2006: dobry rok dla MAN-a w Polsce
17 stycznia br. odbyła się w Niepołomicach coroczna konferencji prasowa MAN –STAR TRUCKS. Przedstawiciele firmy przedstawili zeszłoroczne wyniki w sprzedaży i produkcji oraz plany na przyszłość. Ponadto dziennikarze mieli okazję po raz pierwszy spotkać się z Jörgem Mommertzem –nowym prezesem MAN –STAR TRUCKS i Regionu Sprzedaży Wschód. W konferencji wzięli także udział: Janusz Ciżyński –dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych, Michał Luberadzki –dyrektor sprzedaży autobusów, Henryk Kliczewski –dyrektor techniczny.
Rekordowa sprzedaż ciężarówek
Firma MAN –STAR TRUCKS sprzedała w 2006 r. 3472 samochodów w sektorze powyżej 6.0 t. To zapewniło jej prawie 23-procentowy udział w rynku oraz –już drugi rok z rzędu –pozycję lidera w sprzedaży samochodów ciężarowych w Polsce. –’To ogromny sukces całego naszego zespołu’ –podkreśla Janusz Ciżyński, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych. Warto dodać, że rekordowa sprzedaż ciężarówek MAN została osiągnięty w ciężkich warunkach. –’W 2006 r. zostały wprowadzony dwie regulacje prawne wprowadzające tachografy cyfrowe i normę Euro 4′ –mówi Janusz Ciżyński. –’Mocno zdestabilizowały one rynek i spowodowały sztuczne spiętrzenia sprzedaży. Kto przewidział taką sytuację i zamówił więcej pojazdów odpowiednio wcześniej –ten wygrał. Na nasz sukces złożyło się także zaoferowani silników Euro 4 bez konieczności używania AdBlue.’ Ponadto w zeszłym roku pojawiło się gwałtowne zapotrzebowanie na pojazdy budowlane i dystrybucyjne, co dodatkowo powodowało, że handlowcy mielili ręce pełne roboty.
W bieżącym roku MAN wprowadza innowacyjny projekt „Trucknology Center”w Czeladzi, gdzie klienci będą mogli obejrzeć aż 60 pojazdów z różnymi zabudowami. Kolejną nowością będzie oferta finansowania zakupu samochodu połączona z pakietem serwisowym „Super Comfort Service”.
Zdaniem przedstawicieli firmy rok 2007 powinien być co najmniej równie dobry. Świadczy o tym m.in. podpisanie pod koniec roku 2006 dwóch znaczących kontraktów na ponad 710 sztuk pojazdów ciężarowych klasy ciężkiej. Firma RICÖzamówiła 285 ciągników siodłowych i pojazdów budowlanych 8×8. Firma Equus natomiast zamówiła 425 sztuk ciągników siodłowych TGA.
Autobusy MAN do przodu
W segmencie autobusów MAN –STAR TRUCKS odnotował również dobre wyniki. Firma zwiększyła swoją sprzedaż o 106 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Tegorocznym koniem napędowym polskiego rynku były autobusy miejskie. –’W tym roku samorządy zamówiły prawie dwukrotnie więcej pojazdów niż w 2005 r.’ –tłumaczy Michał Luberadzki, dyrektor sprzedaży autobusów MAN –STAR TRUCKS. –’Dzięki temu zwiększyliśmy naszą sprzedaż w tym segmencie aż o 172 procent –z poziomu 47 szt. do 128. To przede wszystkim efekt wygranych przetargów w Białymstoku, Poznaniu, Toruniu, Zielonej Górze, Gliwicach i Szczecinie oraz zaufania ze strony takich prywatnych firm jak: FOR-BUS Bydgoszcz czy ITS Michalczewski. To drugie przedsiębiorstwo zamówiło u nas 55 przegubowych autobusów do obsługi linii komunikacyjnych w Warszawie.’
