100 dni wodorowych autobusów w Wuppertalu [FILM]
Miejska spółka transportowa WSW mobil Wuppertal od czerwca 2020r. korzysta z autobusów wodorowych w systemie transportu publicznego.
Po tych100 dniach niemiecka firma jest zadowolona z użytkowania pojazdów bezemisyjnychi … czeka na następne.
Niemiecki system
Pojazdy w Wuppertalu tankowane są wodorem pochodzącym ześmieci mieszkańców. W tym celu wiosną zainstalowano elektrolizer welektrociepłowni Korzert, która jest zasilana energią elektryczną z elektrowni.
-„Nie tylko autobusy, ale cała koncepcja eksploatacji wraz zprodukcją wodoru i systemem tankowania na AWG w pełni spełniła naszeoczekiwania” – powiedział szef WSW, Markus Hilkenbach.
Od momentu uruchomienia floty, 10 autobusów belgijskiegoproducenta Van Hool A330 FC przejechało 65 000 kilometrów To pojazdy dwuosiowe,które zużywają energię z wodoru, który jest przetwarzany na energię elektrycznądo napędu ogniwa paliwowego podczas jazdy. Każdy autobus może przewieźć 38,5 kgwodoru w pięciu zbiornikach, które znajdują się na dachach pojazdów.
Ile pali Van Hool A300 FC?
Zużycie w miesiącach letnich wyniosło średnio ok. 8 kilogramów na 100kilometrów przy zasięgu ponad 400 kilometrów. Oznacza to, że autobus zużywał wmiesiącach letnich około 10 procent mniej niż odował w swpcyfikacji producent.
Jak podkreśla WSW, ze względu na swój zasięg autobusy wodorowesą znacznie lepszym rozwiązaniem dla komunikacji miejskiej niż autobusyelektryczne zasilane bateryjnie. Podobnie jak w przypadku autobusów z silnikiemdiesla, wodorowcom wystarczy jedno tankowanie dziennie. Proces tankowania nastacji tankowania wodoru w elektrociepłowni AWG w Korzert trwa około dziesięciuminut. To drugi argument za wodorem.
Aby zapewnić płynną integrację pojazdów napędzanych wodoremz flotą autobusów WSW, połowa z około 800 kierowców WSW została przeszkolona wzakresie eksploatacji pojazdów na ogniwa paliwowe.
Jak przyznaje WSW, cena belgijskich autobusów wyniosła650.000 euro za autobus i była trzy razy wyższa od kosztu zakupu konwencjonalnegoautobusu z silnikiem diesla. Zobaczciejak wodorowe Van Hoole radzą sobie na trasie:
{https://www.youtube.com/watch?v=Cu8cXCjt7p8}
Kolejne autobusy – od Solarisa
Autobusy wodorowe są popularne wśród kierowców: są ciche,wygodne i mają dobre właściwości jezdne. Opinie pasażerów również są pozytywne.Wielu z nich wyraziło życzenie, aby w Wuppertalu wkrótce pojawiło się więcejautobusów napędzanych wodorem.
I WSW spełni to życzenie. I to niebawem! Niemiecka firma jużzamówiło dziesięć kolejnych bezemisyjnych pojazdów, tym razem od polskiegoproducenta – firmy Solaris Bus & Coach. Pierwsze dostawy Urbino 12 hydrogendla Wuppertalu zaczną się od grudnia. Ich cena wyniosła według danych WSW ok. 625000 euro.
Dodajmy, że te wodorowe zakupy są elementem szerszego projektuwodorowego „H2W”, realizowanego przez WSW i AWG, a wspieranego przez unijneprogramy JIVE, MEHRLIN i JIVE2, federalny program finansowania NIP2 oraz krajzwiązkowy Nadrenia Północna-Westfalia. W marcu br. wraz z Kolonią, Wuppertalzamówił łącznie 25 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, z czego do flotyWSW trafi 10 sztuk. Z kolei w barwach Regional Köln GmbH (RVK) będzie jeździło35 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi Van Hool A330 FC i 15 szt. SolarisówUrbino 12 hydrogen, a dwie stacje paliw tankowania są właśnie otwierane.
Trochę techniki
Na koniec kilka danych technicznych Van Hool A330 FC:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
Długość 13155mm
-
Wysokość 3420 mm
-
Szerokość 2550 mm
-
Miejsca siedzące 34+ 2 flipy
-
Rozstaw osi 5110 / 1690 mm
-
Zwis przedni 2715 mm
-
Zwis tylny 3640 mm
-
Wysokość wsiadania 330mm
-
Ogniwo paliwowe BallardPower
-
Silnik elektryczny Siemenso mocy 210 kW
-
Baterie litowo-tytanowe