminy składania wniosku o dopłatę oraz jegowzór.
Krok IV Organizatora PZT: Wybór Operatora
Organizator w tym kroku:
-
dokonuje wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego,
-
zawiera z operatorem umowę o świadczenie usług w zakresie publicznegotransportu zbiorowego po uzyskaniu zgody organu stanowiącego na jej zawarcie.
Krok V Organizatora PTZ: Uruchomienie przewozów
- od 1 września 2019r. – zgodnie z harmonogramem organizator uruchamiaprzewozy o charakterze użyteczności publicznej
Krok VI Organizatora PTZ – złożenie Wniosku o dopłatę
Po uruchomieniu przewozów organizator składa do wojewody „wnioseko dopłatę”. Wniosek obejmuje okres wskazany w umowie o dopłatę. Celem wniosku jestuzyskanie środków na pokrycie deficytu linii komunikacyjnej, na obsługę której zoperatorem została zawarta umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportuzbiorowego.
Wzór „wniosku o dopłatę” zostanie określony przez wojewodę wumowie o dopłatę. Do „wniosku o dopłatę”organizator dołącza dokumenty potwierdzającedane i informacje zawarte we wniosku. Organizatorzy składają „wniosek o dopłatę”w terminach wynikających z umowy o dopłatę.
Zadania wojewody w tym kroku to:
-
dokonuje weryfikacji „wniosków o dopłatę” złożonych przezorganizatorów,
-
przekazuje dopłatę na rachunek organizatora.
Wysokość dopłaty
-
do końca 2021 r. w kwocie nie wyższej niż 1,00 zł do 1 wozokilometraprzewozu o charakterze użyteczności publicznej
-
od 2022r. dopłata w kwocie nie wyższej niż 0,8zł do 1 wozokilometraprzewozu o charakterze użyteczności publicznej
Krok VII Organizatora PTZ: Finansowanie przewozów autobusowych
Organizator z dopłaty pokrywa koszty funkcjonowania linii komunikacyjnejwynikającej z umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowegow części dotyczącej deficytu linii komunikacyjnej.
„