Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

15 eCitaro dla Berlina. Pierwszy już odebrany

infobus
29.03.2019 12:00

Berlin oficjalnie z pierwszym elektrycznym Mercedesem. 27 marca tamtejsze zakłady komunikacyjne BVG odebrały pierwsze z 15 eCitaro. To początek realizacji jednego z pierwszych „elektrycznych” zamówień Mercedesa.

Z berlińskiej komunikacji miejskiej korzysta ok. miliard pasażerów w ciągu roku. Już teraz 2/3 korzystają z przewozów wykonywanych trakcją elektryczną. Zakup autobusów elektrycznych przez stolicę Niemiec jest częścią obszernej strategii stopniowej elektryfikacji floty autobusowej, która obejmuje około 1500 pojazdów. Znaczącą rolę przy realizacji programu mają odgrywać elektrobusy.

Według bardziej konkretnych informacji, BVG planuje do 2021 r. zakupić w sumie co najmniej 120 autobusów elektrycznych klasy MAXI i 15 elektrycznych autobusów przegubowych klasy MEGA. Ten plan jest obecnie dyskutowany i musi być zatwierdzony z Radą Nadzorczą BVG. Do tego dochodzi kwesta uzyskania federalnego dofinansowania. Trzeba jednak pamiętać, że BVG nie ma specjalnie wyjścia i musi inwestować w czyste napędy. Przyjęta ustawa o mobilności w Berlinie przewiduje, że do 2030 r. wszystkie autobusy z silnikami wysokoprężnymi musza zostać zastąpione pojazdami neutralnymi dla klimatu. Regionalni politycy są pewni, że ten cel zostanie osiągnięty.

W pierwszym etapie miasto postanowilo zamówić 45 takich pojazdów. Berlińskie kontrakty powędrowały do Mercedesa, który dostarczy piętnastkę eCitaro oraz Solarisa, który do niemieckiej stolicy sprzeda 30 „elektryków”- 15 nU12e i tyle samo bateryjnych przegubowców. Właśnie rozpoczęły się dostawy pojazdów z pierwszego z e-zamówień.

eCitaro na 150 – 250 km
Elektryczne eCitaro dla Berlina są wyposażone w akumulatory o pojemności 243 kWh. To pozwala na osiągnięcie zasięgu na jednym ładowaniu na dystansie 150 km nawet w trudnych warunkach pracy liniowej. W idealnych warunkach producent zapewnia, że eCitaro może przejachać ok. 250 km na jednym ładowaniu. Oznaczałoby to jednak, że zużycie wyniosłoby tylko około 0,8 kWh/km. Baterie powinny być ładowane w trakcie postoju autobusu na bazie przewoźnika za pomocą złącza plug-in. Autobusy wyposażono w elektryczną oś ZF AVE130, która posiada dwa silniki trakcyjne w piastach kół.

Elektryczne Mercedesy są wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Pasażerowie mogą skorzystać aż z 15 portów USB do ładowania urządzeń mobilnyc. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu.