Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

20 nowych autobusów w Chrzanowie. Głównie na gaz

infobus
02.03.2018 17:56

Dwadzieścia nowych autobusów wyruszy za chwilę na trasy chrzanowskiej komunikacji miejskiej. Większość z nich napędzana jest sprężonym gazem ziemnym.

2 marca w Chrzanowie odbyła się uroczysta prezentacja wdrożenia nowych ekologicznych autobusów z udziałem m.in. wicemarszałka województwa małopolskiego, Burmistrzów Chrzanowa, Trzebini i Libiąża – członków Związku Komunalnego „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie, której to przewodził prezes Zarządu ZKKM – Marek Dyszy.

-„W Małopolsce podjęliśmy walkę o czyste powietrze. Jednym ze sposobów, żeby to osiągnąć jest modernizacja taboru autobusowego. Nie mam wątpliwości, że mieszkańcy, którzy będą mogli korzystać z wygodnej i nowoczesnej komunikacji publicznej jeszcze chętniej zostawią swoje samochody w domach.” – mówił wicemarszałek województwa małopolskiego – Stanisław Sorys.

Solaris przoduje

Zakupione przez mysłowicki Transgór – autobusy w większości są zasilane gazem ziemnym – CNG. I już w tym tygodniu zaczną wyjeżdżać na ulice Chrzanowa, Libiąża i Trzebini. Pokrótce przedstawimy ich specyfikację niżej:

  • 11 szt. Solarisów Nowych Urbino 12 CNG niczym nie różni się od pojazdów, które już są eksploatowane przez przedsiębiorstwo, zakupionych w zeszłym roku. Na pokładzie mogą pomieści 91 pasażerów, z czego 32 osoby znajdą miejsca siedzące, a 14 siedzeń dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazdy napędzane są amerykańską prawie 9-litrową jednostką Cummins o mocy 239 kW / 325 KM sprzężoną 4-biegową skrzynią Voith. Kierowca ma do dyspozycji najnowszą generację pulpitu ACTIA II, gdzie zobaczy wszelkie potrzebne parametry podczas jazdy. Wcześniej o tym modelu pisaliśmy TUTAJ

  • 5 szt. czeskich SOR-ów BNG12 – o pojemności 82 miejsc, w tym 28 miejsc siedzących, a 9 z nich dostępnych jest z niskiej podłogi. Pojazdy wyposażone są w silniki FTP o mocy 213 kW / 290 KM sprzężone z manualną 6 stopniową skrzynią biegów, znaną już przewoźnikowi z poprzednio zamówionych modeli.

  • 2 szt. Solarisów Urbino 15, mogących pomieścić 130 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących – 10 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazdy napędzane są klasycznymi silnikami Paccar MX240 – o mocy 240 kW / 326 KM współpracujących z 4-biegową skrzynią VOITH. Jak zaznaczył producent są to jedne z ostatnich egzemplarzy tego typu pojazdów, a wszystko to związane z wygaszaniem tego modelu.

  • 2 szt. Solarisów Urbino 8,9LE – pojemność 60 osób, w tym 25 na miejscach siedzących, a 4 z nich dostępne są bezpośrednio z niskiej podłogi. Autobusy wyposażone w silnik 4,5-litrowy silnik CUMMINS o mocy 182 kW / 250 KM.

-„Głównym trzonem taboru komunikacji chrzanowskiej są pojazdy napędzane ekologicznym, alternatywnym paliwem CNG. Nie przewidujemy namawiania naszych operatorów do zakupu autobusów elektrycznych, ponieważ na dzień dzisiejszy jesteśmy ubodzy w wiedzę na ich temat, chyba, że spółka miejska zajęła by się transportem – co na tą chwilę jest niemożliwe. W tym momencie nie stać nas po prostu na podejmowanie doświadczeń związanych z eksploatacją pojazdów elektrycznych, ponieważ mamy sprawdzone rozwiązania w eksploatacji autobusów gazowych, które są jeszcze bardziej eko niż klasyczne ich odpowiedniki.” – mówił Prezes Zarządu ZKKM, Marek Dyszy.

Komfort przede wszystkim

Komfort i bezpieczeństwo podczas podróży, pasażerom zagwarantują m.in. monitoring wizyjny – każdy autobus wyposażony jest w siedem kamer, klimatyzacja całopojazdowa – firmy Konvekta we wszystkich pojazadach; biletomaty – z możliwością płatności zbliżeniowo kartą, system głosowego i wizualnego informowania o przystankach w postaci zapowiedzi wewnątrz pojazdu oraz wyświetlaczy LCD informujących o przebiegu trasy, bramki do liczenia pasażerów, a także dostęp do internetu dzięki Wi-Fi czy też możliwość doładowania telefonu poprzez gniazda USB, w które to wszystkie nowe pojazdy są wyposażone.

Dodatkowym udogodnieniem dla osób z trudnościami ruchowymi czy też osobom niepełnosprawnym lub matek z wózkami dziecięcymi jest zamontowana w każdym pojeździe ręcznie rozkładana rampa najazdowa ułatwiająca wchodzenie do pojazdów.

Unia pomaga

Wartość nowych pojazdów to 25.042.800 mln zł brutto, z czego dzięki wsparciu projektu przez RPO Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 przewoźnik otrzymał 17,306 mln zł brutto dofinansowania, zatem musiał dołożyć nieco ponad 3 mln zł z własnej kieszeni żeby wszystko dopiąć na ostatni guzik. Tym samym jest to kolejny prywatny przewoźnik, który przy wsparciu miejskiej spółki otrzymał dofinansowanie na zakup taboru. Podobne działania miały miejsce w sąsiednim województwie, a mianowicie w Rybniku.

Pojazdy pojawią się m.in. na liniach 3, 9, 10, 15, 30, 31, 32a i 32b, 35, 41 oraz 42. Mysłowicki Transgór to największy prywatny przewoźnik eksploatujący gazowe pojazdy praktycznie już od ponad 10 lat. Na zajezdniach w Trzebini oraz w Mysłowicach znajduje się w sumie 10 stanowisk wolnego tankowania alternatywnego paliwa. W swojej flocie na ten moment posiada ponad 40 autobusów zasilanych sprzężonym gazem ziemnym CNG, niezły wynik!