Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

24-metrowy Trambus Bozankaya

infobus
03.07.2014 22:11

Malatya, miasto w południowo-wschodniej Turcji, zamówiło w tym roku 10 szt. dwuprzegubowych trolejbusów, które zostaną wyprodukowane przez tureckiego producenta Bozankaya we współpracy z firmą Vossloh Kiepe, która dostarczy kompletny osprzęt elektryczny. Pierwszy pojazd już jest i przechodzi od wiosny br. intensywne testy. Malatya to razie pierwsze miasto, które zdecydowało się na zakup tych niezwykłych trolejbusów-gigantów. Jednak potencjał zastosowaniu podobnych pojazdów w pozostałych tureckich miastach jest duży. Przypomnijmy, że jeden z największych autobusowych systemów BRT działa właśnie w stolicy Turcji, w Istambule, także turecki rynek może w przyszłości wchłonąć wiele konstrukcji o bardzo dużej pojemności, poruszających się po wydzielonych korytarzach transportowych. Dokładnie tak ma być w Malatya, gdzie Trambusy będą obsługiwać zupełnie nową linię trolejbusową w ramach sieci transportu publicznego. Obecnie komunikacja opiera się tutaj na niezliczonej liczbie prywatnych busów, które jednak niebawem mają być zastąpione przez system Trambus. Pierwsza jego linia ma połączyć centrum miasta z kampusem uniwersyteckim, który znajduje się około 10 km na wschód od miasta. Dodajmy, że firma Bozankaya jest dość znana w autobusowej branży. Posiada swoje zakłady w Ankarze oraz Salzgitter i przez wiele lat współpracowała przy budowie szkieletów konstrukcyjnych z MAN i Neoplan. Turecki producent pracuje także nad elektrobusem o nazwie dość popularnej nazwie e-Bus o długości 10,7 m i pojemności 25 miejsc siedzących.

Wizualizacja trolejbusu Bozankaya TrambusPierwszy egzemplarz Bozankaya Trambus
Futurystyczny wyglądający pojazdy Bozankaya eksploatowany w Malatya jest w pełni niskopodłogowy. Trambus ma długość 24,7 m, szerokość 2,55 m, wysokość 3,46 m, a jego masa własna wynosi 23,7 t. Zakładane dmc dla tego typu pojazdów to 40 t. Według tureckiego producenta może on zabrać na swój pokład aż 267 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Z kolei Vossloh Kiepe podaje pojemność na poziomie 164 miejsc stojących plus 58 miejsc siedzących i to brzmi bardziej wiarygodnie. Pojazd dysponuje zintegrowanym, podwójnym napędem. Podstawowy tworzą dwa asynchroniczny silniki trakcyjne, które zostały zainstalowane na drugiej i trzeciej osi. Każdy o mocy 160 kW, które zasilane są z napowietrzanej sieci. Alternatywnie pojazd jest zasilany poprzez dieslowski generator o mocy 50 kW, który pozwala Trambusowi pokonać odcinki bez zewnętrznego źródła zasilania. Kompletny system napędowy jest tak zaprojektowany, że dodatkowa energia powstająca podczas hamowania może być oddawana z powrotem do sieci trakcyjnej. Dalsze informacje, a także film z próbnej jazdy Trambusa można zobaczyć tutaj