Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

400 MAN Lion’s City DD dla Berlina

infobus
17.03.2010 21:30
W marcu odbyło się przekazanie 400.„The Big Yellow’ –czyli niskopodłogowego autobusu piętrowego MAN Lion’s City DD dla stołecznego przewoźnika BVG (Berliner Verkehrsbetriebe). –„Jesteśmy bardzo dumni z naszych’ żółtych olbrzymów, które zapewniają nam wzorowe wykorzystanie dostępnej przestrzeni pasażerskiej i obsługują maksymalną liczbę pasażerów’–mówi Andreas Sturmowski, prezes zarządu z BVG. Historii najnowszych dostaw „żółtych olbrzymów”sięga 2006 r., kiedy MAN wygrał kontrakt na dostawę 200. dwupoziomowych autobusów MAN Lions City DD dla BVG. Przypomnijmy, że m.in. o to zamówienie starał się Solaris. Po realizacji pierwszego kontraktu berlińskie przedsiębiorstwo zamówiło kolejną partię także w wysokości 200 sztuk. Wartość tego kontraktu ocenia się na ponad 80 milionów euro.
’Piętrowa”przygoda MAN-a trwa już ponad 100 lat. Firma Büssing (przejęta przez MAN w 1971 r.) zbudowała pierwszy piętrowy autobus –który mógł być wzorem dla londyńskich „routemasterów”–już w 1907 roku. Zabierał on na swój pokład zaledwie 42 osoby, w tym 19 na dolnym pokładzie i 20 na górnym. Reszta to były miejsca stojące plus trzech pasażerów na tylnej platformie. Nowy MAN Lion’s City DD mieści łącznie 128 osób, w tym oferuje 83 miejsca siedzące i 45 stojących. Dodatkowo wszystkie pojazdy są wyposażone do transportu niepełnosprawnych pasażerów. Natomiast początek współpracy MAN z Berlinem datuje się na 1930 r., kiedy Büssing dostarczył tutaj trzyosiowe podwozia autobusów miejskich. I tak się zaczęło.
W olbrzymiej metropolii jaką jest Berlin, miejska przestrzeń jest na wagę złota. Piętrowe autobusy, dzień w dzień, udowadniają, że są jednymi z najbardziej efektywnych środków transportu pasażerskiego w niemieckiej stolicy. Zapewniają maksymalną wydajność transportu przy minimalnej przestrzeni potrzebnej do ruchu. Tak przynajmniej utrzymują przedstawiciele BVG. Na pewno trudno sobie teraz wyobrazić ulice Berlina bez tych charakterystycznych i innowacyjnych autobusów. Warto dodać, że od jesieni ubiegłego roku wszystkie berlińskie „piętra”są wyposażone w silniki EEV, które w przypadku jednostek MAN-a nie wymagają żadnych dodatkowych płynów. W zakresie przełożenia napędu współpracują one z automatycznymi skrzyniami VOITH D854.5.
2_7603_7604_7601_760
Generalnie autobus MAN Lions City DD to najnowsza generacja w pełni niskopodłogowych, dwupoziomowych autobusów zaprojektowanych specjalnie dla Berlina. Wszystkie „piętra”są trzyosiowe, mają długość 13,70 m i mogą pomieścić 128 pasażerów (83 miejsca siedzące i 45 stojących). Autobus jest bardzo przestrzenny, wysokość wewnętrzna dolnego poziomu wynosi 1.920 mm, górnego 1.700, a odstępy między siedzeniami 700 mm. Łączna wysokość pojazdu to 4060 mm. Dużą przestrzeń podkreślają też oba szerokie wejścia z przodu, a w szczególności wejście z tyłu.
Jasne i przyjemne wnętrze jest dzięki przebiegającej na całej długości niskiej podłodze bardzo praktyczne i wygodne dla pasażerów, także ze względu na trzy szerokie rozsuwane na zewnątrz drzwi. Dwie rozkładane rampy (905 mm) zapewniają poza tym wygodny dostęp dla pasażerów na wózkach inwalidzkich oraz dla rodziców z wózkami dziecięcymi – znajdujący się na przeciwko środkowych drzwi podest bez miejsc siedzących o powierzchni 7,5 metrów kwadratowych bez problemów pomieści dwa wózki inwalidzkie lub dziecięce. Uwzględniono naturalnie także wymagania określone w dyrektywie autobusowej 2001/85 WE, dotyczące głównie wyposażenia autobusów pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zmienione wzornictwo o wygodnej w utrzymaniu czystości gładkiej powierzchni zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz autobusu, podkreślone dynamicznie prowadzoną linią i nowoczesnymi elementami stylizacji zapewnia miłą, przyjazną i wyjątkową atmosferę. Dynamiczny kształt świadczy o wyższym standardzie produktu i daje pasażerom poczucie pewności, bezpieczeństwa i niezawodności. Za to wyjątkowe wzornictwo autobus Lion`s City DD otrzymał w 2006 r. renomowaną nagrodę iF-Award.
I na koniec informacja, która być może jest najważniejsza z naszego punktu widzenia. Wszystkie berlińskie piętrusy zostały wyprodukowane w zakładach NEOPLAN-a w Plauen i Pilsting. Niewykluczone jest, że po podjęciu przez zarząd MAN decyzji (która wydaje się być nieuchronna) o wygaszeniu produkcji autobusów miejskich w Niemczech i przeniesieniu jej do polskich zakładów, to właśnie w Starachowicach i Sadach będą powstały kolejne „żółte olbrzymy”dla Berlina –oczywiście jeśli BVG nadal je będzie zamawiać…
6_7607_7608_7605_760