20 lat autobusowej fabryki w Hoşdere
Na początku września br. obchodziliśmy 20-lecia zakładu Mercedes-BenzTürk w Hoşdere, gdzie m.in. powstają autobusy Tourismo i Conecto LFeksploatowane w Polsce.
Generalnie historia produkcji autobusów Mercedes-Benz w Turcjirozpoczęła się 47 lat temu od udzielenia przez niemiecką markę licencji namontaż modelu O 302 firmie Otomarsan. W 1989 r. koncern Daimler AG stał sięwiększościowym udziałowcem tureckiego producenta, który rok później zmieniłnazwę na Mercedes-Benz Türk A.Ş. W 1994 r. spółka wybudowała fabrykę w Hoşdere.Budowa rozpoczęła się w 1994 r., aby w lipcu 1995 r. oficjalnie wystartować zprodukcją
-?Hoşdere jest bardzo ważnym miejscem dla Daimler Buses. To tutajwłaśnie tutaj powstaje jedna trzecia autobusów i autokarów, które następniesprzedajemy na terenie Europy oraz Bliskiego i Środkowego Wschodu. Fabryka jeststrategicznym punktem w europejskim systemu produkcji Daimler Buses. To efektwszystkich inwestycji, jakie zostały od 1967 roku zrealizowane w naszychtureckich zakładach ? w Stambule, Hoşdere i Aksaray, czyli łącznie ok. 885 mlneuro? – podkreślił Hartmut Schick, dyrektorDaimler Buses, a od 1 marca 2009 przewodniczący Rady Nadzorczej Mercedes-BenzTürk A.Ş.
Dzisiaj autobusowa fabryka w Hoşdere produkuje rocznie ok. 4500pojazdów. Oznacza, że dziennie zakład opuszcza 16 autobusów. Dla porównania w1995 r. fabryka przy zatrudnieniu 533 osób produkowała 904 autobusy rocznie (6dziennie), a jej oferta składała się z 5 modeli.
Aktualnie aż 70% wyposażonychjest w silniki Euro 6, a ok 75% trafia na eksport. Zakład ma w swojej ofercie aż 35 różnych typówpojazdów, w tym pełną oferta Mercedesa w zakresie pojazdów turystycznych(Travego i Tourismo) oraz międzymiastowych (Integro i Intouro).
Powierzchnia zadaszona fabryki w Hoşdere to 30.000 m2, a jej maksymalnazdolność produkcyjna to az 20 000 pojazdów rocznie. Od momentu uruchomieniatutaj produkcji w 1995 r. jej bramy opuściło już 75 tys. autobusów. Aktualnezatrudnienie to 3300 pracowników. Hartmut Schick w swojej prezentacjipodkreślił imponujący poziom edukacyjnym zespół Hoşdere: – „Aż 80 procentnaszych pracowników ma techniczne wykształcenie, które cały czas pogłębianejest poprzez szkolenia z różnych specjalistycznych dyscyplin. Jestem także podwrażeniem postępującej integracji naszego zespołu i dobrej współpracy naobszarze całej spółki Daimler Buses. Takim przykładem, na poziomie zarządzania,może być szef czeskiego zakładu produkującego komponenty w Holýšov, którypochodzi z Turcji.?
Wzrost znaczenia tureckiego zakładu w systemie produkcyjnym DaimlerBuses nadszedł wraz z zlokalizowaniem tutaj montażu ekonomicznego modeluTourismo. W ciągu minionych 20 lat zmontowano tutaj 21 tys. egzemplarzy O 350Tourismo . Aktualnie obok standardowego modelu o długości 12 m produkowane sątakże inne wersje gabarytowe, w zakresie od 10,3 do 14,0 m, w tym także modelez kierownicą po prawej stronie.
Pomyślne doświadczenie w produkcji popularnego Tourismo spowodowały, żekoncern uruchomił tutaj także montaż pojazdów marki Setra (od początku 2014r.). To wersje oznaczone słowem ?business?) w nazwie, czyli S 415 UL Business iS 416 UL Business z serii Setra MultiClass 400.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przeniesie całego turystycznego i międzymiastowego ciężaruprodukcyjnego Mercedesa do Turcji spowodowało nie tylko wzrost samego poziomuprodukcji, ale znaczenie tutejszego ośrodka rozwojowego. Dziś praca inżynierówna Hoşdere skupia się głównie na dwóch kluczowych obszarach: projektowaniunadwozia i wyposażenia wnętrz wszystkich integralnych wybranych modeliautobusów marek Mercedes-Benz i Setra. W tym zakresie Hoşdere odpowiedzialnejest także za koordynację i prowadzenie wszystkich działań serwisowych orazbadań w zakresie wytrzymałości produkowanych przez siebie Daimler Buses.
„