Znamy ceny autobusowych ofert z Jasła. Kinetik z Karsanem o krok od wygranej
28 lutego Urząd Miejski w Jaśle opublikował oferty, jakie otrzymał dwa dni wcześniej w przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych kategorii MIDI.
O finansowaniu tych zakupów z Zielonego Transportu Publicznego pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Informowaliśmy też – jeszcze nieoficjalnie – o czterech oferentach, którzy wzięli udział w tym postępowaniu. Teraz czas na dokładne ceny zaproponowanych MIDI elektrobusów i przybliżenie firmy Kinetik, której propozycja - naszym zdaniem - wybrana zostanie przez Jasło jako najkorzystniejsza.
CO CHCIAŁO JASŁO?
Jasielski Urząd Miejski preferował następujące rozwiązania:
- gwarancja całopojazdowa - 72 miesiące – 20 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne – 72 miesiące – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących – powyżej 22 – 5 pkt,
- jednostkowe najniższe zużycie energii oferowanego typu autobusu zmierzone w cyklu jazdy zgodnym z procedurą badawczą SORT – 5 pkt.
Dodajmy, że Jasło wymagało też od producenta nowych autobusów bardzo niskich konstrukcji jak na autobusy elektryczne. Pojazdy mogły mieć maksymalnie 3,2 m wysokości. Jak się okazało przynajmniej cztery firmy mają takie konstrukcje w swojej ofercie. Jasło i cztery oferty na zakup 6 autobusów elektrycznych. Przetargowy debiut King Long
CZTERY OFERTY
26 lutego Urząd Miejski w Jaśle otrzymał propozycje od firm:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z ceną 15.224.940,00 PLN brutto 12.378.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 9 LE electric na poziomie 2.063.000 PLN netto;
- EV Motors z Lublina (King Long) z ceną 13.903.920,00 PLN brutto / 11.304.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę King Long SmartCity PEV9 na poziomie 1.884.000 PLN netto;
- Kinetik z Warszawy z ceną 11.793.240,00 PLN brutto / 9.588.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Karsan e-Atak na poziomie 1.598.000 PLN netto;
- ARP E-Vehicles z Bydgoszczy z ceną 15.719.400,00 PLN brutto / 12.780.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną Pilea 8,6 na poziomie 2.130.000 PLN netto.
Z kolei jasielski budżet wynosi 13.957.800,00 PLN brutto / 11.347.804,87 PLN netto, co daje jednostkową cenę elektrycznego midibusu na poziomie 1.891.300 PLN netto. W tej kwocie zmieściły się tylko dwie marki: Karsan i King Long.
Pamiętamy, że wybór najkorzystniejszej oferty w Jaśle nastąpi na podstawie trzech parametrów: cena (60%), parametry techniczno-użytkowe (35%) i ekologia (5%). Naszym zdaniem przy takich kryteriach (i spełnieniu wszystkich wymogów formalnych) wygra Kinetik, który zaproponował naprawdę bardzo atrakcyjną cenę. To nie dziwi kontekście informacji, że Karsan w ostatnich latach stał się liderem europejskiego rynku autobusów elektrycznych MINI i MIDI. Przy takiej skali można
Przypomnijmy, że w 2023 roku ta firma zrealizowała dostawę elektrycznych minibusów Karsan e-Jest dla MZK Zielona Góra. Wcześniej e-busy tej marki zakupił m.in. Gdańsk i Nałęczów.
Karsan w Polsce
Kinetik to spółka należąca do Wawa Group, firm z siedzibą w Chorwacji założonych w 2006 roku. Głównym przedmiotem działalności spółki jest projektowanie, produkcja, wdrażanie i utrzymanie kompleksowych rozwiązań Urban eMobility Solutions w środowiskach transportu publicznego. Grupa działa w pięciu lokalizacjach na terenie Chorwacji i Polski, gdzie zapewnia wsparcie techniczne, doradztwo i usługi posprzedażowe swoim kontrahentom.
