11 elektrobusów dla mniejszych miast. Z II tury Geparda
Tylko pięć miast złożyło wnioski o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych w ramach programu GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny mimo zwiększenia datacji i podwyższenia kosztów kwalifikowalnych.
Podstawowa różnica pomiędzy pierwszym a drugim naborem wramach programu GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny „System zielonychinwestycji” polega na intensywność dofinansowania w formie dotacji, która terazzostała podwyższona do 60% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia , podczasgdy w pierwszym naborze wyniosła 40%. Ponadto usunięto zbyt niski maksymalnypoziom kosztów kwalifikowanych w wysokości do 15 mln zł, co miało na celu poszerzyćmożliwości finansowania kompleksowych projektów w zakresie wymiany taboru orazbudowy infrastruktury ładowania. I trzecia istotna różnica – o ile nie najważniejsza- katalog beneficjentów ograniczony zostałdo jednostek samorządu terytorialnych liczących do 100 tys. mieszkańców.
Pięć wniosków
W ramach II naboru do NFOŚiGW wpłynęło pięć wniosków o łącznymkoszcie całkowitym 35 mln zł, w tym:
-
w formie dotacji 17,3 mln zł,
-
w formie pożyczki 4 mln zł.
Z kolei budżet Geparda w II turze wynosił maksymalnie aż 196 mln zł, w tym:
-
dla bezzwrotnych form dofinansowania (dotacja)– do 37 000000 zł,
-
dla zwrotnych form dofinansowania (pożyczka) – do 159 000000 zł.
To oznacza, że polskie mniejsze miasta nie wykorzystały w pełni dobrej okazji do inwestycjiw ekologiczny tabor. Być może widzą szansę na tańsze e-zakupy w ramach projektu CUPT lub w rządowymprojekcie e-Bus. Zobaczymy, co z tego będzie.
Pięć wniosków
W II naborze swoje wnioski złożyły następujące podmioty:
-
Gmina Kozienice -„Zakup 2 autobusów klasy MIDI z napędem elektrycznym wraz z ładowarkątypu plug in” – liczba autobusów 2;
-
Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Grudziądzu- „Zakup 2 autobusów elektrycznych wraz ze stacją szybkiego ładowania dla MZKSp. z o.o. z siedzibą w Grudziądzu w ramach współtworzenia bezemisyjnegotransportu miejskiego w Grudziądzu” – liczba autobusów 2;
-
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „ŚWIDNICA”Spółka z o.o. – „Zakup dwóch bezemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym doobsługi linii projektu komunikacji miejskiej na terenie miasta Świdnica wraz ztrzystanowiskową stacją ładowania baterii autobusowych”- liczba autobusów 2;
-
Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Malborku Sp. z o. o.- „Wymiana taboru na autobusy elektryczne w Mieście Malbork” – liczba autobusów5;
-
Gmina Łomianki – „Zakup autobusów elektrycznych wraz zinfrastrukturą towarzyszącą dla Gminy Łomianki” – liczba autobusów 2;
Cztery miasta
Ostatecznie na liście rankingowej przedsięwzięć wstępniezakwalifikowanych do dofinansowania w ramach II naboru programu priorytetowegoznalazły się:
-
Gmina Łomianki;
-
Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Malborku
-
Gmina Kozienice;
-
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „ŚWIDNICA”
Z kolei Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Grudziądzupomimo pozytywnej oceny wycofał wniosek o dofinansowanie w formie dotacji ipożyczki.
Co dalej?
-„Ocena wniosków została zakończona. Do wnioskodawcówzostały wysłane pisma z zaproszeniem naspotkanie mające na celu uszczegółowienie warunków umowy o udzieleniedofinansowania. Planowany termin podpisanie umów to II kwartał 2019 r. -powiedział nam Sławomir Kmiecik, rzecznik prasowy NFOŚiGW.
Przypomnijmy, że równolegle NFOŚiGW prowadzi nabór w ramachProgramu GEPARD II – transport niskoemisyjny w części 2, czyli w zakresie strategiirozwoju elektromobilności. Chodzi o wsparcie działań JST niezbędnych dorealizacji polityki elektromobilności poprzez dofinansowanie opracowaniastrategii rozwoju elektromobilności. Na wstępie założono dofinansowanie 100sztuk opracowań, będących kompleksowymi strategiami rozwoju elektromobilności wjednostkach samorządu terytorialnego.
BudżetProgramu to 10 mln zł w formie dotacji. W zależności od wielkości jednostkisamorządu terytorialnego, wysokość dofinansowania wyniesie do 50 tys. zł (dlabeneficjentów o liczbie mieszkańców do 100 tysięcy) lub do 100 tys. zł (dlabeneficjentów o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy).
-„Do dnia zamknięcia naboru, czyli 4 lutego, wpłynęło ok.150 wniosków – podsumowuje ten Program Sławomir Kmiecik. – Teraz wnioski są wtrakcie oceny formalnej oraz merytorycznej.”
„