545 autobusów i trolejbusów na liście POIiŚ!
31 maja 2016 r. wiceminister rozwoju Witold Słowik,zatwierdził zaktualizowany ?Szczegółowy opis osi priorytetowych (SzOOP)Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020″. W wykazie tym ? obokgłównie przedsięwzięć tramwajowych – znalazło się także 10 projektów zakładającychzakup 545 szt. autobusów oraz trolejbusów (w tym nowych i zmodernizowanych). Oczywiście z unijnym dofinansowaniem.
Generalnie ? jeszcze przed lekturą poniższej listy ? wartozauważyć, że niektóre miasta złożyły identyczne projekty zarówno w ramachPOIiŚ, jak i ZIT. W ten sposób zyskały podwójną gwarancję dofinansowania, cozostało dopuszczone przez instytucje zajmujące się naborem unijnych projektów. ObokJaworzna, taką praktykę prawdopodobnie zastosowały Katowice i Gliwice, jednakw obu tych przypadkach zdecydowanie dłuższy czas na zakończenie realizacji projektów (odpowiednio2010 r. i 2021 r.) może wskazywać na to, że są jednak inne, dodatkowo inwestycje? obok aktualnie realizowanych w ramach ZIT-u. Czy tak jest – zobaczymy.
Generalnie taki dualizm wprowadza nam lekkie zamieszanie, ale mamynadzieję, że niebawem uda nam się to wszystko rozwikłać. Poniżej prezentujemy autobusowo-trolejbusoweprojekty złożone w ramach POIiŚ 2014-2020; Oś priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnegotransportu zbiorowego w miastach; Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportuzbiorowego w miastach:
1. Katowice i 35 autobusów
projekt PKM Katowice:Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu publicznego na środowisko naturalnei poprawa jakości transportu poprzez zakup nowych ekologicznych autobusówniskopodłogowych / szacowana całkowita wartość projektu (mln PLN) – 61,50 /szacowany wkład UE (mln PLN) – 31,50 /przewidywany termin złożenia wniosku IV kwartał 2016 /przewidywany terminrozpoczęcia realizacji projektu ? I kwartał 2019 / przewidywany terminzakończenia realizacji projektu ? IV kwartał 2020 r. Uwagi: przewidujemy, żePKM będzie chciało dodatkowo zakupić ? obok aktualnie toczącego postepowania na30 autobusów z ZIT? zarówno autobusy hybrydowe, jak i diesle Euro 6;
2. Jaworzno i 25 autobusów
projekt PKM Jaworzno: Zakupelektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzaniaflotą pojazdów / szacowana całkowita wartość projektu (mln PLN) ? 48,75 /szacowany wkład UE (mln PLN) ? 30,60 / przewidywany termin złożenia wniosku IVkwartał 2015 / przewidywany termin rozpoczęcia realizacji projektu ? II kwartał2016 / przewidywany termin zakończenia realizacji projektu ? III kwartał 2017r. Uwagi: PKM ogłosiło już dwa przetargi na zakup łącznie 22 elektrobusów zdofinansowaniem w ramach śląskiego ZIT-u i raczej ten projekt należy traktować jakoalternatywne zapieczenie;
3. Gliwice i 29 autobusów
projekt PKM Gliwice:Ograniczenie zanieczyszczeń emitowanych do powietrza poprzez odnowienie taboruautobusowego wraz z budową placu parkingowego / szacowana całkowita wartośćprojektu (mln PLN) ? 30 / szacowany wkład UE (mln PLN) ? 18,9 / przewidywanytermin złożenia wniosku III kwartał 2015 / przewidywany termin rozpoczęciarealizacji projektu ? I kwartał 2016 / przewidywany termin zakończeniarealizacji projektu ? IV kwartał 2021 r. Uwagi: przewidujemy, że PKM będziechciało dodatkowo zakupić ? obok aktualnie toczącego postępowania na 20autobusów z ZIT ? zarówno autobusy hybrydowe, jak i diesle Euro 6;
4. Tychy i 62 autobusów oraz trolejbusów
projekt MiastaTychy, TLT Tychy i PKM Tychy: Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędemekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim /szacowana całkowita wartość projektu (mln PLN) ? 170 / szacowany wkład UE (mlnPLN) ? 100 / przewidywany termin złożenia wniosku I kwartał 2016 / przewidywanytermin rozpoczęcia realizacji projektu ? II kwartał 2016 / przewidywany terminzakończenia realizacji projektu ? IV kwartał 2019 r. Uwagi: przewidujemy, żeTychy będą chciały zakupić zarówno autobusy CNG, hybrydowe, jak i trolejbusy.
