25 nowych Jamników w Poznaniu
infobus
20.06.2009 22:18
25 nowych Jamników w Poznaniu
Firma Solaris Bus & Coach S.A. z podpoznańskiego Bolechowa została oficjalnym zwycięzcą przetargu na dostawę 25 sztuk, fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów dla MPK Poznań. Tym samym do Poznania trafi 20 pojazdów przegubowych o długości 18metrów oraz 5 o długości 12metrów.
Wynik przetargu nie budzi żadnego zaskoczenia, gdyż autobusy marki Solaris w stolicy Wielkopolski są znane już od wielu lat, a ich niezawodność jest bezdyskusyjna. Oprócz Solarisa o zamówienie starło się jeszcze dwóch producentów – MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. oraz Volvo Polska Sp. z o.o. Oferta tego ostatniego została jednak odrzucona, nie brano jej w ogóle pod uwagę w toku postępowania przetargowego.
Przy wyborze kierowano się przede wszystkim ceną. Pod uwagę wzięto również rozwiązanie techniczne i eksploatacyjne, warunki serwisu i gwarancji oraz gotowość techniczną pojazdów. Najtańszy okazał się Solaris. Wycenił on dostawę 25 autobusów na 34 548 418,48 zł, natomiast MAN na 43 578 646,25 zł (ponad 9 mionów złotych różnicy!). MAN zaoferował krótszy okres gwarancji na dostarczone autobusy oraz zdecydowanie gorsze warunki rabatu przy dostawie części zamiennych. To wszystko przesunęło szalę zwycięstwa na stronę autobusów z Bolechowa. W efekcie końcowym MAN zdobył 80,29%, a Solaris aż 99,01% z puli wszystkich możliwych punktów.
Na chwilę obecna MPK Poznań eksploatuje 23 autobusy Solaris Urbino 12 (pierwszej i drugiej generacji) oraz 49 autobusów Solaris Urbino 18 (drugiej i trzeciej generacji w tym jeden hybrydowy). Po dostarczeniu nowych pojazdów, ilość Solariów we flocie poznańskiego przewoźnika ukształtuje się na poziomie 97 sztuk.
Nowo dostarczone pojazdy nie będą za bardzo odbiegać od przegubowców, zamówionych w 2008 roku. Będą one wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz monitoring. Dodatkowo jedna z kamer zostanie zamontowana na tyle pojazdu, by ułatwić kierowcy manewr cofania. Drzwi będą otwierane na zewnątrz (tzw. odskokowo-przesuwne), a ich zamknięcie będzie uzależnione od fotokomórki. Tego typu rozwiązanie, ma zdecydowanie zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów przebywających w pojeździe. Niestety budzi już wiele kontrowersji. Drzwi nie zamykają się, gdyż pasażerowie nie odsuwają się dostatecznie od drzwi;poza zaznaczone na żółto pole. Informują o tym specjalne napisy na drzwiach. Wszystko na pewno funkcjonowałoby dobrze, gdyby pasażerowie zechcieli zwrócić uwagę na zamieszczone informacje na drzwiach.
Zupełną nowością, niespotykaną dotąd w poznańskich autobusach, będzie zastosowanie silnika spełniającego normę spalin Euro 5 – EEV. Warto jeszcze dodać, że Solarisy Urbino 12 trzeciej generacji, dostarczone w ramach przetargu, będą pierwszymi tego typu pojazdami zakupionymi przez MPK Poznań. Dotąd po ulicach Poznania jeździły tylko te z pierwszej i drugiej generacji. Nowe pojazdy otrzymają zapewne kolejne numery taborowe i zasilą flotę pojazdów zajezdni autobusowej przy ulicy Warszawskiej (Wydział A-1). Dzięki temu uda się wycofać z ruchu liniowego ostatnie niedobitki autobusów wyskopodłogowych marki Ikarus. Tych w Poznaniu nie zostało już dużo.
Ten przetarg jest pierwszą fazą wymiany taboru autobusowego przed zbliżającymi się Mistrzostwami Europ w Piłce Nożnej w 2012 roku. Do tego czasu poznański przewoźnik planuje zakup 100 nowych autobusów, by móc już zacząć wymianę starszych pojazdów, niskopodłogowych, które zostały zakupione w latach 1996-1998, a ich stan techniczny jest już u kresu wytrzymałości. Obecnie MPK Poznań stara się o uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej na zakup kolejnych 75 pojazdów (30 krótkich oraz 45 przegubowych). Wszystko odbędzie się w ramach jednego przetargu, a pojazdy będą dostarczane partiami do końca 2011 roku. Niebawem poznamy decyzję, czy nasz projekt ma szansę na otrzymanie dofinansowania.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tabor MPK Poznań zostanie zasilony nie tylko czterdziestoma nowymi, niskopodłogowymi tramwajami, ale także setką, pachnących nowością autobusów. Póki co, Poznań może się cieszyć z rozstrzygniętego przetargu oraz sukcesywnie postępującej wymiany taboru.
Zestawienie tabelaryczne poznańskich Solarisów
Model
|
Numer taborowy
|
Rok zakupu
|
Stacjonowanie
|
Uwagi
|
Urbino 12
|
1601-1603
|
2000
|
A-1
|
– pierwsze Urbino w Poznaniu
– brak klimatyzacji
|
Urbino 12
|
1604-1608
|
2002
|
A-1
|
– klimatyzacja kabiny kierowcy
|
Urbino 12
|
1609-1614
|
2003
|
A-1
|
– klimatyzacja kabiny kierowcy
|
Urbino 12
|
1615-1624
|
2004
|
A-1
|
– wzięte w dzierżawę
– klimatyzacja kabiny kierowcy
|
Urbino 18
|
1801-1808
|
2001
|
A-1
|
– klimatyzacja kabiny kierowcy
|
Urbino 18
|
1809, 1810
|
2002
|
A-1
|
– klimatyzacja kabiny kierowcy
|
Urbino 18
|
1811, 1812
|
2003
|
A-1
|
– klimatyzacja kabiny kierowcy
|
Urbino 18
|
1814-1843
|
2006
|
A-1
|
– zakup w ramach jednego przetargu;
– klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej
|
Urbino 18
|
1844-1849
|
2008
|
A-1
|
– zakup w ramach przetargu na 30 sztuk
– klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej
|
Urbino 18 Hybrid
|
1890
|
2008
|
A-1
|
– pierwszy autobus hybrydowy w Polsce
– klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej
|