40 autobusów dla MPK Częstochowa. Kiedy poznamy oferentów?
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowieprowadzi od połowy czerwca przetarg na dostawę 40 nowych autobusów klasy maxi. Wstępnytermin składania ofert firma wyznaczyła na 25 maja. Od tamtego momentukilkakrotnie go zmieniano.
Aktualnie obowiązującym terminem składania ofert jest 6września. W międzyczasie wpłynęło sporo pytań od potencjalnych oferentów.Spółka dokonała kilku korekt SIWZ. Cały czas czeka także na potwierdzeniedofinansowania unijnego do zakupu ze śląskiego RPO w ramach instrumentuRegionalne Inwestycje Terytorialne. To także z pewnością miało znaczenie przykilkukrotnej zmianie terminu składania ofert.
Warunki formalne zamówienia omówiliśmy tutaj. MPK wartośćzamówienia oszacowało na nieco ponad 54,3 mln zł netto. Wybór dostawcy mazostać dokonany w oparciu o trzy kryteria. Zmieniono jednak ich wagę.
Cena to obecnie maksymalnie 80% punktów. Na ocenę technicznąteraz jest 19%. W ramach niej przewoźnik premiuje autobusy m.in. spalanieponiżej 34,5 l na 100 km, trzyczęściową szybę przednią, oś przednią zależną zestabilizatorem oraz zastosowanie zewnętrznego oświetlenia LED. Do 1%zmniejszyła się ocena obsługi gwarancyjnej i serwisowa. Tutaj komplet punktówmożna zdobyć za dwie rzeczy. Pierwsza to zadeklarowanie dostarczenia modułowegosystemu internetowego do zgłaszania usterek. A druga to całodobowy sklepinternetowy do zakupu części zamiennych z terminem realizacji do trzech dniroboczych.
Czas na stronę techniczną specyfikacji. Autobusy mają byćkonstrukcjami całkowicie niskopodłogowymi. Mają mieć długość 11,8 – 12,15 m,wysokość do 3,25 m i szerokość 2,5 – 2,55 m. Mają umożliwiać podróżprzynajmniej 86 pasażerom. Dla minimum 25% z nich mają być przygotowane miejscasiedzące. Wejście na pokład ma być możliwe dzięki trzem wejściom w układzie2-2-2.
Pojazdy mają być napędzane silnikami diesla o pojemności 6,5- 7,8 l, mocy minimum 200 kW oraz spełniającymi normę Euro 6. MPK wymagadołączenia do oferty wyniku testu SORT2, z którego będzie wynikać, że autobusyosiągają spalanie nie większe niż 37,5 l na 100 km. Silnik zostanie zblokowanyz automatyczną, minimum czterobiegową skrzynią biegów. Tutaj dokonano pewnejzmiany po pytaniu jednego z potencjalnych oferentów. Pierwotnie spółka chciałprzekładni z czterema lub pięcioma przełożeniami. Zapytano jedna o możliwośćzastosowania skrzyni sześciobiegowej, na co MPK przystało. Przekładnia wraz zmostem portalowym powinny być skonfigurowane pod kątem minimalizacji spalaniapaliwa.
Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej ma byćzapewniona przez uchylne lub przesuwne okna, dwa wywietrzniki dachowe oraz dwawentylatory elektryczne. Wymagana jest także klimatyzacja o mocy nie mniejszejniż 22 kW. Nie zabraknie także monitoringu. Natomiast absolutną nowością sąwymagania MPK w zakresie systemu informacji pasażerskiej. Ma on się składać ztrzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości (trzydwurzędowe, jeden prezentujący numer linii), dwóch wewnętrznych tablic LCD(jedna za kabina kierowcy o przekątnej ok. 22-23″ oraz boczna 37-38″prezentująca informację w formie „e-korali”). Do tego oczywiściegłosowe zapowiedzi przystanków, system zliczania pasażerów i automat dosprzedaży biletów.
Utrzymany został także wymóg zastosowania dużej kabiny. Spółkadalej wymaga wydzielonej i w pełni oddzielonej od przestrzeni pasażerskiejkabina dla kierującego. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (zdwoma niezależnymi wyjściami).
W efekcie będą to pierwsze tak bogato wyposażone autobusy wCzęstochowie. Czy o tym kto będzie miał największe szanse na ich dostarczenieprzekonamy się 6 września? Trzymamy kciuki za częstochowskie MPK.
„