111.111. autobus “made in Vysoké Mýto”
Zazwyczaj firmy świętują okrągłą liczbę wyprodukowanych pojazdów. Jednak firma Iveco Czech Republic postanowiła złamać tą zasadę i w ten sposób podkreślić w ilu dziedzinach Irisbus jest numerem jeden. I stąd całe to „jedynkowe”wydarzenie. Poniżej przedstawiamy tą wyliczankę, natomiast na samym początku dodajmy, że IVECO-Irisbus nie ma ostatnio za dużo powodów do świętowania, także ten jubileusz jest trochę wymuszony. Co też ciekawe – na „jedynkową”uroczystość do czeskiej fabryki nie został zaproszony żaden dziennikarz z Polski, co przy ostatnich zakupach kilkudziesięciu autobusów z Vysokégo Mýta przez Mobilis jest krótko mówiąc lekką gafą. Widocznie było to tylko wewnętrzna impreza Czechów. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że po Polsce coraz więcej jeździ autobusów ze znaczkiem “made in VysokéMýto”oraz ducha pojednania przed zbliżającym się meczem Polska –Czechy przedstawiamy krótki opis tego wydarzenia. „Jedynkowy”jubilat to Irisbus Citelis 12M CNG, który w ramach umowy na dostawę łącznie 10. autobusów miejskich dla miasta Jihlava, już trafił do floty czeskiego przewoźnika. To także potwierdzenie, że IVECO jest europejskim numerem jeden w zakresie sprzedaży autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (aczkolwiek MAN to samo mówi o sobie). Łącznie w Europie koncern IVECO-Irisbus sprzedał do tej pory prawie 4500 autobusów CNG i ta liczba zdecydowanie przemawia na jego korzyść. Podkreślmy, że jubileuszowy, gazowy Citelis już spełnia przyszłe wymagania normy Euro 6 w zakresie emisji spalin i hałasu. IVECO twierdzi też, że posiada także siniki Diesla z nową normą, który nie muszą być wyposażone w dodatkowy układ recyrkulacji spalin (EGR). To zupełnie inne podejście niż wszyscy pozostali konkurenci, dlatego Fiat Power Train (FPT) już chwali się niskimi kosztach eksploatacji jednostek Euro 6. Przekonamy się w tym w praktyce w 2014 r.
Numer jeden w produkcji
Zakład w VysokéMýto został założony w 1895 r. przez Josefa Sodomka, a pierwszy autobus na podwoziu Škody wyruszył w trasę w 1928 r. W ciągu następnych 84 lat teren zakładu rozrósł się z początkowych 320 m2 do obecnego obszaru 225.000 m2, z czego 61.000 m2 to zadaszone pomieszczenia fabryczne. Roczna produkcja autobusów w zakładzie VysokéMýto w 1998 r. przekroczyła tysiąc sztuk, w 2006 r. fabryka pokonała poziom 2000 szt. (m.in. dzięki ogromnemu popytowi na serię 900), a w 2008 r. „pękł”pułap 3000 szt. rocznie. Następne lata światowej recesji miały też wpływ na czeską fabrykę i w ubiegłym roku produkcja wyniosła 2,972 szt. (m.in. dzięki wprowadzeniu do produkcji miejskich autobusów Citelis). Ta jednocześnie 84% wszystkich autobusów, które powstały w zeszłym roku na terenie Czeskiej Republiki.
Numer jeden wśród pracodawców
Na dzień 31 grudnia 2011 r. firma Iveco Czech zatrudniała 2639 pracowników. To czyni ją jednego z największych pracodawców w regionie Pardubic i największego czeskiego pracodawcę w zakresie produkcji autobusów. Z tej sumy 2,295 osób jest zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji, a 344 pracowników pełni funkcje biurowe. Prawie każdego roku spółka Iveco Czech otrzymuje tytuł 'Najlepszego pracodawca w regionie Pardubic’.
Numer jeden w magazynowaniu części zamiennych
Firma IVECO ma 6 podstawowych centrów magazynowania części zamiennych w Europie, a jeden z nich jest zlokalizowanych właśnie w Vysokim Mýcie. Ten magazyn komponentów do autobusów i pojazdów użytkowych IVECO obsługuje w sumie 18 krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w tym także republiki nadbałtyckie. Magazyn części, który został otwarty w marcu 2008 r. charakteryzuje się łączną powierzchnią 18.000 m2, posiada na stanie około 132.000 części, które otrzymuje od 252 dostawców i zapewnia zaopatrzenie dla 264 różnych dystrybutorów. Taki asortyment jest w stanie zapewnić natychmiastowy dostęp do 97,8% potrzebnych części do autobusów i samochodów ciężarowych IVECO.
Numer jeden w sprzedaży autobusów
IVECO-Irisbus w regionie Europy Centralnej i Wschodniej osiągnął w 2011 r. udział w autobusowym rynku na poziomie 22,2%. Sukces ten koncern osiągnął głównie dzięki dobrej sprzedaży na Słowacji, w Rumunii i Polsce. Najbardziej popularnym tutaj modelem jest oczywiście Crossway, który zajmuje pierwsze miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych w regionie z wynikiem 30,8% udziału w rynku. Najnowsze kontrakty to m.in.: 65 szt. autobusów Crossway i Crossway LE dla operatorów linii autobusowych w regionie Południowych Moraw;110 szt. autobusów Crossway i Crossway LE dla Tallina (z czego autobusy 52 egz. zostały już dostarczane);20 szt. autobusów Citelis CNG dla słoweńskiej Lublany.
Numer jeden w eksporcie autobusów
IVECO-Irisbus w zeszłym roku zajął drugie miejsce na czeskim rynku (nieznacznie wyprzedził go drugi czeski producent SOR). Mimo to aż 93% wyprodukowanych w Vysokm Mýcie pojazdów trafia na eksport. W 2011 r. siatkę odbiorców tworzyło 510 klientów w 29 krajach. Najczęstszym krajem docelowym jest tradycyjnie Francja, a następnie Włochy. W 2011 roku ponad dwieście pojazdów IVECO-Irisbus trafiło na Słowację.
Numer jeden w jakości
11 lat temu zakład VysokéMýto uruchomił wanny do kataforezy dla pojazdów o długości do 15 metrów. To obok zakładu MAN w Starachowicach jedyna taka instalacja w zakresie autobusów w Europie Środkowej. Dzięki temu wszystkie szkielety z czeskiej fabryki charakteryzują się wysokim zabezpieczeniem przed korozją. Gwarancją najwyższej jakości jest także wdrożony system World Class Manufacturing (WCM) w zakresie systemu zarządzania. To nie tylko zapewnia najwyższą jakość autobusów, ale także minimalizuje wpływ produkcji na środowisko.