Ruszają zakupy autobusów elektrycznych z ZTP 3.0. Cztery dla Jeleniej Góry. Z opcją

infobus
12.03.2024 09:07

12 marca Miasto Jelenia Góra ogłosiło przetarg na dostawę dostawa czterech autobusów elektrycznych klasy I. Plus jeden e-bus w opcji.

Zamówienie dofinansowane jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” pn.: „Zakup autobusów elektrycznych i budowa infrastruktury ładowania w Jeleniej Górze”. To już trzeci zakup dolnośląskiego miasta z ZTP. Brawo!

Przetargowe wymagania

Przedmiotem zamówienia jest dostawa czterech fabrycznie nowych, elektrycznych autobusów miejskich niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki i typu, ładowanych za pomocą złącza (plug-in). Ni mamy jeszcze SWZ, także możemy przypuszczać, że najprawdodpodniej chodzi o kategorię MAXI. Tak wynika z opisu projektu złożonego do NFOŚiGW.

Warto dodać, że zamawiający zastrzega sobie prawo skorzystania z opcji dostawy jednego dodatkowego autobusu o takich samych parametrach i wyposażeniu co pozostałe cztery. W ramach dostawy wykonawca zobowiązany będzie też do przeprowadzenia instruktażu 10 kierowców i 2 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi i eksploatacji dostarczonych pojazdów i systemów.

W zakresie doświadczenia wykonawca wymaga realizacji dostaw na łącznie co najmniej 4 autobusy miejskie w okresie ostatnich 3 lat.

Na oferty Jelenia Góra czeka do  12 kwietnia, a następnie oceni złożone oferty według trzech kryteriów:

  • Cena – 60%
  • Ocena techniczna – 30%
  • Aspekty środowiskowe (ekologia)  - 10%.

Adres zamówienia: https://platformazakupowa.pl/pn/jeleniagora

Jelenia Góra ponownie na zakupach autobusów elektrycznych

Pierwsze elektryki

Pod koniec 2023 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze wprowadził na linie 10 autobusów elektrycznych Yutong E12. Dodajmy, że miasto zakupiło swoje pierwsze elektrobusy dzięki dofinansowaniu z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, który jest prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na początku ich eksploatacji - w ekstremalnie niskich, grudniowych temperaturach - woda znajdująca się w układzie pneumatycznym unieruchomiła pojazdy. Ta usterka została od razu naprawiona przez mobilny serwis Busnex, a przedstawiciel Yutonga wydał nawet specjalne oświadczenie (co się chwali):

Autobusy elektryczne w Jeleniej Górze
Autobusy elektryczne w Jeleniej Górze

Kolejna dziesiątka powinna zameldować sie w bazie MZK w I kwartale br. Wówczas udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie MZK wyniesie ok. 25 procent, co gwarantuje spełnienie aktualnych wymagań określonych ustawą o elektromobilności.  Kolejny próg – liczony do końca 2028 roku – to 30 proc.

Natomiast w tym roku Jelenia Góra odbierze jeszcze trzy kolejne elektrobusy – klasy MIDI i też od Yutonga – w ramach dofinansowania z ZTP 2.0. Z kolei najnowszy przetarg to efekt złożenia wniosku do III edycji tego programu.

-„Planujemy zakup 8 autobusów elektrycznych, w tym cztery przegubowe i cztery krótkie - powiedziała Agata Buśko, prezes MZK Jelenia Góra.

W efekcie do 2025 roku we flocie MZK będzie 31 elektrobusów. Dedykowane dla jeleniogórskich elektrobusów trasy to nr 6, 7, 8, 10, 23, 26. Wszystkie e-busy ładują się na terenie zajezdni MZK. Natomiast w marcu 2024 r. mają powstać jeszcze trzy kolejne stacje na pętlach autobusowych - przy ul. Kiepury, Podgórzyńskiej i 1 Maja.

Jelenia Góra ponownie na zakupach autobusów elektrycznych

EKO INFRASTRUKTURA

Prezydent Jerzy Łużniak zapewnił, że dla Jeleniej Góry wybór autobusów o napędzie elektrycznym jest naturalną konsekwencją wcześniejszych wieloletnich starań o poprawę czystości powietrza w Kotlinie.

-„Wprawdzie nasze auta z taboru MZK w komplecie spełniają wyśrubowane normy spalania, ale przecież napęd elektryczny jest nieporównywalnie korzystniejszy dla środowiska, stąd nasz wybór. Autobusy elektryczne – to fragment większej całości w staraniach o to, by mieszkańcy i przyjezdni (a liczba turystów w Kotlinie Jeleniogórskiej według danych GUS jest porównywalna do liczby osób odwiedzających Podhale) mogli dosłownie i metaforycznie „oddychać pełną piersią”. Usytuowanie miasta w głębokiej kotlinie śródgórskiej wymaga od nas w tych obszarach wyjątkowej staranności, a fakt, że najstarsze uzdrowisko polskie - Cieplice - jest częścią Jeleniej Góry, dodatkowo nas do tej staranności obliguje. Jestem głęboko przekonany, że ten zakup, wraz z towarzyszącymi urządzeniami przyniesie odczuwalne korzyści – powiedział  Jerzy Łużniak.

Jak poinformował rzecznik prasowy MZK Jelenia Góra, Zbigniew Rzońca na nowe pojazdy czeka już gotowa infrastruktura. Pojazdy będą ładowane na nowym placu, gdzie firma Ekoenergetyka z Zielonej Góry postawiła 10 ładowarek dwu-stanowiskowych. Z kolei dostawę mocy, czyli za podłączenie nowej stacji transformatorowej odpowiada firma ECO Jelenia Góra.

Przypomnijmy, że wniosek do NFOŚiGW przewidywał również trzy ładowarki na pętlach autobusowych: Kiepury, Podgórzyńska i dworzec PKP plus jedna ładowarka mobilna. W tym zakresie miasto ma już podpisaną umowę i ta infrastruktura powinna być gotowa w tym roku.