14 szkolnych autobusów elektrycznych z Kangura 2.0. Solaris na czele
Z naszych informacji wynika, że Daszyna i Wieniawa zrezygnowały z zakupu elektrobusów, dlatego drugą edycję autobusowego programu „Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły" uważamy za zamkniętą. Podsumowujemy!
W ramach drugiej edycji projektu prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakupiono łącznie 14 szkolnych autobusów elektrycznych, co przy 4 szt. z I edycji daje łącznie sumę 18 szt. e-gimbusów w Polsce. Teraz do tego dojdą dwa z Polskiego ładu, czyli będzie ich łącznie 20. W programie Kangur 2.0 uczestniczyło łącznie 16 gmin, ale dwie z nich - Daszyna i Wieniawa - z przyczyn finansowych zrezygnowały. Czekamy na kontynuację tego pożytecznego projektu, aczkolwiek NFOŚiGW nie zdradza jeszcze swoich dalszych planów co do Kangura.
14 autobusów
W ramach II edycji programu „Kangur” wsparcie otrzymało łącznie 16 gmin: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Z tej grupy dwa samorządy - Daszyna i Wieniawa zrezygnowały z zakupu elektrobusów.
Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczyli na zakup 14 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. Wszystkie gminy zainwestowały także w infrastrukturę ładowania pojazdów.
W ramach II edycji Kangura najwięcej przetargów wygrała firma Solaris Bus & Coach, która w ramach II edycji Kangura dostarczyła lub dostarczy osiem autobusów szkolnych. Dodajmy do tego jeszcze trzy przekazana w ramach I edycji i mamy łącznie 11 sztuk e-gimbusów na rynku z logo jamnika. Wszystkie przekazane pojazdy reprezentowały model Solaris Urbino 12 electric, który oferuje 41 miejsc siedzących, w tym wszystkie umiejscowione przodem do kierunku jazdy. Źródłem energii w tym gimbusie są cztery baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh, które dobrze sprawdzą się na trasach podmiejskich, zapewniając odpowiedni zasięg pojazdu.
DrugiE i trzecie miejsce
Drugie miejsce w „kangurowej” klasyfikacji zajęła firma Busnex Poland – przedstawiciel chińskiego producenta Yutonga - z liczbą czterech pojazdów typu Yutong ICE12. Autobus ten liczy niemal 12,5 metra długości, a na jednym ładowaniu osiąga ponad 300 kilometrów przy baterii o pojemności 350 kWh. Jest wyposażony w fotele z pasami bezpieczeństwa oraz windę, zapewniającą dostęp do pojazdu osobom niepełnosprawnym. Posiada również automatyczną klimatyzację i elektryczne ogrzewanie. Jego pojemność pasażerska to 55 miejsc.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trzecie miejsce w szkolnym rankingu ma ARP E-Vehicles, które oferuje model Pilea 8,6 E, który w wersji szkolnej ma następują parametry: długość 8,56 m / wysokość 3,15 m / szerokość 2,46m przy masie własnej 11.000 kg i DMC na poziomie 16.700 kg. Pojemność pasażerska to 38-40 miejsc, z czego cztery tyłem do kierunku jazdy. Zastosowany silnik PMSM synchroniczny z magnesami stałymi ma moc 245 kW, a pojemność baterii wynosi 200 lub 280 kWh.
Lista gmin 2022
Na koniec podsumowanie, który gminy zdecydowały się na Solarisa, które na Yutonaga, a które na ARP:
- Pałecznica (Solaris)
- Krasnopol (Solaris)
- Przedecz (Solaris)
- Działoszyce (Solaris)
- Śniadowo (Busnex-Yutong)
- Ojrzeń (Busnex-Yutong)
- Platerów (ARP)
- Troszyn (Solaris)
- Rzeczyca (Solaris)
- Rusinów (Solaris)
- Zduny (ARP)
- Skalbmierz (Solaris)
- Jawornik (Busnex-Yutong)
- Ożarów (Busnex-Yutong)