Firma jest partnerem producentów autobusów i pojazdów elektrycznych takich jak Karsan, Solaris, Textron, Bradshaw, Eltrain i Melex oraz Ekoenergetyki producenta ładowarek. Aktualnie firma jest w trakcie budowy nowego centrum biznesowego w Novskiej na Chorwacji, gdzie zamierza znacząco zwiększyć moce produkcyjne niestandardowych lekkich pojazdów elektrycznych. Dziś spółka szczególnie skupia się na firmach zajmujących się publicznym transportem pasażerskim, ale także na jednostkach samorządu terytorialnego, w nich postrzegając możliwości szybkich zmian we wdrażaniu najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu e-mobilności miejskiej.
Kinetik oferuje w Polsce kompleksowe rozwiązania dla miejskiego transportu publicznego w oparciu o autobusy elektryczne i wodorowe europejskiego producenta z Turcji, firmy Karsan. Dzięki partnerstwom biznesowym i przełomowym innowacjom firma Karsan działa dziś w ponad 20 krajach na całym świecie w tym w USA, Kandzie i Japonii, użytkując już ponad 1000 egzemplarzy autobusów elektrycznych. Wykorzystywana w autobusach technologia BMW znana z wysokiej jakości i niezawodności zapewnia duże zasięgi, szybki czas ładowania, wysoką moc, wydajność i niskie zużycie energii elektrycznej. Autobusy wyposażone są w najnowocześniejsze, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy takie jak kamery zamiast luster, asystent pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją czołową, monitorowanie martwego pola czy wykrywanie znaków ograniczenia prędkości.
Aktualnie w ofercie znajduje się gama autobusów elektrycznych o długościach 6, 8, 10, 12 i 18 metrów, dzięki czemu Karsan stał się pierwszą i jedyną europejską marką mogącą pochwalić się pełną gamą pojazdów w 100% elektrycznych. Karsan posiada w ofercie także 12-metrowy autobus z ogniwem paliwowym e-ATA Hydrogen oraz autonomiczny Autonomous e-ATAK. Pierwszy masowo produkowany autobus poziomu 4 bez kierowcy. Pojazd kursuje od 2021 roku w Stavanger w Norwegii, teraz po wydłużonej trasie, która obejmuje również 800-metrowy tunel. Kolejną testowaną aktualnie przez Karsan innowacją jest funkcja Platooningu, która pozwala kilku autonomicznym pojazdom e-Atak na jazdę synchroniczną. Autobusy podążają jeden za drugim, razem zatrzymując się na przystankach i zabierając pasażerów. Technologia pozwala tworzyć „pociągi”, które w zależności od natężenia potoków pasażerskich mogą składać się z jednego, dwóch lub trzech autobusów, przy czym kierowca znajduje się tylko w pierwszym autobusie.
ELEKTRYCZNE MIDI
I na koniec przypomnijmy, że elektrobusy dla Jasła mają mieć długość od 8,0 do 10,0 m, a ich wysokość nie może przekraczać 3,20 m. Zamawiający preferuje silnik synchroniczny opcjonalnie asynchroniczny lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy na liniach, jak by były one wykonywane autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 160 kW. Układ napędowy ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii.
Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Oznacza to, że miasto nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania elektrycznego układu napędowego. Bez względu na rodzaj zastosowanych w magazynie energii elektrycznej akumulatorów łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 280 kWh. Ma ona pozwalać na przejechanie minimum 200 km na pełnym naładowaniu. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach przeznaczonych dla autobusów miejskich, profilowanych z tworzywa sztucznego, zaopatrzonych we wkładki tapicerowane (łatwo wymienialne) w oparciu i siedzisku (zalecane) lub pełną tapicerkę.
Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” lub „półzamkniętego”. Drzwi kabiny kierowcy będą wyposażone w zamek patentowy i okienko do sprzedaży biletów z blatem do przyjmowania monet. Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, sterowane sterownikiem systemów informacyjnych. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna, dająca możliwość wyświetlania daty, godziny, imienin, reklam i informacji zaprogramowanych przez zamawiającego.
Link do przetargu: https://um-jaslo.logintrade.net/zapytania_email,152558,09e593f780844a990cbac63f45b3f17b.html
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/jaslo-i-cztery-oferty-na-zakup-6-autobusow-elektrycznych-przetargowy-debiut-king-long/