Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

164 mln zł na komunikację w Tychach. CNG, trolejbusy, elektrobusy

infobus
08.08.2017 08:28

Samorząd Tychów rozpoczyna unijny projekt, dzięki któremuchce m.in. kupić ponad 50 nowych autobusów na gaz oraz kilkanaście innychpojazdów. Miasto chce także przebudować zajezdnię Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej i przedłużyćjeden z odcinków sieci trolejbusowej.

Urzędnicy podkreślają, że po zakończeniu projektu Tychy będąliderem w Polsce pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporciepublicznym – w tym wypadku sprężonego gazu ziemnego. Tyski PKM chce zasilać tympaliwem praktycznie całą swoją flotę, która liczy ponad 120 autobusów.

Projekt, którego wartość oszacowano na ponad 164 mln złbrutto (z czego wydatki kwalifikowane to ok. 133 mln zł netto) pod nazwą „Zakupnowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwojutransportu publicznego w podregionie tyskim” został złożony w Centrum UnijnychProjektów Transportowych z pod koniec ubiegłego roku. Umowę na dofinansowaniekwotą 100 mln zł podpisano w czwartek, 3 sierpnia w Ministerstwie Rozwoju.

Tego dnia miasto poinformowało też o harmonogramiedziałań, które realizując projekt przeprowadzi przede wszystkimPrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach (a także m.in. spółka TyskieLinie Trolejbusowe).

Jak przekazała PAP rzeczniczka magistratu Ewa Grudniok,najpierw tyskie PKM będzie chciało ogłaszać przetargi na częśćinfrastrukturalną przedsięwzięcia (ma już od pewnego czasu pozwolenia nabudowę), chcąc rozpocząć prace w terenie zajezdni wiosną 2018 r. Potemstopniowo, w partiach zamawiane mają być nowe autobusy i trolejbusy.

W części infrastrukturalnej przedsięwzięcia gruntownieprzebudowane zostanie zaplecze istniejącej od 1976 r. i dotąd nie remontowanej bazyPKM. Chodzi o modernizację i przebudowę istniejących budynków, placumanewrowo-postojowego i stacji paliw CNG, a także budowę stacji płynnego CNG(LCNG). Powstać mają też: kabina lakierniczo-suszarnicza i dodatkowy wjazd dozajezdni od ul. Towarowej. Wewnętrzne sieci sanitarna, deszczowa i wodociągowazostaną przebudowane.

W ramach unijnego projektu od podstaw zmodernizowana mazostać też trakcja trolejbusowa dla istniejącego odcinka linii od RondaZesłańców Sybiru (wraz z rondem) do pętli Paprocany. Od kranca powstać ma nowyodcinek do ul. Jankowickiej, który umożliwi m.in. dojazd do ośrodkawypoczynkowego nad Jeziorem Paprocańskim. Wraz z nową siecią trakcyjnąwymienione zostanie tam również oświetlenie uliczne (zostanie skojarzone zsiecią trakcyjną).

Projekt obejmuje też zakupy 51 nowych autobusówzasilanych CNG, 10 mikrobusów na CNG, trzech trolejbusów, dwóch elektrobusów,dwóch pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego i jednego pojazdupogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej).

Tyska spółka rozbuduje w ten sposób liczącą już dziś 75autobusów flotę swoich pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.Przedstawiciele miejskiego przewoźnika są zwolennikami paliwa gazowego. Uważają,że – obecnie – to jedyna szybka i ekologiczna droga, by dojść potem, w dłuższejperspektywie, do jeszcze bardziej ekologicznego napędu elektrycznego.

Pod kątem zakupu nowych pojazdów gazowych tyskie PKM jużw kwietniu br. zawarło porozumienie ws. zwiększenia dostaw gazu CNG ze spółkąPGNiG Obrót Detaliczny. Przewoźnik obecnie kupuje od PGNiG blisko 3 mln msześc. gazu CNG rocznie. Po zakupie ok. 60 nowych pojazdów na CNG zamierzakupować ponad 4,2 mln m sześc.

„Po zakończeniuprac tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100%autobusy zasilane gazem ziemnym CNG oraz biogazem, czyli paliwem alternatywnymdo oleju napędowego” – zadeklarował w czwartek prezydent Tychów AndrzejDziuba. Dodał, że to bardzo ważne w kontekście walki samorządów – także Tychów- ze smogiem.

Przypomniał, że autobus zasilany gazem CNG emituje o 70proc. mniej zanieczyszczeń niż nowe autobusy z silnikami diesla. – „To bardzo istotna różnica dla środowiskanaturalnego i zdrowia nas wszystkich. Co więcej, nowe autobusy nie tylkoograniczą emisję spalin, ale także hałasu. Jako pierwsze w naszym mieście będąteż przystosowane do przewozu rowerów” – zapowiedział.

Tyski projekt komunikacyjny skorzystał z jednej z dwóchdostępnych w woj. śląskim ścieżek dofinansowania unijnego dla przedsięwzięćzwiązanych z tzw. transportem niskoemisyjnym.

Jedna z nich dotyczy środków Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 – w tzw. komponencieZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Druga to Program OperacyjnyInfrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

Obok projektu tyskiego w ramach POIiŚ o unijne wsparciestarają się m.in. szacowany łącznie na ok. 850 mln zł projekt modernizacjiinfrastruktury Tramwajów Śląskich, czy projekt budowy centrum przesiadkowegoprzy ul. Sądowej w centrum Katowic. (PAP)