Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

14 metrów, pięcioro drzwi i dwie osie? Tak! Autobus dla Brazylii

infobus
16.04.2021 13:00

Koncern Daimler Buses wprowadził na brazylijski rynek nowe podwozie - Mercedes-Benz Super Padron O 500 R 1830, które umożliwia transport nawet 100. pasażerów.

Super Padron jest szczególnie polecany do szybkich systemów transportu publicznego (BRT) i może wykorzystywać nadwozia z maksymalnie pięcioma drzwiami (!)

Dwie osie

Zdaniem Daimlera - dzięki układowi napędowemu 4x2, nowe podwozie jest bardziej ekonomiczne niż 15-metrowe warianty 6x2, oferowane przez lokalnych konkurentów. Po pierwsze - nie ma potrzeby serwisu dodatkowej, trzeciej osi skrętnej. Po drugie - przewożą one prawie taką samą liczbą pasażerów co „piętnastki” w połączeniu z mniejszym zużyciem paliwa.

Dodatkowo Super Padron wyróżnia się dobrym stosunkiem masy do mocy i przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,6 tony posiada silnik OM 926 LA o mocy 310 KM (plus automat ZF Ecolife AP1200 ze zintegrowanym retarderem).

Do wyboru są trzy opcje pojemnościowe:

  • pierwszy wariant - z najdłuższym nadwoziem (14 metrów) zapewnia miejsce dla maksymalnie 95 pasażerów (64 stojących, 30 siedzących + jeden wózek inwalidzki).
  • przy tej samej długości mamy jeszcze opcję 90 osobową (60 stojących, 29 siedzących + jeden wózek inwalidzki). Oba te warianty są dostosowane do dłuższych tras, na których pasażerowie zwykle siedzą przez dłuższy czas.
  • trzeci wariant – z nadwoziem o długości 13,6 metra zapewnia miejsce dla maksymalnie 100 pasażerów (76 stojących, 23 siedzących, jeden wózek inwalidzki). Ta wersja jest szczególnie przydatna na trasach, na których pasażerowie częściej wchodzą i wychodzą z autobusu.

z podniesioną podłogą

Super Padron jest fabrycznie dostarczany z podniesioną podłogą, która jest kompatybilna z przystankami o wysokości 920 mm, stosowanymi w systemach BRT zarówno w Brazylii - w Belo Horizonte, Recife, Porto Alegre i Kurytybie, jak i w innych dużych miastach Ameryki Łacińskiej.

Do tego pojazd może być wyposażony w nadwozia z maksymalnie pięcioma drzwiami (troje drzwi po prawej stronie, dwoje drzwi po lewej stronie).

Dzięki silnikowi zamontowanemu z tyłu, Mercedes uzyskał dłuższy zwis przedni, co z kolei umożliwia jeszcze łatwiejszy dostęp z przodu pojazdu i jednocześnie prowadzi do zmniejszenia hałasu odczuwanego przez kierowcę. Dodatkowo pełne zawieszenie pneumatyczne - z dwoma przednimi i czterema tylnymi miechami, gwarantuje wysoki komfort dla pasażerów na pokładzie oraz dobre warunki pracy dla kierowcy.

Super Padron posiada także funkcję przyklęku, co zapewnia wygodny i bezpieczny dostęp także dla niepełnosprawnych pasażerów.

Patent na pandemię?

Pandemia COVID-19 uderzyła mocno także w miejski transport w Brazylii, powodując znaczne spadki liczby pasażerów. Dlatego lokalne firmy autobusowe szukają szczególnie ekonomicznych i wszechstronnych rozwiązań przy zakupie nowych pojazdów. I to właśnie to skłoniło firmę Mercedes-Benz do Brasil do opracowania modelu Super Padron.

Zdaniem producenta, jest to opłacalny i elastyczny sposób transportu przy obecnej małej liczbie pasażerów. Później tego typu konstrukcje mogą stanowić dobre, pozaszczytowe uzupełnienie komunikacyjnego sytemu.