12 hybryd z Wrocławia dla Norwegii
infobus
04.02.2010 22:12
12 hybryd z Wrocławia dla Norwegii
Norweski operator autobusowy Nettbuss zamówił 12 autobusów Volvo z napędem hybrydowym. To pierwsza firma w Skandynawii, która wprowadzi tego typu pojazdy do regularnej eksploatacji. Autobusy hybrydowe zużywają o 30% mniej paliwa. Dziesięć spośród zamówionych przez Nettbuss autobusów Volvo 7700 Hybrid będzie użytkowanych w Trondheim, zaś dwa pozostałe –w Arendal na południu Norwegii. Nettbuss obserwował testy eksploatacyjne autobusów hybrydowych, prowadzone przez Volvo Buses w Goeteborgu i Londynie, a także prowadził samodzielnie testy w różnych miastach w Norwegii. –„Od dawna zamierzaliśmy wprowadzić do eksploatacji autobusy z napędem hybrydowym, gdy tylko odpowiednia technologia stanie się dostępna na rynku –mówi Arne Veggeland, dyrektor generalny Nettbuss AS. –Wreszcie nadszedł ten moment i cieszę się, że możemy wykonać kolejny krok w kierunku czystszego środowiska.”
–„Cieszę się, że sprzedaż autobusów hybrydowych zaczyna nabierać impetu –mówi Svenn-Åge Løkken, dyrektor Volvo Buses w Norwegii. –Jestem również zadowolony, że pierwszy kontrakt na dostawę autobusów hybrydowych zawarliśmy z Nettbuss, firmą mocno zaangażowaną w ochronę środowiska i jednocześnie jednym z naszych najważniejszych klientów.”
Napęd hybrydowy w autobusie Volvo składa się z silnika wysokoprężnego o małej pojemności skokowej i silnika elektrycznego. Silnik elektryczny jest zasilany z akumulatorów doładowywanych w procesie odzysku energii podczas hamowania. Jest to układ hybrydowy równoległy, co oznacza, że obydwa silniki: elektryczny i spalinowy, mogą napędzać autobus równocześnie lub niezależnie od siebie. Napęd hybrydowy szczególnie dobrze spisuje się w pojazdach zmuszonych do nieustannego zatrzymywania się i ruszania z miejsca i dlatego stanowi idealne rozwiązanie dla autobusów miejskich poruszających się w intensywnym ruchu drogowym. Zaletą układu równoległego jest m.in. znacznie niższe zużycie paliwa w przypadku większych odległości między kolejnymi przystankami. Inną poważną zaletą napędu hybrydowego Volvo, jest wyłączanie silnika wysokoprężnego po zatrzymaniu się autobusu. Ruszanie z miejsca odbywa się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Silnik wysokoprężny jest uruchamiany automatycznie po przekroczeniu prędkości 15–20 km/h. To wyjątkowo korzystne dla środowiska miejskiego rozwiązanie. Pasażerowie, piesi i kierowcy innych pojazdów nie są narażeni na hałas i spaliny. Na wiosnę Volvo dostarczy autobusy z napędem hybrydowym klientom z krajów, takich jak Szwajcaria, Austria, Niemcy i Dania. Seryjna produkcja autobusów z napędem hybrydowym rozpocznie się w kwietniu 2010 r. Dostawa 12 autobusów dla Nettbuss w Norwegii zostanie zrealizowana w lipcu. Przypomnijmy, że aktualnie wrocławska fabryka realizuje hybrydowy kontrakt dla Luksemburga (10 egz. Volvo 7705H) oraz dla Szwajcarii. Aktualnie hybrydowe Volva jeżdżą już po ulicach Geteborga oraz właśnie Luksemburga. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli spółki Volvo Polska Autobusy w tym roku będą kontynuowane próbne jazdy tego typu autobusów w naszych miastach. O pierwszym polskim teście hybrydy Volvo przez wrocławskie MPK pisaliśmy tutaj.