44 autobusy i trolejbusy dla Lublina. „Choiny”
27 czerwca 2017 r. w Ministerstwie Rozwoju została podpisana takżedruga lubelska umowa na dofinansowanie transportu miejskiego z POPW. Projekt „Choiny”obejmuje ona m.in. zakup 44 trolejbusów i autobusów.
Pełna nazwa tego projektu to „Niskoemisyjna sieć komunikacjizbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznegokomunikacji aglomeracyjnej”. W jego ramach planowany jest m.in. zakuptrolejbusów i autobusów (razem 44 pojazdy), w tym:
-
34 autobusy Euro 6, wtym
– 6 szt. klasy MEGA
– 14 szt. klasy MAXI
-
10 trolejbusów klasy MEGA
Do tego dochodzi przebudowa ulic oraz rozbudowa systemuinformacji pasażerskiej na przystankach oraz budowa systemu biletu elektronicznegoz montażem stacjonarnych biletomatów na terenie całego miasta.
Lubelski projekt w liczbach
-
Koszt całkowity inwestycji: 174 792 889,89 PLN
-
Kwota dofinansowania: 123 770 000,00 PLN
-
Termin realizacji: 01 lipca 2017 – 31 grudnia 2021
-
liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego wpublicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej– 44 szt.
-
pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznymtransporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 3970 os.
-
całkowita długość nowych lub przebudowanych liniikomunikacji miejskiej – 117,8 km
-
długość nowych lub przebudowanych linii autobusowych – 88,4km
-
długość nowych lub przebudowanych linii trolejbusowych –29,4 km
-
liczba zainstalowanych inteligentnych systemówtransportowych –1szt.
-
długość dróg, na których zainstalowano inteligentne systemytransportowe – 4,23 km
-
długość wybudowanych dróg dla rowerów – 1,98 km
-
liczba wybudowanych obiektów „Parkuj i jedź”– 1szt.
-
liczba miejsc postojowych w obiektach „Parkuj i jedź”– 54 szt.
-
liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych wobiektach „Parkuj i jedź”– 3 szt.
-
długość wybudowanych dróg dla rowerów – 1,98 km
-
liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride”– 1 szt.
-
liczba stanowisk postojowych w obiektach „Bike&Ride”–100 szt.
Cztery projekty
Podsumowując – w ramach POPW Gmina Lublin złożyła w cztery unijneprojekty z zakresu transportu miejskiego:
1. Muzyczna – Poprawa mobilności miejskiej oraz większe wykorzystanieniskoemisyjnego transportu miejskiego – to główny cel inwestycji, na którąGmina Lublin otrzymała 63,8 mln zł . Umowę o dofinansowanie projektu podpisano10 lutego 2017 r. Projekt zakłada także zakup 15 przegubowych trolejbusów oraz powiązanietransportu publicznego z indywidualną komunikacją rowerową, pieszą (tzw.łańcuchy ekomobilności) i samochodową.
2. Aleje Racławickie – Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowegowraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF (15 autobusów itrolejbusów klasy MAXI) – jeszcze bez umowy
3. Grygowa – Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dlaobszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej w Lublinie (21autobusów i trolejbusów) – z umową (27.06.2017)
4. Choiny – Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnejczęści LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacjiaglomeracyjnej (44 autobusy i trolejbusy) – z umową (27.06.2017)
Razem daje to 95 nowoczesnych pojazdów (w tym 55 autobusów i40 trolejbusów), a łączna wartość unijnego dofinansowania do transportowychprojektów Lublina to ponad 350 mln zł
Aktualne postępowania
Przypomnijmy, że Lublin ogłosił już trzy unijne przetargi nazakup taboru w ramach unijnych projektów. to:
-
zakup 15 szt. trolejbusów klasy MEGA w ramach realizacjiprojektu pn. „Rozbudowa sieci komunikacji zbiorowej dla potrzeb ZintegrowanegoCentrum Komunikacyjnego dla LOF” (1)
-
zakup autobusów przegubowych 9 szt. w ramach komponentówprojektu unijnego pn. „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowejdla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej wLublinie” (3). Kolejnych 7 autobusów elektrycznych zamówionych zostaniewiosną 2018 r. Do tego dojdzie jeszcze 5 trolejbusów.
-
zakup taboru do obsługi linii komunikacji miejskiej – 6 szt.autobusów przegubowych(mega) i 8 szt. autobusów jednoczłonowych o długości11,5-12,5 m (MAXI)” w ramach projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowejdla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznegokomunikacji aglomeracyjnej” (4). Kolejnych 20 autobusów elektrycznychzamówionych zostanie wiosną 2018 r. Do tego dojdzie jeszcze 10 trolejbusów.
Wszystkie autobusy i trolejbusy dostarczane w ramachogłoszonych przetargów będą fabrycznie nowe, niskopodłogowe, monitorowane,przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o parametryautobusów, które będą wyróżniać nowe pojazdy na tle dotychczasowego taboru tobędą one miały m.in.:
– bramki liczenia pasażerów
– możliwość płatności kartą w biletomacie,
– wyposażone będą w cztery podwójne porty USB do ładowaniaurządzeń mobilnych.
Dodatkowo przy wyborze oferty będzie brane pod uwagękryterium wyposażenia autobusu w system paneli fotowoltaicznych, któredoładowują pojazdy i tym samym ograniczają zużycie paliwa.
„