300 miejskich autobusów Mercedes-Benz dla Rzymu
Należąca do koncernu DaimlerChrysler firma EvoBus Italia S.p.A. zawarła duży kontrakt z prywatnym przewoźnikiem ATAC S.p.A. z Rzymu ( A genzia dei T rasporti A utoferrotranviari del C omune di Roma). Podpisana umowa opiewa na dostawę – do końca b.r. – 300 miejskich autobusów Mercedes-Benz, przeznaczonych do obsługi komunikacji w Wiecznym Mieście. To nie pierwsze zamówienie na autobusy Mercedes-Benz ze strony ATAC, dwa lata temu firma zamówiła 183 sztuki autobusów lokalnych Citaro Ü. „W wyniku ogłoszonego przez nas ostatnio ogólnoeuropejskiego przetargu, postanowiliśmy przyznać kontrakt firmie DaimlerChrysler, o której wiemy z doświadczenia, że oferuje dopracowane produkty.” – powiedział prezes EvoBus Italia, Antonio Sacristian. Dzięki temu sporemu zamówieniu, liczba autobusów i autokarów będących w posiadaniu firmy ATAC wzrośnie do 2700, spośród których około 500 ma na przedniej ścianie znak Mercedesa. ATAC obsługuje sieć komunikacji autobusowej w Rzymie o łącznej długości 3200 km, przewożąc rocznie blisko 870 milionów pasażerów, co czyni z niej największego klienta EvoBus we Włoszech. „Nasze autobusy już od dwóch lat udowadniają swoją wartość kursując codziennie ulicami Rzymu. To właśnie ten fakt zadecydował o złożeniu przez ATAC kolejnego zamówienia, dzięki któremu ten włoski przewoźnik stanie się wkrótce największym w Europie użytkownikiem autobusów Citaro.” – dodał prezes Sacristian. Zamówienie obejmuje dwie wersje autobusów Citaro. Do obsługi regularnej komunikacji miejskiej skierowany zostanie model 12-metrowy z pionowym silnikiem OM 906 LA o mocy 205 kW (279 KM). Autobusy zamówiono w charakterystycznej dla Włoch odmianie trzydrzwiowej, która zapewnia lepsze przepływy potoków pasażerskich na przystankach. Miejska odmiana Citaro może zabrać na swój pokład 20 pasażerów na miejscach siedzących oraz 85 stojących, we wnętrzu jest także wyznaczona przestrzeń dla dwóch wózków inwalidzkich. W celu ułatwienia wsiadania do pojazdu osobom niepełnosprawnym, autobus wyposażono w elektrycznie wysuwaną rampę wjazdową. Natomiast do obsługi linii podmiejskich, łączących przedmieścia metropolii z centrum Rzymu, ATAC zamierza używać dwudrzwiowej wersji 12-metrowego Citaro, które posiada 36 miejsc siedzących oraz wyznaczone miejsce na jeden wózek inwalidzki. Aby móc spełnić surowe wymogi ekologiczne dotyczące eksploatowanych we włoskiej stolicy autobusów, we wszystkich zamówionych pojazdach zostanie zastosowany filtr CRT, dzięki któremu pojazdy ze sporym zapasem spełnią normy czystości spalin Euro 3. „Model Citaro odniósł spory sukces na rynku, jest znany w wielu krajach. Autobusy te zjednały sobie klientów w kilku europejskich stolicach, jak np. Paryż, Londyn, Sztokholm, Madryt i Berlin.” – powiedział Wolfgang Diez, zawiadujący międzynarodową działalnością działu autobusowego DaimlerChrysler. Diez zwraca uwagę, że „Rok 2003 był jak dotąd najlepszym dla rodziny autobusów Citaro: łącznie sprzedano ok. 2130 sztuk tego modelu, co pozwoliło nam umocnić się na pozycji lidera europejskiego rynku autobusowego.” Całość działalności autobusowej koncernu DaimlerChrysler została skupiona w Dziale Autobusów DaimlerChrysler. W ramach tej organizacji, firma EvoBus GmbH jest odpowiedzialna za działalność koncernu na rynku europejskim, a należąca do niej EvoBus Italia reprezentuje marki Mercedes-Benz i Setra na terenie Włoch.