30 autobusów elektrycznych Karsana dla Sofii. Znamy cenę
Firma Stolichen Avtotransport EAD poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na zakup 30 szt. nowych autobusów elektrycznych oraz ładowarek.
To kolejne e-busy w stolicy Bułgarii – obok kilkudziesięciu pojazdów chińskiej marki Higer.
Krótkie elektrobusy
Stolica Bułgarii poszukiwała 30 szt. nowych autobusów elektrycznych o długości 5,5-7,5 m oraz 30 pojedynczych ładowarek o mocy 20 kW lub 15 podwójnych stacji ładowania o minimalnej mocy 40 kW lub ich kombinację.
Ostatecznie firma otrzymała trzy oferty, które następnie oceniła według kryteriów:
- Koszty energii (EP) / Waga: 15 t.
- Okres gwarancji na autobus (S1) / Waga: 1 t.
- Okres gwarancji na jednostki napędowe (S2) / Waga: 1 t.
- Okres gwarancji na akumulator trakcyjny (A) / Waga: 2 t.
- Okres gwarancji na powłoki antykorozyjne i hydroizolacje (L) / Waga: 1 t.
- Maksymalny moment obrotowy (T n) / Waga: 7 t.
- Moc właściwa (P) / Waga: 3 t.
- Zasięg jednostkowy (C / Re) / Waga: 15 t.
- Cena - Waga: 55 punktów
Następnie komisja przetargowa wybrała ofertę firmy BULAVTO – dilera tureckiej marki Karsan w tym kraju – z ceną 10.854.870,00 BGN netto / ok. 25.784.658,20 PLN netto, co daje cenę Karsana e-Jest (z ładowarką) na poziomie 859.488 PLN netto. Z kolei budżet przewoźnika na ten cel wynosił 12.500.000,00 BGN. Dodajmy, że zakup ten posiada dofinansowanie z Programu Operacyjnego Środowisko 2014-2020” (2014-2020).
Kolejne elektrobusy
Przypomnijmy, że w tym roku Sofia odebrała kolejne elektrobusy i to ponownie marki Higer. W łącznej liczbie 30 sztuk. Kursują one m.in. na linii nr 6, 60, 73 i 74, gdzie zastąpiły autobusy z silnikami diesla. Pojazdy te także zostały zakupione ze środków Programu Operacyjnego Środowisko i dołączyły do 15 elektrobusów Higera użytkowych w stolicy Bułgarii od 2016 r.
Dodajmy, że w 2021 roku EAD wprowadził do użytku także nowe trolejbusy Solaris Trollino 18 z napędem Skody – również w liczbie 30 egzemplarzy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
306 e-busów Karsana
Najnowszy kontrakt dla Sofii to kolejny sukces tureckiego producenta, którego odpowiada za prawie 90 procent tureckiego eksportu elektrycznych minibusów i autobusów. Do tej pory firma na naszym kontynencie pojawiło się 345 tureckich elektrobusów, z czego 306 zostało sprzedanych przez firmę Karsan. Jeżdżą one w 16 różnych krajach, głównie we Francji, Rumunii i Portugalii.
A to nie koniec elektromobilnego wyścigu. W tym roku Karsan zamierza podwoić swój eksport z Turcji do Europy.
-„W 2021 r. osiągnęliśmy obrót w wysokości 201 milionów euro, z czego 70 procent można przypisać działalności eksportowej. W 2022 r. chcemy w zakresie pojazdów elektrycznych przynajmniej podwoić ten wynik i zostać jednym z pięciu największych graczy na rynku. W zeszłym roku sprzedaliśmy 330 pojazdów Karsana do Europy – o 147 szt. więcej niż w poprzednim roku. Ta liczba dotyczy to zarówno pojazdów konwencjonalnych, jak i elektrycznych. W samym tylko 2021 roku do Europy wysłaliśmy 133 nasze pojazdy elektryczne. Od 2019 roku łącznie 306 naszych pojazdów elektrycznych Karsan jeździ po całym świecie w 16 różnych krajach, głównie we Francji, Rumunii, Portugalii i Niemczech” – powiedział Okan Baş, dyrektor generalny Karsana.