5. Opole i 56 autobusów
projekt Miasta Opole: Czystakomunikacja publiczna ? zwiększenie mobilności mieszkańców AglomeracjiOpolskiej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej transportowipublicznemu ? etap I / szacowana całkowita wartość projektu (mln PLN) ? 113,11/ szacowany wkład UE (mln PLN) ? 68,97 /przewidywany termin złożenia wniosku II kwartał 2016 / przewidywany terminrozpoczęcia realizacji projektu ? II kwartał 2016 / przewidywany terminzakończenia realizacji projektu ? IV kwartał 2019 r. Uwagi: przewidujemy, żeMZK Opole będzie chciało zakupić zarówno autobusy hybrydowe, jak i diesle Euro6;
6. Warszawa i 130 autobusów
projekt Miasta Warszawa :Zakup taboru autobusowego (130 niskopodłogowych autobusów niskoemisyjnych) wrazz infrastrukturą towarzyszącą / szacowana całkowita wartość projektu (mln PLN) ?369 / szacowany wkład UE (mln PLN) ? 180/ przewidywany termin złożenia wniosku IV kwartał 2016 / przewidywany terminrozpoczęcia realizacji projektu ? III kwartał 2015 / przewidywany terminzakończenia realizacji projektu ? IV kwartał 2020 r. Uwagi: Bez niespodzianek.Jak informują MZA, wyzwaniem, które stoi przed producentami elektrobusów jestpodniesienie ich zasięgu do 200-250 kilometrów, tak aby mogły one jeździć całydzień bez konieczności doładowania. Aktualnie 10 elektrobusów jeżdżących postolicy każdego dnia powszedniego pokonuje 1200 kilometrów, a w święta o 150kilometrów mniej. Pojazdy wymagają jednak ładowania nocnego i doładowania wciągu dnia.
7. Zielona Góra i 80 autobusów
projekt Miasta Zielona Góra:Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze /szacowana całkowita wartość projektu (mln PLN) ? 272,86 / szacowany wkład UE (mln PLN) ? 167,21/ przewidywany termin złożenia wniosku II kwartał 2016 / przewidywany terminrozpoczęcia realizacji projektu ? IV kwartał 2015 / przewidywany terminzakończenia realizacji projektu ? IV kwartał 2017 r. Uwagi: przewidujemy, że ZielonaGóra będzie chciała zakupić zarówno autobusy elektryczne (ok. 60), jak i diesleEuro 6 (ok. 20);
8. Gdynia i 106 trolejbusów oraz autobusów
projekt Miasta Gdyni:Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznegotaboru wraz z rozbudową infrastruktury trolejbusowej / szacowana całkowitawartość projektu (mln PLN) ? 146,64 /szacowany wkład UE (mln PLN) ? 89,42 / przewidywany termin złożenia wniosku IVkwartał 2016 / przewidywany termin rozpoczęcia realizacji projektu ? I kwartał 2017/ przewidywany termin zakończenia realizacji projektu ? IV kwartał 2020 r.Uwagi: przewidujemy, że Gdynia będzie chciała zakupić zarówno nowe trolejbusy,zmodernizować dotychczasowe trolejbusy, jaki zakupić autobusy gazowe;
9. Stargard i 16 autobusów
projekt Miasta Stargard: Modernizacjatransportu miejskiego polegająca na zakupie 16 autobusów energooszczędnych o najmniejszejCO2 i zanieczyszczeń / szacowana całkowita wartość projektu (mln PLN) ? 14 / szacowany wkład UE (mln PLN) ? 9,8 /przewidywany termin złożenia wniosku IV kwartał 2016 / przewidywany terminrozpoczęcia realizacji projektu ? II kwartał 2017 / przewidywany terminzakończenia realizacji projektu ? II kwartał 2020 r. Uwagi: przewidujemy, że Stargardbędzie chciał zakupić autobusy z silnikami diesla Euro 6;
10. Świnoujście i 6 autobusów
projekt Miasta Świnoujście: Zakupekologicznych autobusów w ilości 6 sztuk / szacowana całkowita wartość projektu(mln PLN) ? 6,27 / szacowany wkład UE(mln PLN) ? 3,57 / przewidywany termin złożenia wniosku IV kwartał 2016 /przewidywany termin rozpoczęcia realizacji projektu ? IV kwartał 2016 /przewidywany termin zakończenia realizacji projektu ? IV kwartał 2017 r. Uwagi:przewidujemy, że Świnoujście będzie chciało zakupić autobusy hybrydowe.
„