Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

15 przegubowców dla Gliwic. Najlepiej hybrydowych. SIWZ!

infobus
22.12.2020 08:00

PKM Gliwice jest w trakcie poszukiwania dostawcy 15 fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej, jednego producenta, o długości całkowitej od 17,50 m do 18,75 m.

Pierwszy autobus ma być dostarczony do bazy PKM nie wcześniej niż w październiku 2021 roku, zaś ostatni - nie później niż w 280. dniu od daty zawarcia umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ .

Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka PKM.

Premiowane rozwiązania techniczne

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (50%), oceny technicznej (20%), ekologii (20%), warunków gwarancji i serwisu (5%), ceny wybranych części zamiennych (5%).

W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia oraz poszycie (blachy) nadwozia pojazdu zbudowane są z elementów gwarantujących znaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich, jak: - aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088), stal konstrukcyjna - wyłącznie w elementach kratownicy ściany przedniej lub ściany tylnej lub kratownicy podwozia, elementy stalowe, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 15 pkt,
  • pojemność skokowa silnika powyżej 10 000 cm3 – 6 pkt,
  • zależna sztywna oś – 2 pkt,
  • szyba czołowa składająca się z trzech części – 2 pkt,
  • poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 3 pkt,
  • materiał, z którego wykonane jest poszycie zewnętrzne dachu nadwozia autobusu - stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub stop aluminium, lub elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 2 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc - powyżej 144 – 10 pkt,
  • udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń – 40% i więcej – 10 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy – do 12 kg włącznie – 2 pkt,
  • system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (Dz.U.UE.L.2010.304.21 z dnia 20 listopada 2010r. z późniejszymi zmianami), potwierdzone przez niezależną, certyfikowaną jednostkę badawczą, upoważnioną do wykonywania badań homologacyjnych, po przeprowadzeniu badania oferowanego typu pojazdu w zakresie i w sposób określony w Regulaminie nr 29 EKG ONZ – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji dużych pojazdów pasażerskich w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej, zawierającego serię poprawek 02 (Dz.U.UE.L.2011.84.1 z dnia 30 listopada 2011r. z późniejszymi zmianami – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy techniczne dotyczące palności materiałów używanych w konstrukcji niektórych kategorii pojazdów samochodowych oraz ich odporności na działanie paliw lub smarów (Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 2020 r. z późniejszymi zmianami) – 5 pkt,
  • okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt,
  • autobus, którego producent jest równocześnie producentem zastosowanego w nim silnika (silnik i autobus tego samego producenta) – 10 pkt,
  • autobus hybrydowy, tzn. spełniający jednocześnie niżej wymienione warunki: autobus posiada homologację pojazdu hybrydowego i jednocześnie posiada funkcję rekuperacji energii, a także silnik spalinowy autobusu jest wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 5 kW – 20 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla Gliwic mają mieć długość od 17,50 m do 18,75 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdych drzwiach. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane olejem napędowym z silnikiem rzędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma wynosić co najmniej 8 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 235 kW, z momentem obrotowym minimum 1200 Nm. Autobusy będą wyposażone w czterobiegową skrzynię biegów ze zintegrowanym retarderem, zaprogramowaną na jazdę oszczędnościową z ogranicznikiem prędkości.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia o budowie modułowej, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają posiadać pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15 mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.

Z kolei stanowisko kierowcy ma być całkowicie oddzielone od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania I skrzydła przednich drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Fotel kierowcy będzie obrotowy, z możliwością wielostopniowej regulacji co najmniej w pionie i poziomie oraz z oparciem w rejonie odcinka lędźwiowego, z zagłówkiem i podłokietnikami, podgrzewany, wyposażony w trzypunktowy pas bezpieczeństwa, wypełniony pianką, pokryty materiałem tekstylnym, wyposażony dodatkowo w pokrowiec wykonany z tego samego materiału (pokrowiec powinien umożliwiać korzystanie z pasa bezpieczeństwa i podłokietników). Ponadto, w kabinie znajdzie się m.in.: uchwyt na kubek, gniazdo USB, radio, schowki, wieszak. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym (przednia, dwie boczne, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica wewnętrzna umieszczona w górnej części przedziału pasażerskiego za miejscem kierowcy, skierowaną do tyłu pojazdu, umożliwiająca wyświetlanie następujących informacji: numer linii, nazwę przystanku końcowego i przystanków pośrednich (ewentualnie nazwy miejscowości) na trasie danej linii oraz posiadać możliwość wyświetlania dowolnych reklam i komunikatów specjalnych. Tablica powinna być wykonana jako dwurzędowa, o czerwonym kolorze liter.

Kto złoży ofertę?

Z lektury SIWZ wynika, że PKM bardzo rozbudował kryteria oceny technicznej autobusów. Na uwagę zwraca premia za silnik tego samego producenta co autobus, co daje przewagę takim producentom jak MAN czy Mercedes.

Jednak dla równowagi, ci producenci tracą punkty za brak szyby przedniej dzielonej w pionie. To sprawia, że możemy być świadkami zaciętego pojedynku. Czekamy zatem z niecierpliwością na otwarcie ofert, które wyznaczono na dzień 18 stycznia.