Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

23. metrolinia GZM ruszy 3 września. Z Siewierza do Katowic

infobus
29.08.2022 08:00

3 września Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) uruchomi nową linię autobusową M23, która połączy Siewierz i gminę Psary z Sosnowcem i Katowicami.

Będzie to pierwsze regularne połączenie Siewierza i gminy Psary z Katowicami. Jak przekazał Łukasz Zych z wydziału prasowego GZM, linia M23 będzie kursowała przez cały tydzień od wczesnych godzin porannych do późnych godzin wieczornych, w dni robocze co 60 lub 120 min; w dni wolne od pracy - co 2 lub 3 godziny.

23. metrolinia

W gminie Siewierz autobusy, prócz terenu miasta, zatrzymają się w Wojkowicach Kościelnych, Podwarpiu i Kuźnicy Warężyńskiej. W gminie Psary przystanek będą miały w Sarnowie. W Będzinie umożliwią przesiadki w rejonie stadionu i dworca PKP. W Sosnowcu obsłużą dzielnicę Pogoń, po czym trasą S86 pojadą do Katowic.

Linia M23 to już 23. metrolinia, których uruchamianie ZTM rozpoczął w maju 2021 r. W marcu br. ZTM uruchomił linię metropolitalną M14 z Gliwic na lotnisko Katowice, przez Tarnowskie Góry. W poniedziałek ruszyła linia M16/M116, która łączy Gliwice i Zabrze z Bytomiem, Piekarami Śląskimi, gminą Bobrowniki i portem lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

Docelowo wszystkich metrolinii ma być 32. Pozostałe mają być uruchamiane w kolejnych miesiącach. Ich zadaniem jest zapewnienie szybszych, niż dotąd, częstszych i wygodniejszych połączeń mieszkańcom całej Metropolii.

dopełnienie połączeń kolejowych

W kontekście systemu linii metropolitalnych przedstawiciele GZM i ZTM przypominali, że głównym ich celem jest utworzenie Kolei Metropolitalnej, która ma stanowić trzon transportu publicznego w regionie. Dlatego metrolinie – oznaczane literą M i liczbą - są traktowane nie jako konkurencja, lecz dopełnienie połączeń kolejowych, do czasu osiągnięcia w połączeniach kolejowych równych i częstych taktów.

Wszystkie metrolinie obsługiwane mają być pojazdami o wysokim standardzie i niskiej emisji spalin. Zdecydowano, że koszt przejazdu jest standardowy, jak dla pozostałych połączeń, zgodnie z taryfą.

Autobusy linii metropolitalnych w ciągu roku w dni robocze mają realizować ponad 500 tys. połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta ok. 80 tys. kursów. Oznacza to dołączenie do systemu transportu publicznego w GZM ok. 2,1 tys. kursów dziennie w dni robocze, pracy przewozowej na poziomie 18,5 mln wozokilometrów, a także nakłady szacowane na 136 mln zł.