144 Mercedesów Citaro LE dla BVG Berlin

infobus
17.06.2009 15:43
W ciągu najbliższych czterech lat Mercedes-Benz dostarczy do stolicy Niemiec aż 144 niskowejściowe autobusy miejskie Mercedes-Benz Citaro LE, spełniających normę emisji spalin EEV.
Kontrakt na dostawę 144 niskowejściowych autobusów miejskich Mercedes wygrał w ramach europejskiego przetargu, w którym wystartowali także inni europejscy producenci tego typu pojazdów. Najlepszym z nich okazał się Mercedes-Benz Citaro LE, który jeszcze w tym roku –w liczbie 50 egzemplarzy –zawita na berlińskich ulicach. Pierwsze autobusy pojawią się w październiku, a reszta dojedzie do końca roku. Całość dostaw dla Berliner Verkehrsbetriebe zakończy się w 2013 r. Jak powiedział Hartmut Schick, szef Daimler Buses: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z otrzymania tego zamówienia i kontynuacji naszej współpracę z BVG. To dla nas zaszczyt być głównym dostawcą autobusowego taboru dla stolicy Niemiec. To także potwierdzenie, że nasze autobusy spełniają najwyższe wymagania względem jakości oraz wymagań ekologicznych w zakresie emisji spalin. Dodatkowej wartości nabiera fakt, że wygraliśmy to zamówienie w dość ciężkich czasach dla rynku autobusów miejskich w całej Europie.”
Mercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LE
Zamówione przez BVG autobusy Mercedes-Benz Citaro LE to 12-metrowe konstrukcje niskowejściowe, gdzie przedni, niskopodłogowy człon jest oddzielony od tylnej części podestem o wysokości 400 mm (z dwoma stopniami każdy o wysokości ok 200 mm). Pojazdy zostaną dostarczone z układem drzwi 2-2-0, z rampami do podjazdu wózków w każdych drzwiach. W układzie napędowym zostanie zastosowany silnik Mercedes-Benz BlueTec SCR spełniający normę Euro 5 oraz EEV. W wyposażeniu pojazdów znalazły się dodatkowo szersze przejścia, wizualna informacja pasażerska, specjalne zabezpieczenia kabiny kierowcy oraz monitoring. Niestety, nie wiemy, na jakich dokładnie liniach będą użytkowane nowe Mercedesy. Należy przypuszczać, że ze względu na swoją niskowejściową konstrukcję zostaną przeznaczone do obsługi tras podmiejskich. Generalnie Berliner Verkehrsbetriebe dysponuje aktualnie flotą 1300 autobusów, co daje firmie pierwsze miejscem pod tym względem w Niemczech. W taborze przewoźnika znajduje się ok. 600 pojazdów z logo Mercedes-Benz. Przypomnijmy, że ostatni duży kontrakt na zakup autobusów Citaro LE został zawarty w 2008 r. z miastem Al Ain w Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Zamówienie obejmowało 100 tego typu pojazdów z silnikami Euro 4. Obecnie trwa ich dostarczane do arabskiego przewoźnika.
Mercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LE
Citaro LE – 'Bus of the Year 2007
Produkcja niskowejściowych autobusów miejskich Citaro LE ruszyła w 2005 r. Po raz pierwszy ten pojazd mogliśmy oglądać w 2006 r. podczas targów IAA. Wówczas też nagrodzono go tytułem 'Bus of the Year 2007”(a dokładniej mówiąc jego wersję lokalną –LE Uberland). Autobus ujął jury m.in. swoją spójną koncepcją i skłonił do sformułowania następującej opinii: „Jego twórcy zrozumieli, jak profesjonalnie połączyć funkcjonalność i piękno.”Ponadto dziennikarze chwalili ekologiczny układ napędowy z technologią BlueTec , niezależne zawieszenie, znakomity komfort jazdy, spokojny bieg pojazdu, niski poziom hałasu, nowoczesny wygląd autobusu oraz wysoki standard jakości i bezpieczeństwa z montowanym seryjnie elektronicznym systemem hamowania (EBS). Dobre noty zebrał także układ ogrzewania i klimatyzacji.
Aktualnie rodzina Citaro dysponuje 12 wariantami, w tym pięcioma w wersji miejskiej, niskopodłogowej (Citaro 12m, Citaro K 10.5m, Citaro L 15m, Citaro G 18m, Citaro GL/CapaCity), czterema w wersji niskopodłogowej –lokalnej (Citaro Ü12 m, Citaro MÜ13m, Citaro LÜ15 m, Citaro GÜ18m) oraz trzema w wersji niskowejśćiowej (Citaro LE 12m, Citaro LE Ü12m i Citaro LE MÜ13m). Poniżej prezentujemy dane techniczne autobusu Mercedes-Benz Citaro LE, a tutaj można także pobrać prospekt reklamowego tego typu pojazdu.
Mercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LEMercedes-Benz Citaro LE
Dane techniczne niskowejściowego autobusu miejskiego Meredes-Benz Citaro LE
Długość: [mm]           
11.950
Wysokość: [mm]       
3.009/ 3.076
Szerokość: [mm]        
2.550
Poziom podłogi w przednim wejściu: [mm]
320
Poziom podłogi w środkowym wejściu: [mm]            
340
Wysokość wnętrza z przodu: [mm]  
2.313
Wysokość podestu za II drzwiami [mm]
400
Liczba stopni w podeście i ich wysokość [mm]
2 / 200
Rozstaw osi: [mm]    
5.845
Zwis z przodu/z tyłu: [mm]   
2.705 / 3.400
Średnica zawracania: [mm]   
21.030
Rozstaw kół osi przedniej: [mm]      
2.101
Rozstaw kół osi tylnej: [mm]            
1.834
Kąt natarcia: [°]         
7
Kąt zejścia: [°]           
7
Całkowita masa własna: [kg]            
10.950
Silnik  
Euro 5 OM 906 hLA, BlueTec
Liczba/układ cylindrów                    
6 rzędowy, leżący silnik czterosuwowy, bezpośredni wtrysk paliwa
Skrzynie biegów
4-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Voith lub 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów ZF
Oś przednia   
zawieszenie niezależne ZF RL 75 EC
Układ hamulcowy
4 hamulce tarczowe, elektropneumatyczny układ hamulcowy (EBS), w tym systemy ABS/ASR
Układ kierowniczy:   
przekładnia kierownicza śrubowo-kulowa ze wspomaganiem
Liczba miejsc siedzących: (przy 2 drzwiach)            
1/29
Liczba miejsc stojących:       
74
Łącznie:         
1/103