Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Czternaście autobusów MAN z silnikami hybrydowymi na wodór dla projektu UE HyFLEET: CUTE w Berlinie. MAN Nutzfahrzeuge AG oraz NEOMAN Bus GmbH w coraz większym stopniu angażują się w obszarze alternatywnych napędów i uczestniczą w rozpoczętym w 2006 roku projekcie UE HyFLEET:CUTE, mającym na celu wspieranie technologii napędu wodorowego. W ciągu najbliższych dwóch lat w napęd wodorowy wyposażonych zostanie 14 autobusów typu MAN Lion’s City w konfiguracji dwuosiowej, przeznaczonych dla zakładów komunikacyjnych BVG z Berlina, gdzie będą poddane praktycznym testom do końca trwania projektu, tj. do roku 2009. Ta przyszłościowa technologia już niedługo będzie miała swoją seryjną premierę. Komentarza udzielił Wolfgang Fahrnberger, prezes zarządu NEOMAN Bus GmbH: „Widzimy w tej technologii konsekwentny i praktyczny do zrealizowania krok w przyszłość napędów niezanieczyszczających środowiska, w tak ważnej sferze, jak transport miejski. Będziemy w tym kierunku wraz z naszymi klientami zmierzać, budując wspólnie przyjazną dla środowiska przyszłość.”
W ramach projektu HyFLEET:CUTE wspólnie rozwijane będą obie technologie napędu wodorowego –napęd z komórkami paliwowymi oraz napęd wodorowo-spalinowy. Po raz pierwszy prace będą prowadzone ponad granicami Europy. Berlińskie zakłady komunikacyjne (BVG) jako partner projektu i jako pierwszy, pilotażowy klient, otrzymają z początkiem lata 2006 pierwsze autobusy z napędem wodorowym do zastosowania w ruchu miejskim. Flota 14 autobusów składa się z czterech pojazdów z silnikami ssącymi oraz dziesięciu z silnikami turbodoładowanymi. BVG przygotuje w ramach projektu w zajezdni Berlin-Spandau specjalną halę serwisową dla autobusów z napędem wodorowym. Niedaleko zajezdni firma TOTAL zbudowała nową stację paliw. Stacja ta oferuje obok paliw konwencjonalnych także wodór w postaci gazowej i płynnej. W większości autobusów stosowany będzie wodór w postaci gazowej, doprowadzany na miejscu poprzez reformator do gazu płynnego. BVG, TOTAL oraz MAN już w 2004 roku zbierały wspólnie doświadczenia w dziedzinie napędów wodorowych w autobusach liniowych.
Napęd wodorowo-spalinowy
Pierwszy napęd wodorowo-spalinowy w autobusie testowano w 1996 w Monachium oraz Erlangen. W połowie 1999 MAN rozpoczął próby z trzema niskopodłogowymi, przegubowymi pojazdami ze zbiornikami ciśnieniowymi z wodorem, w transporcie osobowym w rejonie lotniska Monachium, gdzie trzy autobusy przejechały 450.000 kilometrów. Tzw. Projekt „H2 argemuc“został niedawno rozszerzony o dwa pojazdy na terenie lotniska. Zastosowano najnowszy hybrydowy pojazd MAN na komórki paliwowe z nowoczesnymi akumulatorami NiMH służącymi do magazynowania energii.
Zasada działania wodorowo-spalinowych napędów MAN polega w gruncie rzeczy na sprawdzonych już wielokrotnie silnikach MAN na gaz ziemny. Są to jednostki sześciocylindrowe, czterotaktowe, spalinowe. Ponieważ zostały przerobione z seryjnych napędów na gaz ziemny, dodatkowe koszty zamknęły się w niewielkiej kwocie. Silniki wodorowo-spalinowe MAN spełniają z nadwyżką wszelkie dzisiejsze i przyszłościowe normy spalania UE, a także kryteria normy EEV. Dzięki doświadczeniom z tego projektu możliwe będzie praktyczne zastosowanie nowych technologii w codziennym życiu, kierując te rozwiązania do produkcji seryjnej. Realizacja tych założeń będzie wg MAN możliwa już w ciągu najbliższych kilku lat. Z tego też powodu, dzięki projektowi HyFLEET:CUTE NEOMAN Bus GmbH prowadzi rozmowy z wieloma klientami nt. dostaw kolejnych pojazdów od roku 2007.
Projekt wodorowyHyFLEET: CUTE
Projekt wodorowy HyFLEET:CUTE wspierany jest przez Komisję Europejską w ramach Szóstego Ramowego Programu Badań. Chodzi o międzynarodowy projekt demonstracyjny dla publicznego transportu miejskiego w Europie, skupiającego 31 partnerów ze świata gospodarki, nauki i polityki, mających na celu promowanie technologii wodorowej. W trakcie rozpisanego na cztery lata projektu mają zostać opracowane przyszłościowe koncepcje napędów dla autobusów miejskich oraz technologie i procedury, służące do wytwarzania i dystrybucji wodoru.