10 lat „długich” autobusów Bova Futura
10 lat „długich” autobusów Bova Futura
Podczas targów w Kortrijk w 1993 roku, Bova zaprezentowała swój pierwszy trzyosiowy
autokar o długości 15 metrów – Futurę FHD15-430 Magnum, zbudowany dla Oad Reizen.
Od tamtej pory, na rynku pojawiły się kolejne przedłużone modele: FL15 Magnum,
FH14 Magnum (długość 13,58 metra) oraz dwuosiowe FH13 i FL13 (12,7 metra długości).
Po zmianach w europejskich przepisach, które dopuściły do ruchu autokary o
długości przekraczającej 12 metrów, udział „przedłużonych” autokarów w produkcji
przekroczył 50%. W marcu br., niemiecka firma Reisedienst von Rahden odebrała
500. autokar Bova o długości powyżej 12 metrów. Przewiduje się, iż jeszcze
w tym roku dostarczony zostanie 700. autobus Bova tego typu. Bova produkuje
pojazdy o długości ponad 12 metrów już od 10 lat. Modele serii Futura Magnum
wyposażone są w samoskrętną trzecią oś wleczoną, która podczas jazdy z niską
prędkością – zarówno wprzód, jak i do tyłu – skręca automatycznie wraz z przednią
osią kierowaną, co pomaga ograniczyć zużywanie się opon trzeciej osi. Po przekroczeniu
prędkości 40 km/h, trzecia oś jest automatycznie blokowana w centralnym położeniu,
co zapewnia pojazdowi stabilność. W porównaniu z modelami FH12 i FL12, dwuosiowe
autokary FH13 i FL13 są dłuższe tylko o 70 cm, ale dzięki temu na pokładzie
mieści się jeszcze jeden, dodatkowy rząd siedzeń, a więc autokar może zabrać
o 4 pasażerów więcej. Jest to zasługą m.in. niewielkiej masy własnej autobusów
Futura, co z kolei powoduje, że konstrukcja ta idealnie nadaje się do tworzenia
odmian kombi. Zmiany w europejskich przepisach dotyczących maksymalnej długości
autobusów, spowodowały znaczny wzrost popytu na tego typu konstrukcje. O ile
w przeszłości, przewoźnik turystyczny musiał się liczyć z odmową zezwolenia
na wjazd autokarem o ponadstandardowej długości do niektórych krajów europejskich,
o tyle dzisiaj przewoźnicy z takich państw, jak Francja czy Wielka Brytania
mogą także korzystać z tego typu rozwiązań, zapewniających wyższą rentowność
przewozów.
Podczas wystawy Busworld 2003, odbywającej się w dniach 17-22 paździenika
w belgijskim mieście Kortrijk, Bova zaprezentowała trzy autokary: Magiq HD120-380XE
o pojemności pasażerskiej 49+1+1 z fotelami typu Kiel Avance 1020 Topflair;
Futura FHD10-340XE w odmianie VIP o 34+1+1 miejscach siedzących na fotelach
typu Vogel Conturo Prestiże; Futura FHD14-430XE Magnum, wyposażony w windę
dla niepełnosprawnych, 57+1+1 miejsc siedzących na fotelach typu Kiel Avance
1020