7 firm, 3 uczelnie, 100 mln zł – przepis na polski elektrobus

infobus
28.11.2016 15:00

Dzisiaj, w Krakowie, Solaris wraz z grupą polskichprzedsiębiorstw oraz uczelni technicznych podpisał list intencyjny o utworzeniuklastra na rzecz rozwoju elektromobilności. Sygnatariusze listu zadeklarowali wolę współpracy międzyinnymi w obszarze rozwoju konstrukcji autobusów elektrycznych, baterii orazsposobów ich ładowania. Łączna wartość projektów badawczo-rozwojowych, którechcą realizować członkowie klastra to ponad 100 mln złotych!

W skład klastra, który został nazwany „Polski AutobusElektryczny ? łańcuch dostaw dla elektromobilności”, weszły takie firmy, jak:EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, InstytutNapędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz AkademiaGórniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska.Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.

Mówi Solaris

-„Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 roku,kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas naautobusy hybrydowe i wreszcie w roku 2011 zaprezentowaliśmy pierwszy polskiautobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanychtechnologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszyogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporciepublicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom. Dlategopostanowiliśmy nawiązać bliską współpracę z najlepszymi w tym obszarze firmamiw naszym kraju. Jestem przekonany, że dzięki temu osiągniemy efekt synergii idalszą przewagę konkurencyjną nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkachświatowych” ? skomentował utworzenie klastra dr inż. Dariusz Michalak,wiceprezes zarządu firmy Solaris.

Mówi Medcom

– „Jestem przekonany, że opracowanie polskiego autobusuelektrycznego, który mógłby stać się także polskim towarem eksportowym, jestmożliwe i warto spróbować zmierzyć się z tym wyzwaniem. Zwłaszcza, że mamy dotego odpowiednie zasoby i wsparcie ze strony rządu. MEDCOM już teraz dysponujewłasną technologią i autorskimi rozwiązaniami dla eBusów, z których korzystajproducenci pojazdów niemal na całym świecie. Jesteśmy w stanie pokryć pełnezapotrzebowanie polskiego rynku od strony produkcyjnej ? zwłaszcza w zakresieprodukcji układów napędowych oraz urządzeń do ładowania pojazdów. Mamy wiedzę,nowoczesne zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne i możemy zagwarantowaćwsparcie na niemal wszystkich etapach budowy polskiego autobusu elektrycznego.Elektromobilność i nowoczesny transport publiczny, to nie tylko korzyści dlapolskich producentów, ale również szansa na podniesienie innowacyjności całejpolskiej gospodarki i poprawę jakości życia Polaków. Ścisła współpraca w ramachklastra, pozwoli ten proces zdecydowanie przyspieszyć” ? powiedział z kolei PiotrWroński, wiceprezes zarządu MEDCOM

Celem dalszy rozwój

Celem powołanego klastra jest współpraca na rzecz rozwojue-mobilności w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących doich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych wPolsce. Prace rozwojowe dotyczyć będą w szczególności:

W tej chwili wartość kilkunastu projektów, które chcąwspólnie realizować członkowie porozumienia oceniana jest na ponad 100 mlnzłotych. Mają one być realizowane zarówno ze środków własnych, ale także przywspółudziale funduszy pozyskanych z innych źródeł.

-„Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na wsparcie finansowe zprogramów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus itowarzyszących mu działań. Jako polskie przedsiębiorstwo o największym w naszymkraju doświadczeniu w budowie i sprzedaży autobusów elektrycznych wraz znaszymi partnerami gwarantujemy efektywne wykorzystanie tych środków iskuteczną komercjalizację wypracowanych rozwiązań” ? dodał Dariusz Michalak.

Członkowie klastra nie wykluczają możliwości dołączenia doniego innych firm działających w obszarzeelektromobilności.

Na zakończenie dodajmy, że firma Solaris do tej porysprzedała już ponad 100 autobusów elektrycznych, które jeżdżą m.in. w: Austrii,Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i w Polsce. Tylko w ostatnichtygodniach Solaris podpisał umowy z PKM Jaworzno oraz MPK Kraków na dostawyłącznie 42 autobusów elektrycznych. I ten fakt, jest najlepszą odpowiedzią na pytanie,dlaczego akurat wielkopolski producentów autobusów został liderem e-klastra.