Dzięki podpisanej 28 maja br. umowie między samorządami województwa pomorskiego i Gdynią dt. podziału ostatnich środków z Regionalnego Programu Operacyjnego, firmy PKA Gdynia i PKM Gdynia ogłosiły przetargi na zakup nowego taboru, w tym także autobusów CNG. Ponadto w ramach unijnego projektu w nadmorskim mieście zostaną zmodernizowane zatoki i place autobusowe oraz pojawią się dwa buspasy, z których jeden, o długości prawie1,5-kilometra zostanie wyznaczony wzdłuż ul. Kieleckiej, a krótszy – 350-metrowy – odcinek na ul. Morskiej w kierunku Chyloni. Będą to pierwsze w Gdyni wydzielone pasy przeznaczonych tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej. Dodatkowo, projekt zakłada przeprowadzenie szkoleń dla kierowców i kontrolerów biletów. Najistotniejszym jednak jego elementem jest zakup 30 nowych, 12-metrowych, autobusów, w tym 15 szt. pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (PKM Gdynia) i 15 szt. z tradycyjnym napędem na olej napędowy (PKA Gdynia). –„Zastąpią one wysłużone Mercedesy, które po gdyńskich ulicach jeżdżą od połowy lat 90-tych’ – mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. Całkowity koszt przedsięwzięcia to blisko 39 milionów złotych, z czego ponad 16 milionów pochodzi z unijnego dofinansowania. Według planów realizacja projektu potrwa do czerwca 2015 roku. Przypomnijmy, że do końca pierwszego kwartału 2015 roku na gdyńskie ulice (w barwach PKM Gdynia) wyjedzie także 10 hybrydowych gazowców dofinansowanych z programu NFOŚiGW GAZela.
Jak już wspomnieliśmy w gdyński zakupach wezmą udział dwie samorządowe firmy przewozowe: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni i Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni. Pierwsze z nich zamówiło 15 autobusów zasilanych CNG, którą dołączą do 16 szt. gazowych przegubowców marki MAN. Będą to zrazem pierwsze standardowe autobusy zasilane CNG we flocie PKM. Ich szacunkowa wartość to 14 250 000 PLN netto. Co do nowych nabytków PKM ma następujące wymagania techniczne:
—długość całkowita max. 13,5 m;
—szerokość całkowita max. 2,55 m;
—wysokość całkowita z dachowymi zbiornikami na gaz CNG max. 3,45 m;
—łączna liczba miejsc nie mniej niż 85
—miejsce na wózek dziecięcy;
—miejsce na wózek inwalidzki;
—silnik czterosuwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, o mocy od 290 KM i pojemności powyżej 8,8 litrów, spełniający normę czystości spalin Euro 6.
To ostatnie kryterium mogło przyprawić dział handlowy Solaris Bus &Coach o szybsze bicie serca, gdyż Urbino 12 CNG wyposażony jest w silnik Cummins ISLG o pojemności 8,9 l, czyli tuż nad granicą ustanowioną przez PKM. Takiego szczęcia nie miał silnik FTP (Iveco) Cursor 8, którego pojemność skokowa wynosi 7,8 litra. Co do samych kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty pomorskich przewoźnik zastosował następujący układ:
1. cena. Waga 70
2. termin realizacji przedmiotu zamówienia. Waga 5
3. ocena oferowanych autobusów. Waga 20
4. warunki gwarancji i serwisu oferowanych autobusów. Waga 5
O ile cena i gwarancja nie wymagają specjalnego omówienia, tak dość ciekawy jest zapis preferujący jak najkrótszy czas realizacji dostawy. To rzadkość w polskich przetargach na zakup autobusów, natomiast powszechny w Czechach czy w Niemczech. Maksymalny termin dostawy to 150 dni od momentu podpisania umowy, natomiast za krótszy czas można zarobić maksymalnie 5 pkt. Najważniejszym jednak kryterium –obok oczywiście ceny –jest ocena oferowanych autobusów. Tutaj komisja przetargowa PKM będzie dodatkowo punktowała takie rozwiązania jak:
– zastosowanie kratownicy ze wzmocnieniami w postaci poprzecznych belek –max. 4 pkt.
– zastosowanie stali konstrukcyjnej zabezpieczonej kataforezą –max 4 pkt.
– pojemność silnika powyżej 10 l –max. 4 pkt.
– najmniejsze zużycie paliwa wg SORT 2 –max. 4 pkt.
– silnik tej samej marki co pojazd –4 pkt.
Z zapisów specyfikacji przetargowej wynika, że w Gdyni możemy spodziewać się kolejnego starcia na szczycie: MAN vs Solaris. Po wygranej w MPK Radom można powiedzieć, że polska firma jest „w gazie”. W Gdyni jednak będzie grała „na wyjeździe”, gdyż PKM posiada w swoim taborze łącznie 16 autobusów MAN Lion`s City G CNG i to niemiecka marka jest faworytem w tym postepowaniu. Czy ta dobra pozycja wyjściowa przekuje się w zwycięstwo? O tym przekonamy się 11 lipca , kiedy ma odbyć się otwarcie ofert. Dalsze informacje
tutaj.
Z kolei spółka PKA Gdynia tradycyjnie chce zakupić 15 szt. niskopodłogowych autobusów klasy maxi z silnikami wysokoprężnymi –oczywiście z normą Euro 6. Pojazdy mają być 12-metrowe i dostarczone w ciągu 150 dni od momentu podpisania umowy. W przetargu zastosowano dwa kryteria –najniższej ceny z wagą 70% oraz warunki techniczno-eksploatacyjne –z wagą 30%. Tutaj oferenci mogą zarobić dodatkowe punkty za: pojemności silnika mieszczącą się w widełkach 10-11 l (40 pkt);moc silnika w zakresie 210-230 kW (30 pkt) oraz konstrukcję szkieletu autobusu wykonaną ze stali nierdzewnej (30 pkt). Patrząc na zastosowane kryteria oraz dotychczasowe zakupy PKA to z kolei tutaj faworytem jest Solaris. O tym jednak czy producent z Bolechowa po raz kolejny dostarczy nowe autobusy do pomorskiego przewoźnika przekonamy się 8 lipca, kiedy zaplanowano potarcie ofert. Dalsze informacje
tutaj