Początek bieżącego roku będzie stał pod znakiem kontynuacji zeszłorocznych kontraktów oraz wzmożonej aktywności w segmencie turystycznym. –’Przewoźnicy już zaczynają przygotowania do nadchodzącego sezonu”–mówi Michał Luberadzki. –’Zamierzamy zaoferować im nowy autokar Neoplan Cityliner, który miał swoją premierę podczas targów TRANSEXPO 2006. Wyróżnia się on niezwykłą stylistyką i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Myślę, że tymi atutami przekona do siebie polskich klientów. ’
Tabela Sprzedaż części zamiennych w Polsce –w tys. euro
2003
|
12 338
|
2004
|
14017
|
2005
|
15126
|
2006
|
20811
|
2007*
|
22137
|
Dobry samochód = dobry serwis
MAN dysponuje w Polsce siecią serwisową składająca się z 20 punktów. W tym są 4 własne centra naprawcze, 15 autoryzowanych stacji obsługi oraz jeden serwis w Gliwicach dedykowany tylko autobusom. Te warsztaty wpisują się w coraz gęstszą sieć serwisową MAN w całej Europie, która aktualnie liczy 1200 punktów. –’Dla nas najważniejszym wydarzeniem w zeszłym roku było uruchomienie nowych, niezależnych serwisów Remo-Car w Święcicach i Agro-Star w Kaliszu’ –mówi Henryk Kliczewski, dyrektor techniczny MAN –STAR TRUCKS. –’Ponadto została podjęta strategiczna decyzja o uruchomieniu przez zarząd MAN sumy 24 mln euro, które zostaną przeznaczone na nowe inwestycje w infrastrukturę serwisową w Polsce. Zostaną one przeznaczone zarówno na budowę stacji MAN, jak i wspieranie projektów naszych partnerów. ’
W ciągu dwóch lat nowe warsztaty mają pojawić się w pięciu lokalizacjach: Trójmieście, Wrocławiu, Krakowie, Łodzi i dodatkowo w Warszawie. W bieżącym roku ruszy także ofensywa pozostałych usług serwisowych. –’Zorganizujemy m.in. pięć akcji serwisowych na wybrane części zamienne, zamierzamy popularyzować nowy pakiet serwisowy ComfortEuro, który swoim zasięgiem obejmuje całą Europę oraz dalej pracować nad zwiększeniem sprzedaży części zamiennych. Tutaj w ciągu 10 lat odnotowaliśmy prawie dwukrotny wzrost. To wielkie sukces naszej akcji propagującej kupowanie oryginalnych elementów’ –podkreśla Henryk Kliczewski.
Tabela Produkcja autobusów kompletnych, semi-busów i szkieletów
2001
|
318
|
2002
|
677
|
2003
|
1158
|
2004
|
1235
|
2005
|
1213
|
2006
|
1347
|
źródło: MAN – STAR TRUCKS
Produkcja w górę!
Rok 2006 zgodnie z planami zakończył się rekordowym poziomem produkcji –bramy zakładów w Sadach i Starachowicach opuściło łącznie 946 autobusów oraz 382 szkielety autobusowe. –’To doskonały wynik, na który zapracowało ok. 3000 pracowników zatrudnionych w obu fabrykach’ –mówi z dumą Steffen Griesbach, dyrektor działu produkcji w fabryce w Sadach. –’Nasze autobusy trafiły głównie do klientów w Niemczech oraz w Szwecji i we Włoszech. Po raz pierwszy dostarczyliśmy także dużą partię autobusów do Hiszpanii –jak do tej pory zdecydowanie najcieplejszego kraju na naszej eksportowej liście.
Zwiększenie produkcji zbiegło się z poszerzeniem wytwarzanych rodzajów pojazdów. To potwierdzenie faktu, że zakłady MAN –STAR Trucks &Buses są strategicznym ogniwem produkcyjnym autobusów niskopodłogowych w całym koncernie MAN. –’Na początku 2006 r. wykonaliśmy pierwsze egzemplarze autobusu MAN Lion`s City M (A47) oraz rozszerzyliśmy zakres prac związanych z pojazdami marki Neoplan. Teraz opuszczają one Polskę w kompletnym stanie –tłumaczy Steffen Griesbach. –’Ponadto ważnym dla nas krokiem było wprowadzenie do produkcji w Sadach autobusów gazowych. Pierwsze egzemplarze tego typu trafiły do odbiorców w Niemczech, Szwecji i Włoszech.’
Fabryka w Niepołomicach rośnie
Trwają intensywne prace budowlane w Niepołomicach, gdzie powstaje fabryka samochodów ciężarowych MAN, która już w tym roku rozpocznie produkcję modeli TGA WorldWide oraz klasycznego TGA. O tym jak olbrzymia to inwestycja niech świadczy kilka cyfr: stalowa konstrukcja nośna hal waży 6200 ton, niemal tyle co wieża Eiffla w Paryżu, płyta fundamentowa najważniejszych budynków ma powierzchnię 7 boisk piłkarskich, a stal zbrojeniowa ma długość 760 km, prawie jak z Monachium do Krakowa. –„Około 75% prac związanych z postawieniem stalowej konstrukcji hal jest już wykonana’ –mówi Marc Sielemann, dyrektor zarządzający MAN Trucks sp. z o.o., która będzie zajmować się produkcją samochodów w fabryce. –„Obecnie montowane są ściany i dach na południowej części budynku. Budynek lakierni jest już prawie ukończony i wkrótce rozpoczniemy instalację jej wyposażenia. Na koniec 2006 roku spółka zatrudniała już 70 pracowników, zarówno administracyjnych, jak i produkcyjnych. Rozpoczęły się treningi pracowników liniowych w Monachium i Salzgitter. Proces rekrutacji, podobnie jak budowa trwają nadal“.