101 autobusów piętrowych MAN dla BVG
W piątek, 8 sierpnia 2003 roku, NEOMAN Bus GmbH i BVG (Zarząd Komunikacji w Berlinie) podpisały umowę na dostawę 101 miejskich autobusów dwupokładowych z opcją na kolejne 100 sztuk. Wartość kontraktu szacuje się na około 40 milionów euro. „Żółtki-olbrzymy”, jak pieszczotliwie nazywają miejskie dwupokładowce mieszkańcy Berlina, zostaną opracowane i wyprodukowane zgodnie z wymaganiami BVG. Zanim pierwsze egzemplarze z produkcji seryjnej pojawią się na ulicach Berlina w 2005 roku, prototypowy pojazd zostanie przetestowany w normalnych warunkach eksploatacyjnych. Dr. Hans-Heino Dubenkropp, dyrektor marketingu BVG oraz Manfred Klinke, dyrektor ds. sprzedaży wewnętrznej NEOMAN Bus GmbH, którzy w imieniu swoich firm podpisali kontrakt, dokonali następnie uroczystego odsłonięcia modelu piętrowego autobusu, który w przyszłości będzie kursował po ulicach Berlina. Poprzez zakup dużej liczby nowych autobusów piętrowych – będących symbolem berlińskiej komunikacji – kierownictwo BVG przymierza się do stopniowej, całkowitej wymiany obecnego taboru dwupokładowców, który znajduje się w eksploatacji od 1987 roku. Nowe pojazdy to autobusy trzyosiowe o długości 13,7 metra, zdolne do przewożenia 132 pasażerów (80 siedzących i 52 stojących). Wysokość przestrzeni pasażerskiej mierzona w przejściu na dolnym pokładzie wynosi 1 920 mm, a na górnym – 1 740 mm. To, wraz z odstępami między siedzeniami wynoszącymi 700 mm, daje poczucie przestronności. Wszystkie autobusy są naturalnie wyposażone w klimatyzację, troje drzwi wejściowych, niską podłogę na całej długości oraz silniki spełniające normy Euro 4. Ponadto, pojazdy przystosowano do przewozu osób niepełnosprawnych i dzieci w wózkach. Wyposażono je m.in. w wydłużone składane rampy wjazdowe oraz dużą przestrzeń dla osób stojących o powierzchni 7,5 m2, która może pomieścić dwa wózki inwalidzkie lub dziecięce. „Żółtki-olbrzymy” na stałe wpisały się w krajobraz zarówno starej, jak i nowej części niemieckiej stolicy, stając się symbolem tego miasta, podobnie jak Brama Brandenburska. Koncepcja autobusu piętrowego jest logicznym następstwem chronicznego niedoboru powierzchni przeznaczonej dla ruchu kołowego w centrach wielkich miast, gdzie przestrzeń jest dobrem rzadkim i cennym. Górny pokład zapewnia ciszę i komfortowe warunki przy podróżach na dłuższych dystansach, dając również pasażerom dobrą widoczność. Nie bez przyczyny, dwupokładowce obsługują linie 100 i 200, uważane za linie krajobrazowe. Z kolei dolny pokład, dający możliwość szybkiego wsiadania i wysiadania z autobusu, jest używany głównie przez pasażerów podróżujących na krótszych odległościach. Współpraca handlowa pomiędzy BVG a MAN Nutzfahrzeuge ma blisko 100-letnią tradycję: już w 1906 roku Büssing dostarczył BVG pierwsze podwozie, a do dziś liczba autobusów dostarczonych przez koncern do Berlina przekroczyła 6000 sztuk. W roku 1927, opracowano konstrukcję 6-kołowego autobusu piętrowego o pojemności 82 pasażerów. Od tamtego czasu, ta nowatorska konstrukcja była stale ulepszana i dopracowywana, a ostatnie zamówienie na 86 tego typu autobusów zostało zrealizowane w 1995 roku.