Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

6,3 mld złotych w 5 lat ? przychody systemu viaTOLL

infobus
07.07.2016 14:20

6 332 876 580 złotych ? dokładnie taka kwotawpłynęła do końca czerwca br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) ztytułu opłat drogowych pobranych w ramach Krajowego Systemu Poboru Opłat.

Naprzychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje pięciolecie,składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTOod kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącejponad 3 145 km sieci dróg płatnych.

Uruchomiony 1 lipca 2011 r. elektroniczny systempoboru opłat drogowych viaTOLL okazał się jednym z najnowocześniejszych inajskuteczniejszych rozwiązań tego typu w Europie. Od początku funkcjonowaniasystemu za jego pośrednictwem na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło6,3 mld zł, a każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się o kolejne 5 mln.Pieniądze te w całości przeznaczane są na utrzymanie, rozbudowę orazmodernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

? System viaTOLL to ogromny sukces, zarówno podwzględem jego sprawności, jak i efektywności kosztowej. Najlepiej świadczy otym fakt, że wydatki związane z jego budową i wdrożeniem zwróciły się w ciąguniecałych 18 miesięcy. To ewenement na skalę europejską ? mówi Marek Cywiński,Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatoremsystemu viaTOLL.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez BudżetPaństwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560km) wyniosły 963,2 mln zł. Dołączenie kolejnych 1585 km w następnych latachwymagało inwestycji w kwocie 166,2 mln zł.Całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL, będącąwłasnością Skarbu Państwa, wyniosły 1,129 mld zł. Z kolei koszty operacyjne,na które składają się m.in. obsługa punktów poboruopłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznejwyniosły w sumie 1,082 mld zł. Oznacza to, że zysk netto KFD wyniósł ponad4,121 mld zł.

? Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymaniasystemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk SkarbuPaństwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg ? mówi Marek Cywiński. Idodaje: ? Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czasmalał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych ? dodajeCywiński.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jestponad 910 000 pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony i ponad 72 000 autobusów. Liczba pojazdów zarejestrowanych / udział procentowy to:

PL 652 315 60,76

DE 59 657 5,56

LT 38 462 3,58

CZ 31 363 2,92

UA 30 431 2,83

RU 28 030 2,61

RO 24 771 2,31

HU 20 002 1,86

SK 19 728 1,84

BY 16 966 1,58

LV 12 939 1,21

Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6stanowią ponad 60 % wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a niemal 11% to ciężarówki znajbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1i 2) stanowią niecałe 19%

Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL wprzeważającej większości (blisko 80%) rozliczają się za pomocą kontprzedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (20,8%) korzysta z kont z odroczonąpłatnością (post-pay).

Od 1 czerwca 2012 r. z systemu szybkiej i wygodnejpłatności elektronicznej skorzystać mogą również kierowcy samochodów osobowychpodróżujący po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 BielanyWrocławskie ? Sośnica). Usługa płatności elektronicznej viaAUTO stanowi wygodnąalternatywę wobec obowiązującego na tych odcinkach manualnego systemu poboruopłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą bez zatrzymywania się: wystarczy zwolnić, podjechaćpod szlaban i przejechać, gdy ten automatycznie się otworzy. Kierowcykorzystający z płatności elektronicznej przejeżdżają przez place poboru opłatnawet do pięciu razy szybciej niż ci, którzy wybierają tradycyjną płatnośćmanualną.

Do końca czerwca br. sprzedano ponad 54 000urządzeń viaAUTO. Wkrótce liczba ta może się jednak znacząco zwiększyć,ponieważ już 8 lipca rusza specjalna akcja promocyjna pod hasłem ?SzerokiejPolski!?.

? Zależy nam przede wszystkim na dotarciu dokierowców samochodów osobowych regularnie korzystających z płatnych odcinkówautostrad A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA – tych, którzy w największym stopniu odczują korzyści płynące zpłatności elektronicznej. Poprzednie akcje promocyjne na urządzenia viaAUTOcieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego również tego latapostanowiliśmy przygotować coś specjalnego ? podkreśla Marek Cywiński.

W ramach promocji operator systemu zaoferuje 70 000urządzeń pokładowych viaAUTO w wyjątkowo atrakcyjnej cenie 25 zł (regularnacena samego urządzenia, bez doładowania, to 135 zł).

? Efekty zakończonej wczoraj akcji promocyjnej wGliwicach potwierdzają pozytywny wpływ upowszechnienia płatności elektronicznejna płynność przejazdu przez place poboru opłat. Dzięki większej liczbie viaAUTOna rynku, średni czas utrzymywania się zatorów skrócił się trzykrotniew porównaniu z rokiem ubiegłym. Ponieważ płatnośćza pomocą urządzeń pokładowych jest jedyną możliwą alternatywną przy modelukoncesyjnym, mam nadzieję, że wkrótce viaTOLL obejmie wszystkie autostrady. Tobędzie nie tylko krok w kierunku pewnego ?ujednolicenia? systemów poboru opłatw Polsce, ale przede wszystkim sposób na udrożnienie zatorów, jakie powstają nabramkach wjazdowych i wyjazdowych na autostradach, zwłaszcza w okresachwzmożonego ruchu, do których zaliczają się np. wakacje. ? dodaje Cywiński.