10. umowa z ZTP 2021: Szczecin i tylko dwa autobusy elektryczne
8 listopada w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisana została umowa na dofinansowanie w ramach projektu pn. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin”.
To oznacza zakup dwóch zeroemisyjnych autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do ich zasilania i obsługi. Przypomnijmy, że miasto starało się o zakup ośmiu MEGA pojazdów i taki był pierwotny wniosek.
Dwa elektrobusy
Dwa autobusy elektryczne zakupi Szczecin dzięki dofinasowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dodatkowo szczeciński projekt przewiduje również budowę trzech stacji ładowania (każda ma mieć moc 400 kW), które zostaną zlokalizowane przy ulicach: Kołłątaja, Kolumba i Owocowej.
Będą to pojazdy fabrycznie nowe o mocy 145 kW, niskopodłogowe i klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. W obu zasilanych z baterii autobusach (kategorii M3 – BEV: Batterry Electric Vehicle) znajdzie się co najmniej 120 miejsc pasażerskich, w tym minimum 35 siedzących, co oznacza klasę MEGA.
Całkowita wartość projektu wynosi 12,3 mln zł, przy czym kwalifikowany koszt realizacji inwestycji i związanych z nią zakupów – 8,8 mln zł. Zdecydowana większość tej kwoty (ponad 6,1 mln zł) zostanie pokryta z dotacji przekazanej Szczecinowi przez NFOŚiGW w ramach wdrażania wieloletniego programu priorytetowego pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”.
-„Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stawia sobie za cel rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Polsce, bo sprzyja to zarówno poprawie jakości powietrza i życia mieszkańców, jak i rozwojowi gospodarczemu kraju – podkreśla wiceprezes NFOŚiGW Paweł Mirowski. – Problem emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczania atmosfery szkodliwymi substancjami ze strony komunikacji miejskiej występuje szczególnie w dużych miastach, takich właśnie jak Szczecin, dlatego miasto otrzymało dofinansowanie na rozwój „zielonej” mobilności – uzupełnia wiceszef Narodowego Funduszu.
DWA zamiast ośmiu
-„Elektryczne autobusy zakupione przy wsparciu z NFOŚiGW to konkretny, praktyczny przykład wdrażania w naszym mieście idei zielonego transportu – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta Szczecin. – Oba ekologiczne pojazdy skierujemy do obsługi linii komunikacyjnych na terenie lewobrzeżnej części Szczecina, gdzie jest wysokie zaludnienie i duże natężenie ruchu – dodaje wiceprezydent miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewidywana data zakończenia projektu to 31 grudnia 2023 r., przy czym samorząd miasta planuje kolejne fazy wdrażania programu pod hasłem „Zielony transport publiczny w Szczecinie”.
Dodajmy, że pierwotnie Szczecin starała się o dofinansowanie zakupu ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych i budowy dla takich pojazdów trzech ładowarek na ulicach miasta. Ostatecznie miasto otrzymało dofinansowanie na zakup tylko dwóch autobusów (plus ładowarki). Zdaniem NFOŚiGW Szczecin może ubiegać się o kolej e pojazdy z II naboru ZTP, ale raczej wątpliwe, gdyż nowe kryteria są dla dużych miast bardzo niekorzystne.
16 elektryków
Na koniec przypomnijmy, że Szczecin – a dokładniej Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica" – posiada w swojej flocie osiem elektrycznych autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 electric. Producent z Bolechowa realizuje już kolejne zamówienie dla zachodniopomorskiego miasta - w ramach niego do Szczecina trafi sześć kolejnych autobusów elektrycznych, ale tym razem krótkich.
Razem dwoma elektrobusami z ZTP daje to sumę 16 pojazdów z zasilaniem bateryjnym. Na dziś.