Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

40. rocznica uruchomienia produkcji Setry serii 10

infobus
07.10.2003 11:09

Setra 10Setra 10
Dokładnie 40 lat temu, w 1963 roku, zaprezentowano przedstawiciela pierwszej serii autobusów marki Setra. Absolutnym bestsellerem w tej rodzinie autobusów okazał się model S10, rozwinięcie Setry S8 – pierwszego autokaru o integralnej konstrukcji nadwozia – który zadebiutował na Frankfurt Motor Show w 1951 roku. Autobus S10 wyposażono w dłuższe nadwozie, w którym mieściło się 9 lub 10 rzędów siedzeń, o zwiększonym zwisie przednim, co umożliwiło przeniesienie przednich drzwi przed przednią oś. Setra S10 dostępna była w wersji turystycznej, jak i miejskiej, którą wyposażono w dopiero co opatentowane przez Setrę drzwi odskokowo-przesuwne. Prasa branżowa bardzo pozytywnie oceniła debiutanta: „Znakomita przyczepność, duży kąt skrętu, co pozytywnie wpływa na zwrotność pojazdu, dobrze zaprojektowane hamulce o dużych rozmiarach – jakość, jakiej nauczyliśmy się wymagać od Kässbohrera.” Rodzina autobusów Setra 10, na którą składało się sześć różnych modeli: S9, S10, S11, S12, S14 i S15, przyczyniła się do przełomu w stosowaniu integralnych konstrukcji, co z kolei pozwoliło osiągnąć Setrze międzynarodowy sukces. W ciągu 16 lat produkcji od wprowadzenia na rynek modelu S8 w 1951 roku, sprzedano około 7 500 autobusów. W 1967 roku, serię 10 zastąpiły nowe modele z serii 100. Modułowy system konstrukcji autobusów, wprowadzony przez Setrę w 1959 roku, był w tej branży kompletną innowacją. Dzięki przemyślanej, modułowej budowie, można było zracjonalizować proces produkcyjny oraz osiągnąć produkcję na poziomie czterech pojazdów dziennie. Ponieważ 80% komponentów stosowanych w modelach S9, S10, S11, S12, S14 i S15 było wymiennych, przewoźnicy mogli znacznie ograniczyć liczbę elementów przechowywanych w magazynach części zamiennych. Pozytywne skutki odczuli także pracownicy warsztatów, którym teraz wystarczyło zapoznanie się z konstrukcją jednego modelu, aby umieć obsłużyć pozostałe 5. To z kolei pozwoliło ograniczyć czas obsługi i napraw pojazdów. Naturalnie, modułową budowę zastosowano także w autobusach należących do aktualnej generacji autokarów – TopClass 400 i nowej ComfortClass 400, która zadebiutuje w Kortrijk. Umożliwia to szybkie i elastyczne wprowadzanie modyfikacji dostosowujących pojazdy do wymagań konkretnego rynku czy konkretnego klient”