380 autobusów elektrycznych VDL [FILM]
5 czerwca holenderski koncern VDL Bus & Coach zaprosił dziennikarzy do Amsterdamu, aby pokazać im największą flotę autobusów elektrycznych w Europie. E-armadę liczącą równo 100 elektrobusów odebrał 1kwietnia br. koncern Connexion (z Grupy Transdev) do obsługi linii w regionie AmstellandMeerlanden.
Elektryczna historia VDL
Zacznijmy od początku. Premiera pierwszego autobusu elektrycznego VDL – model CiteaSLF-120 Electric – miała miejsce w 2013 roku, w Genewie, podczas targów UITPMobility & City Transport. Od tamtej pory spółka VDL Bus & Coach mocno skupiłasię na elektromobilności. Pierwszy kontrakt na elektrobusy przyszedł z niemieckiegomiasta Münster, gdzie w 2015 r. przekazano do użytku 5 autobusów elektrycznychklasy MAXI Citeas SLF-120 Electric. Cztery z nich były częścią projektu ZeEUS(Zero Emission Urban Bus System), a piąty został dostarczony w związku zprojektem SEB, który dotyczył systemów szybkiego ładowania autobusówelektrycznych używanych w transporcie publicznym.
Wkrótce potem, w październiku 2015 r., nadszedł czas na przegubowce,które stały się prawdziwą elektryczną specjalnością VDL. Kolonia odebrała pierwszych 8 egzemplarzyCitea SLFA Electric, dzięki czemu w 2016 r. linia KVB nr 133 stała się całkowicieelektryczna.
Po pierwszych sukcesach w Niemczech, przyszedł czas narodzimy rynek. I to już w mega skali. W 2016 r. VDL dostarczył 43 szt. Citea SLFAElectric do Południowo-Wschodniej Brabancji. W tym samym roku spółka dostarczyła30 elektrobusów do Grupy Arriva w południowo-wschodniej Holandii, w tym 14 szt.standardowych elektrobusów VDL Citea SLF-120 Electric, 4 przegubowe CiteaSLFA-180 Electric i 12 niskowejściowych midibusów Citea LLE-99 Electric. Torazem daje 86 elektrobusów do 2017 r.
E-boom
I właśnie w 2017 r. VDL otrzymał największy jak do tej pory e-kontrakt- na 100 e-busów do obsługi regionu Amstelland Meerlanden . To jednocześnienajwiększa flota autobusów elektrycznych aktualnie w Europie. Wiele linii w ramachtego projektu działa nawet 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Kontraktgeneralnie podzielony jest na 2 części:
-
51 autobusów elektrycznych Citea SLFA Electric z klasycznąstylistyką działają w sieci R-net i są przeznaczone do transportu regionalnegoi działają między Uithoorn, Amstelveen, Schiphol i Amsterdam City Center;
-
49 autobusów elektrycznych Citea SLFA Electric z stylistyką BRTw sieci Schipholnet działa na liniach o wysokiej częstotliwości wokół AmsterdamSchiphol Airport. Te autobusy są skonfigurowane w taki sposób, aby uwzględniałyduży ruch na tych liniach i mają konfigurację 4-drzwiową dla optymalnegoprzepływu pasażerów.
Wszystkie pokonują do 30 000 km dziennie i są wyposażone wnajnowszą generację akumulatorów szybkiego ładowania. Baterie te są ładowane wciągu 20 minut w punktach szybkiego ładowania na trasie, co pozwala na24-godzinny serwis. Złożoność tej operacji zapewniły VDL Bus & Coachodpowiednie doświadczenie w dziedzinie dużych zamówień na elektrobusy, którenajpewniej wykorzysta w niedalekiej przyszłości. Zobaczcie, jak to wygląda na filmie:
{https://www.youtube.com/watch?v=xGkhBkocqxo}
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
220 dostarczonych – 160 w portfelu
Aktualnie VDL nadal obserwuje silny wzrost popytu na elektrobusy na europejskimrynku. Oprócz Holandii i Niemiec, autobusy Citea Electric działają także wLuksemburgu. Jak policzył holenderski producent, VDL do tej pory zrealizował 14e-projektów, w ramach których dostarczył 220 szt. elektrycznych autobusów, które łącznie pokonały już ponad 10 000 000 kilometrów.
Obecnierealizowanych jest kolejnych 10 nowych projektów we Francji, Norwegii, Szwecji,Szwajcarii i Belgii.
Łącznie portfel zamówień obejmuje kolejnych 160 szt. w pełnielektrycznych autobusów, a dla wielu z tych projektów VDL Bus & Coachbędzie również pełnił rolę generalnego wykonawcy. Oznacza to, że VDL Bus &Coach będzie odpowiedzialny nie tylko za dostawę e-busów, ale także zawdrożenie infrastruktury ładowania, zarządzanie projektami oraz naprawy ikonserwację całego systemu.
-„W ostatnich latach, dzięki wielu dostawom i projektomw Holandii i za granicą, nasza pozycja jako partnera dla bezemisyjnego transportupublicznego znacznie się wzmocniła” – powiedział Alex de Jongodpowiedzialny ze segmen transportu publicznego w VDL Bus & Coach. – „Wrezultacie znajdujemy się obecnie w czołówce europejskiego E-Mobility. Jesteśmydumni z tego, gdzie jesteśmy teraz i zamierzamy dalej wzmacniać naszą rolę w segmencietransportu publicznego. „
Generalnie celem VDL Bus & Coach jest rozwój transportupublicznego bez emisji, czyli innymi słowy: AIMING FOR ZERO.
„