25 lat Bovy Futury

infobus
05.09.2007 23:23
Bova Futura skończyła 25 lat –pierwsze egzemplarze tych autokarów opuściły bramy fabryki w Valkenswaard 1 września 1982 r. Fot. VDL Bova
Rodzina autokarów Bova Futura miała swój debiut w dniach 1-3 września 1982 r., co oznacza że właśnie obchodzi swoje 25. urodziny. Jest to wyjątkowe osiągnięcie na rynku autokarów turystycznych, do którego żadnemu innemu modelowi nie udało się nawet zbliżyć. Charakterystyczna stylistyka Futury jest tak samo rozpoznawalna dziś, jak w 1982 r. Jej solidność, niezawodność oraz komfort w połączeniu z wysoką wartością odsprzedaży przyczyniły się do budowy pozytywnego wizerunku Futury, na który zapracowała sobie przez te lata. Do dziś dostępne są części zamienne do każdego roku modelowego, dzięki czemu na drogach Europy można dziś spotkać także Futury z początków produkcji. Sprzedaż nadal osiąga wysokie wartości –we wrześniu 2007 r. bramy fabryki opuści 9500. egzemplarz Futury. To także należy uznać za wyjątkowe wydarzenie, rzadko bowiem zdarza się wyprodukowanie w takiej liczbie jednego modelu autobusu. Jubileuszowa Futura będzie prezentowana na stoisku VDL Bus &Coach podczas zbliżających się targów Busworld Kortrijk. Będzie to dwuosiowy model FHD127o długości 12,7 m. W ciągu 25 lat produkcji wyprodukowano łącznie 6700 autokarów Futura o długości 12 m, 500 szt. wersji 10-metrowej, 1750 szt. odmiany 12,7 m oraz 550 egzemplarzy trzyosiowej odmiany Magnum. Obecnie, ponad 60% produkcji stanowią pojazdy o długości przekraczającej 12 m. Sprzedaż autokarów rodziny Futura skupia się na Europie Zachodniej, ale nowe pojazdy tej serii sprzedaje się także w Australii, Chinach i Peru. Używane autokary Futura są poszukiwanym towarem w Europie oraz w niektórych regionach Afryki. Modele FH (wysokopokładowy) i FL (standardowy pokład) zostały wprowadzone na rynek w 1982 r. W 1986 r., Futura została wybrana Autokarem Roku oraz wyprodukowano –opracowany na jej bazie –słynny pojazd kempingowy dla OAD Reisen. Kamieniem milowym w historii tej serii autokarów było wprowadzenie trzyosiowej odmiany Magnum o długości 15 m, co miało miejsce w 1994 r. Dwa lata później, ofertę uzupełnił trzyosiowy Magnum skrócony do 13,6 m (FHD14 Mangum). Dzięki niskiej masie własnej Futury, możliwe stało się także wprowadzenie w 1997 r. dwuosiowej wersji o nadwoziu wydłużonym do 12,7 m (Futura FHD 127), co zapewnia możliwość zamontowania dodatkowych 4 foteli pasażerskich. W 1998 r. dostarczono 100. egzemplarz Futury Magnum, a w 1999 r. –5000. Futurę oraz 500. egzemplarz o długości ponad 12 m. W 2004 r. dostarczono 7500. Futurę, a w 2005 r. –1000. egzemplarz wersji FHD 127. Ostatnią modernizację Futury przeprowadzono w 2006 r. Skorzystano z okazji wprowadzenia silników Euro 4 i Euro 5, aby zastosować zmiany w nadwoziu i wnętrzu autokaru. W tym roku, rodzina autokarów Futura została poszerzona o nowy wariant FLD 104 o długości 10,4 m, a wszystkie autobusy Futura są seryjnie wyposażane w system EBS (elektroniczny układ hamulcowy) oraz opcyjnie w układ ESC (elektroniczna stabilizacja toru jazdy).