100 dni Leszka Ruty w ZTM Warszawa
Mija właśnie 100 dni, od kiedy Leszek Ruta zasiadł w fotelu szefa największej w Polsce instytucji zajmującej się organizacją transportu zbiorowego –ZTM Warszawa. Prezentujemy pierwsze subiektywne, bo przygotowane przez ZTM, refleksje i podsumowania, jak również osiągnięcia i plany na najbliższą przyszłość.
Wspólny bilet ZTM-KM-WKD, nocne kursy metra w weekendy, straż miejska w komunikacji miejskiej, przetargi na nowe autobusy, reforma linii nocnych, konsultacje społeczne –to zdaniem rzecznika prasowego firmy Igora Krajnowa tylko niektóre z osiągnięć Leszka Ruty.
KOMUNIKACJA
Wspólny Bilet
28 grudnia dyrektor ZTM podpisał, w obecności prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, umowę z Kolejami Mazowieckimi. Można powiedzieć, że mieszkańcy Warszawy zyskali dzięki temu piąty, zintegrowany w ramach wspólnego biletu, środek komunikacji miejskiej. Dzięki pociągom KM, posiadacze biletów okresowych mogą przemieszczać się w granicach stolicy bez stania w korkach, i bez żadnych dodatkowych dopłat.
Na mocy porozumienia ZTM z WKD od 15 stycznia 2007 roku rozszerzony został wspólny bilet o Warszawską Kolej Dojazdową. To już szósty środek transportu miejskiego, który mają do dyspozycji warszawiacy.
Podczas urzędowania Leszka Ruty warszawscy radni uchwalili uchwałę w sprawie rozszerzenia pierwszej strefy biletowej o Opacz i Ząbki. Tym samym otworzyli furtkę do rozszerzenia wspólnego biletu o te dwie miejscowości. Trwają już w tej sprawie rozmowy. Być może z Warszawską Kartą Miejską dojedziemy tam już kwietniu.
Trwają również rozmowy w sprawie rozszerzenia wspólnego biletu o Sulejówek i Pruszków (tam gdzie docierają pociągi SKM) a zaraz potem o inne podwarszawskie gminy.
Leszek Ruta zapoczątkował również rozmowy z prywatnymi przewoźnikami autobusowymi w sprawie włączenia ich do systemu komunikacyjnego ZTM.
Komunikacja dzienna
Przygotowano i wprowadzono (1 marca) w życie, tak bardzo oczekiwaną przez pasażerów, reformę komunikacji autobusowej. Zmiany wynikły w zdecydowanej większości z postulatów pasażerów. Na ich wprowadzeniu skorzystali np. mieszkańcy Targówka, Białołęki, Włoch, Bemowa czy Ursusa. Zmiany spotkały się w zdecydowanej większości z pozytywnym przyjęciem pasażerów.
Komunikacja nocna
Z inicjatywy dyrektora w ZTM przygotowano reformę komunikacji nocnej –zmiany wejdą w życie już w pierwszej połowie maja. Na zmianach skorzystają praktycznie wszyscy warszawiacy. Sieć nocnych połączeń autobusowych została praktycznie stworzona od nowa. Po przeprowadzeniu bardzo szeroko zakrojonych konsultacji społecznych postanowiono zlikwidować tzw. „linie tranzytowe”–od tej chwili wszystkie linie przejeżdżające przez Dworzec Centralny będą tam kończyły bieg. Powstanie także linia obwodowa, która będzie łączyła ze sobą kilka dzielnic a centrum będzie omijała szerokim łukiem. Autobusy dojadą do bardzo wielu rejonów naszego miasta, które wcześniej były pozbawione nocnych połączeń. Powstaną również nocne węzły przesiadkowe: Ursynów, Marymont i Żerań. Autobusy najprawdopodobniej będą miały zupełnie inną numerację.
Od 17 lutego wydłużono godziny kursowania warszawskiego metra. W weekendowe noce, ten najszybszy i najbezpieczniejszy środek transportu miejskiego, kursuje aż do godz. 3. Do tej pory skorzystało z nocnego metra już ponad 56 tys. pasażerów.
Komunikacja podmiejska
Dopiero dyrektorowi Rucie udało się dojść do porozumienia z władzami Sulejówka w sprawie wydłużenia do tej miejscowości trasy Szybkiej Kolei Miejskiej. Wcześniej pociągi SKM dojeżdżały tam tylko po to by postać chwilę na bocznicy i ruszały z powrotem do Warszawy bez zabierania pasażerów.
Z inicjatywy dyrektora ZTM przedstawione zostały podwarszawskim gminom propozycje wydłużenia tras autobusów nocnych poza granice Warszawy. Spotkało się to z pozytywnym przyjęciem większości samorządów. Sprawa jest już przesądzona. Zaraz po długim majowym weekendzie, po raz pierwszy w historii warszawskiej komunikacji, nocne autobusy przekroczą granice stolicy. Dzięki temu mieszkańcy okolicznych miejscowości nie będą już skazani na koszmarnie drogie taksówki, i nie będą ograniczeni okresami kursowania dziennych linii podmiejskich.
