20 autobusów elektrycznych dla MPK Kraków. Od Mercedesa czy Solarisa? Analiza SWZ
MPK Kraków szuka dostawcy 20 nowych autobusów elektrycznych, w tym 13 sztuk standardowych (część 1) oraz 7 sztuk autobusów przegubowych (część 2).
Zamówienie będzie dofinansowane z programu ZTP, o czym pisaliśmy już w InfoBusie. Przetarg jest w toku, a my przyglądamy się zapisom SWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wyodrębnił tylko dwa kryteria oceny ofert: cenę (65%), kryteria techniczne (35%). MPK premiuje następujące rozwiązania dla autobusów solowych:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 90 – 6 pkt,
- dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt,
- aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
- wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
- najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt,
- wysokość autobusu - do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.
W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 140 – 6 pkt,
- dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt,
- aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
- wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
- najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt,
- wysokość autobusu - do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.
Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).
Solaris vs Mercedes
Nie ulega wątpliwości, że w kryteriach oceny ofert żaden z producentów nie uzyska kompletu punktów. Aktywny tempomat czy też baterie na dachu to punktowane cechy eCitaro, zaś wysokość autobusu do 3,3 m to z kolei atrybut Urbino electric. Zapowiada się zatem równy pojedynek.
Do starcia oferentów (w obu częściach przetargu) dojdzie podczas otwarcia ofert, tj. w dniu 10 maja.