Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

22 Nowe Urbino dla Białegostoku. Dwunastki na start

infobus
23.09.2019 15:00

Trwają dostawy nowych Solarisów do Białegostoku z ubiegłorocznego zamówienia. Łącznie producent przekaże miastu 22 nowe pojazdy, w większości przegubowce. My nasz przegląd zaczynamy od mniejszych, czyli Nowych Urbino 12.

O białostockim zamówieniu Solarisa pisaliśmy tutaj oraz tutaj. Bardzo bogato wyposażone autobusy są objęte pięcioletnią gwarancją całopojazdową. Ponadto charakteryzują się kilka nietypowymi jak na Polskę rozwiązaniami. Przejdźmy więc do szczegółów.

Każdy z białostockich nU12 umożliwia podróż najprawdopodobniej maksymalnie 87 pasażerom, w tym 28 na miejscach siedzących. Zastosowano fotele Ster 8MU Ultra Light oczywiście z charakterystyczną białostocką tapicerką. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 foteli, a więc dosyć standardowe ustawienie w Nowym Urbino 12. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy BODE z napędem elektrycznym. I można powiedzieć, że to m.in. nim Solaris zawdzięcza białostockie zwycięstwo.

Zaglądamy za tylną klapę. Mamy tam nowy silnik DAF MX-11, który spełnia normę czystości spalin Euro 6. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 240 kW i 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith D864.6 Diwa. Autobusy posiadają układ rekuperacji, dzięki któremu ma być zauważalna redukcja zużycia oleju napędowego.

Białostocki standard
Kierowca może liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To już kolejna partia pojazdów dla Białegostoku z tym jakże cenionym przez kierowców rozwiązaniem.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana, ale jeszcze nie wiemy za pomocą jakiego agregatu. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien przesuwnych oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobus wyposażono w monitoring bydgoskiego Pixela oraz gniazda USB. Na jego wyposażeniu znalazł się także stelaż, na którym zostanie zamontowany biletomat.

System informacji pasażerskiej jest również oparty na urządzeniach Pixela. Mamy tu więc zewnętrzne cztery tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, w tym jedną RGB, która z myślą o niedowidzących prezentuje numer linii. W pakiecie oczywiście białostocki font, który prezentuje się on bardzo ładnie dzięki swej prostocie.

W środku znajdziemy monitory LCD 38″ (tzw. e-korale) i 22″. To standard, który Białystok gwarantuje swoim mieszkańcom już od ośmiu lat. Pixel zamontował dwa rodzaje kasowników- pierwsze służą do kasowania biletów papierowych, a drugie do „przejazdówek” na karcie elektronicznej. Ponadto nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer XC-6.

Podsumowując…
Nic dodać, nic ująć. Bogate wyposażenie, niestadardowe rozwiązania, długa gwarancja- tak prezentuje się Solaris Urbino 12 szyty na miarę, czyli dla Białegostoku.