NOWY TABOR
2 lutego, w obecności Pani Prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, dyrektor Ruta podpisał umowę z dwoma prywatnymi przewoźnikami, którzy wprowadzą do obsługi warszawskiej komunikacji miejskiej w tym roku w sumie 100 nowych, nowoczesnych, klimatyzowanych autobusów niskopodłogowych.
ZTM skierował do Rady Warszawy projekt uchwały, który pozwoli uruchomić kolejne procedury przetargowe na obsługę komunikacyjną Warszawy przez prywatnych przewoźników. Dzięki temu na ulicach stolicy pojawi się w ciągu najbliższego roku 100 kolejnych nowych autobusów.
BEZPIECZEŃSTWO
Z inicjatywy dyrektora ZTM i we współpracy ze Strażą Miejską w autobusach i tramwajach –zarówno dziennych jak i nocnych –pojawiają się patrole straży miejskiej. Funkcjonariusze patrolują trasy i linie uważane za najbardziej niebezpieczne. Działają głównie prewencyjnie odstraszając potencjalnych złodziei, wandali czy bandytów. W przypadku zagrożenia mogą błyskawicznie podjąć interwencję.
Nad bezpieczeństwem pasażerów mają czuwać także umundurowani ochroniarze. Z inicjatywy dyrektora Ruty, ZTM rozpoczął przygotowania do ogłoszenia przetargu na firmę ochroniarską, której pracownicy jeździliby autobusami i tramwajami i dbali o bezpieczeństwo również w samych pojazdach. Ochroniarze będą również pilnować przystanków by nie były dewastowane i oklejane plakatami, ulotkami i ogłoszeniami.
Bezpiecznie będzie również w nocnych autobusach wyjeżdżających za miasto. Ich końcowe przystanki znajdować się będą w uzgodnionych przez ZTM z gminami bezpiecznych miejscach np. w pobliżu komisariatów policji. O bezpieczeństwo zadbać mają też samorządy, które zorganizują patrole swoich straży lub poproszą o regularne patrole lokalne komisariaty lub komendy policji.
CZYSTOŚĆ I PORZĄDEK
Zdecydowanej poprawie uległa kwestia odśnieżania przystanków. Do odśnieżania udało się nawet zmobilizować firmę Adpol, która wcześniej bardzo często ten obowiązek. ZTM uruchomił specjalną przystankową infolinię. Pasażerowie mogli za jej pośrednictwem informować nas o nieodśnieżonych przystankach. Ponad 90% zgłoszeń dotyczyło czerwonych wiat „adpolowskich”. Dyrektor ZTM nawiązał w tej sprawie współpracę ze Strażą Miejską, która bezlitośnie zaczęła wlepiać mandaty i kierować sprawy do sądów grodzkich. Jak wynika z naszych informacji i kontroli, przyniosło to pożądany rezultat i po pierwszych opadach śniegu nie zanotowano już później skarg od mieszkańców w sprawie nieodśnieżonych przystanków. Co więcej, firma Adpol zmieniła firmę zajmującą się odśnieżaniem wiat przystankowych.
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
ZTM uruchomił na dużą skalę konsultacje społeczne dotyczące zmian komunikacyjnych (reforma linii dziennych i nocnych). Pasażerowie mogli zgłaszać nam swoje opinie, prośby i postulaty. Warszawiacy docenili fakt, że mają rzeczywisty wpływ na kształtowanie nowoczesnego układu komunikacyjnego w stolicy. Od czasu rozpoczęcia konsultacji, tzn. od lutego otrzymaliśmy kilkaset różnego rodzaju zgłoszeń, opinii i sugestii mieszkańców.
Dzięki nawiązaniu współpracy ZTM ze środowiskiem warszawskich cyklistów –przeprowadzono konsultacje w kwestii miejsc postojowych dla rowerów na terenie powstającychparkingów Park &Ride. Rowerzyści sami zaproponowali miejsca, w których staną stojaki rowerowe, ile ich powinno być, a także jak powinny wyglądać (rowery mocowane za ramę a nie za koło).
PODSUMOWANIE
Pierwszych 100 dni działania nowego dyrektora ZTM spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem pasażerów. Wiele informacji na ten temat pojawiło się na forach internetowych i w mediach. Mamy nadzieję, że również w przyszłości podejmowane z inicjatywy dyrektora działania spotkają się ze zrozumieniem i akceptacją mieszkańców Warszawy i całej aglomeracji warszawskiej. Dyrektor Leszek Ruta zastrzega, że nie zamierza spoczywać na laurach i zamierza realizować w przyszłości kolejne przedsięwzięcia, które mają na celu usprawnienie komunikacji miejskiej w Warszawie i w okolicach stolicy.