1000 autobusów elektrycznych z MAN Bus Starachowice. Jubilat pojedzie do Madrytu
W połowie września MAN przekroczył poziom 1000 elektrobusów. Wszystkie autobusy elektryczne z logo lwa wyprodukowane zostały w Starachowicach.
Przypomnijmy - produkcja seryjna Lion's City E rozpoczęła się jesienią 2020 roku. Teraz, trzy lata później, starachowicka fabryka wyprodukowała tysięczny w pełni elektryczny autobus miejski. To jeden z wielu kamieni milowych w historii polskiego zakładu MAN.
Kierunek: Hiszpania
W połowie września z linii produkcyjnej fabryki MAN w Starachowicach zjechał tysięczny elektrobus MAN Lion's City 12 E.
-„Niemal dokładnie trzy lata temu – na początku października 2020 r. – w Starachowicach z sukcesem rozpoczęła się seryjna produkcja naszych akumulatorowo-elektrycznych autobusów miejskich. Od tego czasu z linii produkcyjnej niezawodnie zjeżdża coraz więcej e-busów” – powiedział Barbaros Oktay, szef autobusowego działu w MAN Truck & Bus i dodał:
-„Przy okazji dziękujemy wspaniałemu zespołowi ze Starachowic, który jest bardzo zaangażowany w produkcję e-busów i wykonuje znakomitą pracę. W ostatnich latach nasz zakład w Polsce stał się centrum kompetencyjnym w zakresie elektrycznych autobusów miejskich, a biorąc pod uwagę rosnący e-rynek w Europie, to dla nas ważna inwestycja w przyszłość” – dodał Oktay.
Jubileuszowy pojazd zabierze na swój pokład pasażerów z aglomeracji Madrytu. E-bus zamówiła firma transportowa Auto Periferia S.A., spółka zależna hiszpańskiej Grupy Ruiz. To nawiasem mówiąc pierwszy hiszpański klient, który zamówił autobusy elektryczne MAN. Łącznie ma ich w eksploatacji już 20 sztuk i planuje zakup kolejnych 60 egzemplarzy do końca 2023 r. Natomiast nie jest jedynym przewoźnikiem, który inwestuje w modele MAN Lion's City E. Do tej pory rynek hiszpański zamówił ponad 175 e-busów marki MAN, które trafią do takich miast, jak: Alicante, Badajoz, Bilbao, Cáceres, Leganés, Málaga, Melilla, San Sebastián czy Walencja.
-„Zamówienia, takie jak od Grupy Ruiz, oraz zapotrzebowanie ze strony hiszpańskich klientów, wyraźnie pokazują, że nasz Lion's City E staje się coraz bardziej popularny” – wyjaśnił Robert Katzer, dyrektor ds. sprzedaży i produktów autobusowych w MAN Truck & Bus i dodał:
-„Większość pojazdów dla Hiszpanii ma zostać dostarczona i oddana do użytku jeszcze w tym roku.”
Rekordowa Skandynawia
Ale nie „tylko” w Hiszpanii elektrobusy coraz częściej pojawiają się w miastach. Szczególnie Skandynawia jest uważana za jednego z pionierów elektromobilności. Znajduje to również odzwierciedlenie w liczbie zamówień: do końca 2023 roku będzie tu kursować ponad 370 autobusów miejskich MAN z napędem elektrycznym. Najnowsze zamówienia obejmują:
- 45 autobusów MAN Lion's City 12 E dla VIKINGBUS Danmark A/S – do obsługi tras w Kopenhadze, a także w Frederiksberg, Lyngby, Greve i Hoje Taastrup w Danii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 76 pojazdów MAN Lion's City E dla norweskiejgo przewoźnika Unibuss
- 100 kolejnych autobusów elektrycznych pojedzie do Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH). Firma ta jeszcze w 2019 r. zamówiła 17 pojazdów MAN Lion’s City E. Od tego czasu VHH konsekwentnie kupuje kolejne pojazdy: w 2020 r. 20 autobusów ; w 2022 r. zamówienie obejmowało 30 szt. Lion's City 12 E i 6 szt. Lion's 18 City E. Teraz mamy już czwarty kontrakt.
Europejski rynek
Według Chatrou CME Solutions w całej Europie w pierwszej połowie 2023 r. rynek autobusów elektrycznych wzrósł o 45%. W tym okresie zarejestrowano łącznie 2567 autobusów elektrycznych. Oznacza to, że więcej niż co trzeci nowy autobus miejski (37,5 proc.) w Europie ma obecnie bateryjny napęd. Z liczbą 260 e-busów MAN Truck & Bus po I półroczu 2023 r. zajmuje drugie miejsce pod względem nowych rejestracji w Europie.
Tak dobry wynik, to przede wszystkim efekt rosnącej sprzedaży na rynku niemieckim. Spośród 297 nowych autobusów elektrycznych zarejestrowanych w Niemczech w pierwszym półroczu tego roku, aż 63 pochodziły od firmy MAN.
-„To początek drogi. Do 2025 r. połowa naszych nowych autobusów miejskich będzie elektryczna, a zaledwie pięć lat później aż 90 procent naszych autobusów w Europie będzie zasilanych bateryjnie. Naszym celem jest także elektryfikacja autobusów i autokarów międzymiastowych” – dodał Barbaros Oktay.
Akumulatory do elektrycznych autobusów i ciężarówek będą produkowane masowo w Norymberdze od początku 2025 roku. W ciągu najbliższych pięciu lat MAN zainwestuje w to około 100 milionów euro. Celem jest zwiększenie mocy produkcyjnych do ponad 100 000 akumulatorów rocznie, co oznacza od 15 000 do 25 000 e-busów lub e-ciężarówek w zależności od konfiguracji. Ponadto infrastruktura ładowania ma zostać rozbudowana w ramach wspólnego przedsięwzięcia Milence, które Grupa TRATON założyła wspólnie z Daimler Truck i Volvo Group. To co najmniej 1700 wydajnych punktów ładowania na autostradach lub w ich pobliżu i centra logistyczne w całej Europie w ciągu najbliższych kilku lat.