7 czerwca autobusy elektryczne PKA Gdynia wyjadą na linie
Szykuje się wielki dzień w gdyńskiej komunikacji miejskiej. 8 czerwca (w środę) na ulice Gdyni wyjadą 24 elektryczne autobusy.
Pojazdy wejdą w skład pięciu linii: 150, 190, 128, 133 i 282. Elektryczna flota składa się z 16 szt. solowych pojazdów Mercedes-Benz eCitaro i 8 szt. przegubowych Mercedes-Benz eCitaro G. W przeciwieństwie do Gdańska, e-busy w Gdyni będą ładować się także na mieście. To właśnie budowa szybkich ładowarek i problemy z formalnościami opóźniły wjazd elektryków na trasy.
Szybkie ładowanie
Gdyńskie elektrobusy będą korzystały z tzw. szybkich ładowarek - od firmy Ekoenergetyka Polska - w następujących lokalizacjach:
- Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witomino-Leśniczówka - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
- Dworzec Morski obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- Oksywie - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- Plac Kaszubski - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
-„Wkrótce mieszkańcy będą mogli podróżować pojazdami o najwyższych standardach, zeroemisyjnymi i wyposażonymi w innowacyjne technologie. W Gdyni konsekwentnie realizujemy politykę zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i wybierając przyjazne środowisku rozwiązania. Elektrobusy, o których mowa, wprowadzą nową jakość do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy – od kierowców i zarządców po samych pasażerów – zapowiedziała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
elektryczny przegląd
W gdyński e-busach została zastosowana technologia NMC z ogniwami najnowszej generacji, wyposażonymi w system zarządzania temperaturą baterii. Elektrobusy będą ładować się przez pantograf do szybkiego ładowania na mieście oraz dwa gniazda plug-in zlokalizowane z tyłu oraz nad prawym przednim nadkolem.
Projekt „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Głównym założeniem jest zastąpienie zeroemisyjnymi elektrobusami części pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, które aktualnie obsługują linie ZKM Gdynia.
Miasto rozwija również infrastrukturę potrzebną do ładowania elektrycznych samochodów osobowych. W Gdyni powstała m.in. pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych zasilana z sieci trolejbusowej. To wspólny projekt miasta i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Przypomnijmy, że ostatnio PKT Gdynia analizowało zamówienia na zakupu nowych super-trolejbusów. Firma czeka na potwierdzenie nowych cen prądu i dopiero wówczas możemy spodziewać się ponowienia tego przetargu.