22 Nowe Urbino dla Białegostoku. Dwunastki na start
Trwają dostawy nowych Solarisów do Białegostoku z ubiegłorocznego zamówienia. Łącznie producent przekaże miastu 22 nowe pojazdy, w większości przegubowce. My nasz przegląd zaczynamy od mniejszych, czyli Nowych Urbino 12.
O białostockim zamówieniu Solarisa pisaliśmy tutaj oraz tutaj. Bardzo bogato wyposażone autobusy są objęte pięcioletnią gwarancją całopojazdową. Ponadto charakteryzują się kilka nietypowymi jak na Polskę rozwiązaniami. Przejdźmy więc do szczegółów.
Każdy z białostockich nU12 umożliwia podróż najprawdopodobniej maksymalnie 87 pasażerom, w tym 28 na miejscach siedzących. Zastosowano fotele Ster 8MU Ultra Light oczywiście z charakterystyczną białostocką tapicerką. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 foteli, a więc dosyć standardowe ustawienie w Nowym Urbino 12. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy BODE z napędem elektrycznym. I można powiedzieć, że to m.in. nim Solaris zawdzięcza białostockie zwycięstwo.
Zaglądamy za tylną klapę. Mamy tam nowy silnik DAF MX-11, który spełnia normę czystości spalin Euro 6. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 240 kW i 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith D864.6 Diwa. Autobusy posiadają układ rekuperacji, dzięki któremu ma być zauważalna redukcja zużycia oleju napędowego.
Białostocki standard
Kierowca może liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To już kolejna partia pojazdów dla Białegostoku z tym jakże cenionym przez kierowców rozwiązaniem.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana, ale jeszcze nie wiemy za pomocą jakiego agregatu. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien przesuwnych oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobus wyposażono w monitoring bydgoskiego Pixela oraz gniazda USB. Na jego wyposażeniu znalazł się także stelaż, na którym zostanie zamontowany biletomat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
System informacji pasażerskiej jest również oparty na urządzeniach Pixela. Mamy tu więc zewnętrzne cztery tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, w tym jedną RGB, która z myślą o niedowidzących prezentuje numer linii. W pakiecie oczywiście białostocki font, który prezentuje się on bardzo ładnie dzięki swej prostocie.
W środku znajdziemy monitory LCD 38″ (tzw. e-korale) i 22″. To standard, który Białystok gwarantuje swoim mieszkańcom już od ośmiu lat. Pixel zamontował dwa rodzaje kasowników- pierwsze służą do kasowania biletów papierowych, a drugie do „przejazdówek” na karcie elektronicznej. Ponadto nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer XC-6.
Podsumowując…
Nic dodać, nic ująć. Bogate wyposażenie, niestadardowe rozwiązania, długa gwarancja- tak prezentuje się Solaris Urbino 12 szyty na miarę, czyli dla Białegostoku.
„